Open(Rookie) 1000 2022

Skaver runt där på tisdagsträningarna.
Är väl en bana som passar 600:or bra, literklubborna får jobba hårt för att köra ifrån.
Rolig bana dock tycker jag men har inte så många att jämföra med. (Mantorp o Gelleråsen).
Depåområdet ligger innanför banan,är ju lite udda men nu har dom byggt en gångbro över banan så man kan ta sig in och ut även under körning.
 
Kul med en tråd om open 1000 ? jag ska själv starta i detta för första gången på sviestad, med skräckblandad förtjusning!

#55
Misstänker att du är snabb som Petjo då #55
 
Vädret på Lördag ser ut att bli ganska ok ändå! Var lite oroliga att det skulle bli regn men det verkar inte så :banana
Lördag Linköping 18-6.JPG
 
Alltså så här måste det vara… Jag har FÖR BRA bromsar! Enda rimliga förklaringen!

Samma visa som på Anderstorp, bromsar för kung och fosterland vilket resulterar i för låg fart in i sväng. Mitt i sväng känns det inte som att jag är så långt ifrån kingarna i toppen, men axet kan man väl jobba lite på också.

Well well…

Första gången på Sviestad för min del, Kom upp på fredag efm/kväll, besiktade U/A. Första körningen på den banan blev således på lördag i kval #1, satte 1:05ish.

Upplevde dock inte banan så smal som befarat, men fullt av trixiga partier, bla. vänsterknixen (Crosskurvan) efter S:et som är j*****t lurig! Ut med arslet och hänger av ordentligt, vågar man hålla full gas? Det var nära spenaten där en-två gånger! :gnisslaTorpar´n (hårnålen) var inte helt lätt den heller, den nyper ju på slutet, broms och nerväxling under nedlägg. Utan tydliga riktmärken var det utmanade att hitta bra bromspunkter. Fick dock till en ganska hyfsad linje mot slutet av race2. Sen kommer ytterligare en chikan på baksidan, Korkskruven! 200+ på rakan, sen en tight chikan som dyker ner höger i en svacka för att sen vända tillbaka upp, och sen snabbt på gas igen, gena lite över kurbsen! Även dom riktigt duktiga verkade ha svårt att hålla linjen alla gånger, så här känner jag ingen som helst skam!

Tills slut sista kurvan innan start/mål, så jäkla go! Nästan armbågsskrap, å sen full gas på 2an ut på startrakan! Fick till en mini-wheelie över målflagg i r2 :hihi

Förbättrade min tid till 1.03-ish på race2, det duger inte! Ngt måste göras! Snabbgas, raceväxlat, flytta upp fotpinnarna, mer sadelskum och knäpuckar i trä! (?)



Fick skäll av Michelin!

(…nåja, en rekommendation kanske är mer korrekt…)

Tänkte ju som sagt köra Power Performace Slick den här gången, gick o snackade lite lufttryck med Michelin på plats. Ingen bra ide tyckte dom! Power performace (medium) är för de riktigt tuffa grabbarna&tjejerna, behöver ligga på 90+ grader för att funka bra. Blev till att gilla läget och kränga på ett Power Slick 2 istället och hör och häpna, det funkade hur bra som helst! Vem kund ana att Michelingubbarna skulle sitta inne på sådan kunskap! Lärdom: det lönar sig att fråga folk som har erfarenhet!

sviestad.png
 
Alltså så här måste det vara… Jag har FÖR BRA bromsar! Enda rimliga förklaringen!

Samma visa som på Anderstorp, bromsar för kung och fosterland vilket resulterar i för låg fart in i sväng. Mitt i sväng känns det inte som att jag är så långt ifrån kingarna i toppen, men axet kan man väl jobba lite på också.

Well well…

Första gången på Sviestad för min del, Kom upp på fredag efm/kväll, besiktade U/A. Första körningen på den banan blev således på lördag i kval #1, satte 1:05ish.

