Open(Rookie) 1000 2022

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Tråd om Open 1000 säsong 2022 (tidigare Rookie 1000)

Säsongen ser ut som följer:
7–8/5 Anderstorp
18–19/6 Sviestad
7–8/7 Mantorp Park
30–31/7 Gelleråsen Arena
20–21/8 Falkenberg (SM-final)

Själv gör jag premiär i allt vad racing heter och lyckades med bedriften att lämna Anderstorp med inte mindre än 1poäng! Klart över förväntan!
:hojraket

Kommer under säsongen ratta den här skönheten; #83 en Suzuki GSX-R 1000 från 2006!
20220508_115155.jpg

Ses på banorna!

(PS. trådkapning välkomnas, lägg gärna upp era bilder, berättelser och/eller funderingar)
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Kul! Lycka till :) Uppdatera gärna med vad du fick och får för varvtider, kvalplatser osv. Extra intressant när det körs på en gammal relik ? Körde själv på en k3a i SMC sport några ggr, mitt rattande räckte inte hela vägen upp till toppen men lyckades ändå hamna strax efter pallplats de flesta racen. Vill skylla några placeringar på den 10-15 år äldre hojen ?
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kul! Lycka till :) Uppdatera gärna med vad du fick och får för varvtider, kvalplatser osv. Extra intressant när det körs på en gammal relik ? Körde själv på en k3a i SMC sport några ggr, mitt rattande räckte inte hela vägen upp till toppen men lyckades ändå hamna strax efter pallplats de flesta racen. Vill skylla några placeringar på den 10-15 år äldre hojen ?
Känns spontant som att jag har lite att jobba på... egentligen ganska mycket att jobba på! ?

En gixxer från -06 har en bra dag ca170-180 hästar, redan där är jag back 20-30häst mot resten.
På Anderstorpsrakan fick jag i sexan om vinden låg i rätt riktning, i race 2 var det motvind så 5:an fick agera stand-in, tappade nog 1-2 sekunder bara på rakan mot övriga, noterade iaf över 270km/h innan det var dags att stå på hejdarna! :skrämd Det var nog min största oro inför racet, inbromsningen efter långa rakan. Men måste erkänna att med ISR-skivor i kombination med feta EBC belägg kändes det hur lugnt som helst! När man trodde att man bromsade allt vad som gick, fanns det hela tiden lite till att hämta!

Sen hjälper det ju inte till att man gått å fläskat till sig duktigt sedan man hittade en respektive, lagad mat och kärlek, back igen 30kg.. Kännas som ett recept för framgång! Enda räddningen här är att köra som Rossi! Men tro det eller ej så har jag även där lite att jobba på! ?

På Anderstorp körde jag med i stort sett nya Michelin Power Slick 2. De höll fint hela helgen (8 körpass) trots övervikt och kanske inte helt optimal kurvtagningsteknik alla gånger! Tempen i luften låg väl på 15-17 grader vilket säkert var en bidragande anledning till att det presterade så pass bra. Men lutar åt att prova ett Michelin Power Performance till nästa race, mest för att testa hur det skiljer sig.

1:49 blev bästa tid, inget att skriva hem om direkt, SBK kör fortare i regn... men p15 i race två resulterade i 1poäng.

Att öva på: Spårval och kurvtagningsteknik, våga köra fortare in och ut ur böj.

20220518_194026.jpg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Känns spontant som att jag har lite att jobba på... egentligen ganska mycket att jobba på! ?

En gixxer från -06 har en bra dag ca170-180 hästar, redan där är jag back 20-30häst mot resten.
På Anderstorpsrakan fick jag i sexan om vinden låg i rätt riktning, i race 2 var det motvind så 5:an fick agera stand-in, tappade nog 1-2 sekunder bara på rakan mot övriga, noterade iaf över 270km/h innan det var dags att stå på hejdarna! :skrämd Det var nog min största oro inför racet, inbromsningen efter långa rakan. Men måste erkänna att med ISR-skivor i kombination med feta EBC belägg kändes det hur lugnt som helst! När man trodde att man bromsade allt vad som gick, fanns det hela tiden lite till att hämta!

Sen hjälper det ju inte till att man gått å fläskat till sig duktigt sedan man hittade en respektive, lagad mat och kärlek, back igen 30kg.. Kännas som ett recept för framgång! Enda räddningen här är att köra som Rossi! Men tro det eller ej så har jag även där lite att jobba på! ?

På Anderstorp körde jag med i stort sett nya Michelin Power Slick 2. De höll fint hela helgen (8 körpass) trots övervikt och kanske inte helt optimal kurvtagningsteknik alla gånger! Tempen i luften låg väl på 15-17 grader vilket säkert var en bidragande anledning till att det presterade så pass bra. Men lutar åt att prova ett Michelin Power Performance till nästa race, mest för att testa hur det skiljer sig.

1:49 blev bästa tid, inget att skriva hem om direkt, SBK kör fortare i regn... men p15 i race två resulterade i 1poäng.

Att öva på: Spårval och kurvtagningsteknik, våga köra fortare in och ut ur böj.

View attachment 472460

Jag lyckades alltid bromsa ikapp på rakan med originalbromsar, det man inte har i material får man ha i underarmastyrka ? Slovakia ring var ett annat ställe där man fick ta i ??. Min k3 var bänkad till 146hk, men det var ju många år gamla siffror, en motor tappar väl effekt efter år av slitage? 1,43 kom jag ner till på Anderstorp, så det finns mer att hämta :) Kom ihåg, det går alltid att köra fortare in i böj ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att öva på: Spårval och kurvtagningsteknik, våga köra fortare in och ut ur böj.
Ja, det är ju ungefär det racing handlar om, och total brist på självbevarelsedrift :hihi

Jag tyckte att Anderstorp på ett sätt var svårkörd, eftersom det dels går rackarns fort, och man tappar referenserna på ett annat sätt än på tex Sviestad och Gelleråsen.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Du kan vinna mycket på att ha rätt drevning, speciellt om man har en effektsvag hoj. Har själv haft en K6 racer, tyvärr minns jag inte hur den var drevad?
Superstock kör väl 1.37 så man ska inte skylla allt på effekten.. ?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är visserligen värdelös på att köra fort men har faktiskt hållt 1000cc bakom mig på Anderstorps raka några gånger med en 600. Får man bra skjuts ur utgången efter start o mål så verkar det vara hela grejen. Har en bästatid på 1:51 vilket inte heller är något man skryter med men jag minns fortfarande lyckan första gången jag kom under två minuter.

Har inte haft något riktigt körsug på ett par år men det börjar så smått komma tillbaka.
Långt kvar till tävlingslust dock.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Du kan vinna mycket på att ha rätt drevning, speciellt om man har en effektsvag hoj. Har själv haft en K6 racer, tyvärr minns jag inte hur den var drevad?
Superstock kör väl 1.37 så man ska inte skylla allt på effekten.. ?
Precis som en riktig rejser skyller jag på allt jag kan :tungan:lol
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag lyckades alltid bromsa ikapp på rakan med originalbromsar, det man inte har i material får man ha i underarmastyrka ? Slovakia ring var ett annat ställe där man fick ta i ??. Min k3 var bänkad till 146hk, men det var ju många år gamla siffror, en motor tappar väl effekt efter år av slitage? 1,43 kom jag ner till på Anderstorp, så det finns mer att hämta :) Kom ihåg, det går alltid att köra fortare in i böj ?
Dåligt bromsverkan alltså ?... :tungan;) Men i ärlighetens namn spelar det kanske inte så stor roll vad man har för bromsmaterial. Mina skivor satt redan på när jag köpte hojen och det känns tryggt att veta att man har bra grejer.
I kön till besiktningen framkom det att man tydligen ska "bromsa efter guppet" på långa rakan, men det vågade jag aldrig :skrämd tycker ändå jag bromsade hyffsat likt dom andra (i min klass) just där, men ofta för mycket vilket gjorde att jag fick för låg fart genom kurvan.

I race 2 (SBK) körde Plassen höga 1.31 som bäst, alltså helt ärligt, hur???
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
I race 2 (SBK) körde Plassen höga 1.31 som bäst, alltså helt ärligt, hur???

Den mesta tiden hittar du i tempo!

Instyrningstempo och påslag.

Få ner hojen snabbt och på gas så tidigt som möjligt där du kan vrida fullt i princip(nu menar jag ju självfallet inte du ska vara digital då.. :näsblod )där sitter den mesta tiden, resten är inbomsning och effekt/vikt när drevningen är optimerad......sen tillkommer ju tc och skit på listan numera när den är effektivare än oss förare...jävla skit för en fattig fan som inte har råd med det senaste/bästa OCH faktiskt köra grejerna med....

Men mycket är vunnet bara du får ner hojen snabbt, påslaget kommer tidigt automatiskt då så du kan börja testa hur hårt det går att mata på! :)

Sen setup då så hojen faktiskt st dit du behöver på just den banan du är på för dagen, rätt fjäder och höjder osv osv osv...... :D
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Den mesta tiden hittar du i tempo!

Instyrningstempo och påslag.

Få ner hojen snabbt och på gas så tidigt som möjligt där du kan vrida fullt i princip(nu menar jag ju självfallet inte du ska vara digital då.. :näsblod )där sitter den mesta tiden, resten är inbomsning och effekt/vikt när drevningen är optimerad......sen tillkommer ju tc och skit på listan numera när den är effektivare än oss förare...jävla skit för en fattig fan som inte har råd med det senaste/bästa OCH faktiskt köra grejerna med....

Men mycket är vunnet bara du får ner hojen snabbt, påslaget kommer tidigt automatiskt då så du kan börja testa hur hårt det går att mata på! :)

Sen setup då så hojen faktiskt st dit du behöver på just den banan du är på för dagen, rätt fjäder och höjder osv osv osv...... :D
Bra tips, det ska jag se till att testa!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är så mkt enklare med 600 :lol
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Man bromsar stenhårt vid 150m om man åker på 6an... svängar alltid in 5m senare än man vill ... blundar på 1 öga och ger gas så fort man släppt bromsen.
ca 75% av gångerna blir det OK... men inte bättre än så.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Kul med en tråd om open 1000 ? jag ska själv starta i detta för första gången på sviestad, med skräckblandad förtjusning!

#55
Kul! Då ses vi där!


Har aldrig kört på Sviestad innan, det sägs att den är väldigt smal, ännu smalare om man kör 1000cc :skrämd (!)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top