Upplevde dock inte banan så smal som befarat, men fullt av trixiga partier, bla. vänsterknixen (Crosskurvan) efter S:et som är j*****t lurig! Ut med arslet och hänger av ordentligt, vågar man hålla full gas? Det var nära spenaten där en-två gånger! :gnisslaTorpar´n (hårnålen) var inte helt lätt den heller, den nyper ju på slutet, broms och nerväxling under nedlägg. Utan tydliga riktmärken var det utmanade att hitta bra bromspunkter. Fick dock till en ganska hyfsad linje mot slutet av race2. Sen kommer ytterligare en chikan på baksidan, Korkskruven! 200+ på rakan, sen en tight chikan som dyker ner höger i en svacka för att sen vända tillbaka upp, och sen snabbt på gas igen, gena lite över kurbsen! Även dom riktigt duktiga verkade ha svårt att hålla linjen alla gånger, så här känner jag ingen som helst skam!

Tills slut sista kurvan innan start/mål, så jäkla go! Nästan armbågsskrap, å sen full gas på 2an ut på startrakan! Fick till en mini-wheelie över målflagg i r2 :hihi

Förbättrade min tid till 1.03-ish på race2, det duger inte! Ngt måste göras! Snabbgas, raceväxlat, flytta upp fotpinnarna, mer sadelskum och knäpuckar i trä! (?)



Fick skäll av Michelin!

(…nåja, en rekommendation kanske är mer korrekt…)

Tänkte ju som sagt köra Power Performace Slick den här gången, gick o snackade lite lufttryck med Michelin på plats. Ingen bra ide tyckte dom! Power performace (medium) är för de riktigt tuffa grabbarna&tjejerna, behöver ligga på 90+ grader för att funka bra. Blev till att gilla läget och kränga på ett Power Slick 2 istället och hör och häpna, det funkade hur bra som helst! Vem kund ana att Michelingubbarna skulle sitta inne på sådan kunskap! Lärdom: det lönar sig att fråga folk som har erfarenhet!

View attachment 473146
Crossböjen är bara att blunda på 1 öga och sikta...fullgas har man garanterat på tjejhundra, men denna helgen var jag för loj och släppte av för tidigt, dvs innan asfaltsavfarten/vägen på höger sida. Inbromsningen och nedväxlingen där är hej-baberiba jämt.
Korkskruven på baksidan är OK, men Bergskurvan där efter komma jag ALDRIG bli kompis med, sista och Sviestad böjen kommer jag aldrig glömma 2019 då Johan bröt ryggen i så där är jag feg...
Sak samma.. Sviestad tycker är den mest mentalt påfrestande banan med dessa obefintliga broms och blickpunkter, iaf obefintliga för mig... åker omkring som i en dimma :( mer än vanligt, och jag har med för bra bromsar... helt klart.
 
Jag hatar sviestad, så jävla jobbig bana, passar inte alls min dåliga kondition, aldrig vila, bara av och på. Satte ändå 1,00 första gången där vilket får väl anses som hyfsat, lyckades aldrig bättra det mer än nån tiondel trots 2 besök till. Satte nog inte någon kurva bra där ?
 
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
 
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
Rena sexnovellen ?
 
Crossböjen är bara att blunda på 1 öga och sikta...fullgas har man garanterat på tjejhundra, men denna helgen var jag för loj och släppte av för tidigt, dvs innan asfaltsavfarten/vägen på höger sida. Inbromsningen och nedväxlingen där är hej-baberiba jämt.
Korkskruven på baksidan är OK, men Bergskurvan där efter komma jag ALDRIG bli kompis med, sista och Sviestad böjen kommer jag aldrig glömma 2019 då Johan bröt ryggen i så där är jag feg...
Sak samma.. Sviestad tycker är den mest mentalt påfrestande banan med dessa obefintliga broms och blickpunkter, iaf obefintliga för mig... åker omkring som i en dimma :( mer än vanligt, och jag har med för bra bromsar... helt klart.
Ouch det lät inge skönt! Sånt kan sätta sig i skallen kan jag tänka mig!
 
Hittade själv massa fart där denna helg, någon 58 tillochmed. p4 race 1, sen blev starten i race 2 fullkomligt kass och med tidstilläget för tjuvstart till sist p11. Blev en hel del omkörningar bägge racen (framförallt race 2 där jag var näst sist in i första böj).

Jag är själv inte bäst på sviestad men.

Man kan ta med sig jättemycket broms in i första böj och där är det ganska lätt att köra om. Bromsar under bron.
Man bör ha gasat klart till ganska upprätt innan man går över skarven ut ur andra böj. Annars finns det risk för överraskningar.
Sväng jättesent in i crossböjen, jag dippar med 1000 innan insvägning sen full makaron så länge man vågar efteråt. Helst till påfartsvägen på höger sida.

Växla ner till tvåan sent i torparn, strax innan knäskrap helst, för att få med dig farten in i böjen. Alternativt kör på trean i början för att få till flytet där. Försök i ingången att dyka in nära gräset på höger sida, låt cykeln glida ut till ytterkant, så du får en så rak inbromsning som möjligt. Går det för fort går det att bromsa försiktigt/gå på avslag genom hela böjen.
Nyttja hela banan i utgången, det finns en avsmalning på kullen, där är lagom att vara precis innanför.
Shortshifta eller använd bakbromsen över krönet, för det hjular ordentligt där.
Inbromsningen ner i korkskruven så är banan gropig på vissa ställen, kör inte där så går det att dippa av vid 200 meters skylten med lite marginal i bromsningen, du vill inte tappa för mycket fart in.

Kasta över cykeln i korkskruven sent och vänta lite med gasen så du får en rak linje till bergskurvan.
Sväng jättesent och snabbt i bergskruvan, du vill vara tight precis efter curbsen så du kan ladda på mot sista böj, kör trean genom den och Sväng VID yttercurbsen, få upp hojen och använd hela banan i utgången. Det är min svaga punkt just nu tror jag.

Lättare sagt än gjort ?
Man måste vara rätt överallt och nyttja hela banan för att det ska gå snabbt där. Och för mig hjälpte det en hel del att inte bromsa så sent för att få upp grundfarten och hitta flytet sen kan man trixa med bromspunkter.

Men svänga sent och hårt funkar bra för mig på den banan. Och då får man marginaler i utgångarna och vågar gasa ordentligt.

Du behöver förmodligen dreva till hojen om du inte gjort det. Kör själv 15/44 där.

//#55
Så jäkla gött beskrivet! Bra tips! Det ska jag ta till mig!!
 
Jag hatar sviestad, så jävla jobbig bana, passar inte alls min dåliga kondition, aldrig vila, bara av och på. Satte ändå 1,00 första gången där vilket får väl anses som hyfsat, lyckades aldrig bättra det mer än nån tiondel trots 2 besök till. Satte nog inte någon kurva bra där ?
Haha då är vi två med dålig kondis! :lol
 
Nu börjar race och kval att dyka upp på roadracing.se

Bland annat så återfinns när jag tappade 3eplatsen på lördagen. Blev omkörd oväntat och snyggt på yttern i torparn. Försökte bita tillbaka direkt men hade tyvärr inte det tempot i kroppen.

De fick också med en del andra bromsdueller på bakrakan, tog två på en gång vid ett tillfälle ?

In och kika! (Ja, man måste betala en slant)

//#55
 
Ser ut som att jag kommer få gratispoäng i detta racet också... bara 13 anmälda?
 
Live från Mantorp! Kom upp igår kväll, kanonväder och taggad som tusan!
mantorp_600.jpg


Men idag regn!!?!

Första gången i blött, fick några lugna kvalvarv att känna på förhållandena samt mina senaste modifikationer på hojen. Kör numera race-växlat, högre sadel och kortare fotpinnar
20220707_133911.jpg

Det ser dock utan att klarna upp mot eftermiddagen, kanske får vi torrt race!
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top