Ont i knoppen efter träning

Grupptrycket är bra i detta fallet,tjejer är bättre :banana

Anledningen till min fråga är att jag har fått lära mig att fettförbränningsträning skall var lågintensetiv och hålla på "länge" Dvs mer än ett normalt samlag :rolleyes:

Men i vilket fall så spelar det mindre roll så länge man gör något och trivs med det.
Huvudsaken är ju att man trivs och mår bra.

Långa farbron skrev:
Utav ren kunskapstörst, varför skulle spinning vara bättre? :)

Därför att spinning är mer högintensiv träning. Högintensiv träning främjar konditionen, förbrukar mer energi, bidrar till bättre hormonstatus osv.
Ju bättre kondition man har ju bättre kan man prestera i gymmet och överallt annars. Dessutom förbränner man mer fett under alla aktiviteter eftersom man höjer fettbränningströskeln. Man kan rada upp fördelar ett bra tag här :)

Promenader å andra sidan förbrukar endast energi, dom tillför inget positivt utom just det. Dock finns det många som inte har möjlighet att pga skador,ålder,sjukdom osv att träna något annat än promenader. Dom ska självklart promenera eftersom det är mkt bättre träning än ingen alls.

Promenad, förbränner under själva promenaden och minimalt efter, en bra start på en träning om man först går lugnt och efter ett tag trappar upp tempo och längd på promenaden. Har man kulat till sig så måste lederna har en chans att hänga med att något händer, övriga kroppsdelar likaså.

Själva spinningpasset i sig är ju högintensivt och kommer man upp i alltför hög puls så klarar kroppen nog inte av att förbränna nått annat än sig självt. Däremot så ökar ju förbränningen över en längre tidsperiod eftersom kroppen ska hantera choken av detta enorma effektutag, dvs medeldygnsförbrukningen går upp efter ett sådant pass.

Jag har lyckats med 19 kg hittils, är 185 cm och noterade som högst 104 kg förra hösten, innan sommaren i år var det nere på 85. Nu har jag varit sjuk och inte rört mig på länge samt att sommarens helger på landet satte sig. 89 väger jag väl nu och ska ned till 78 är tanken. Spinning är livet!! Ibland 4 pass i veckan, ibland mer... i våras var nog toppnoteringen 7 pass på en vecka och då hade jag även vilopass fredag/lördag då jag bara promenerade mycket.

Det jag tror är felet här är antingen att du dricker på tok för lite under hela dagen, det går inte att ladda in vatten i kroppen på kort tid, det blir du bara pinkenödig av. Ge det tid, små klunkar och ofta. Från det du vaknar tills det du går och tränar. I början kommer du få springa på toa ofta, men kroppen lär sig snart att du förbrukar vatten under intensiv motion och lär sig alltså bättre hantera det hela(egen erfarenhet här, inget vetenskapligt i nått jag säger även om lite är uppsnappat från träningstråden vad gäller kost) och du kommer må bättre, betyder inte att du inte behöver dricka under själva passet bara att du är bättre förberedd. Urinfärgen är en bra värdemätare. Är du klar så här långt så finns det en annan VIKTIG sak med träning. Kosten!

Hur äter du? När äter du och VAD äter du?

Min meny jag ska försöka hålla mig till, svårt med ett heltid som student eftersom det kräver kök, planering och tid.
Frukost:
Havregröt(AXA Fiberberikad smakar bäst) med äpplemos och mjölk. Vatten! Ibland dricker jag en kopp fullkornsvälling med en sked honung i också! Nått gott bröd, vill man vara in extremo tar man Kesella Lätt som pålägg, funkar på saftiga grovbröd och är riktigt gott! Lingonlimpa tex!

Lunch:
Sallad med köttfärs eller kyckling

Middag kl 17, men träningen börjar oftast ca 18, så nära är det kanske olämpligt med för mycke:
Pasta med nått bra till, kyckling eller köttfärssås.

Utöver det försöka få i sig mellanmål kl 10 och kl 15(flyttas en timme bakåt och äter nått stabilt "före träningkäk".

Efter träning:
Måste man äta, proteinrikt ska det vara! Man har ett fönster på max någon timme efter träning som man verkligen MÅSTE få i sig näring och vatten.

Jag har funderat på att starta en tråd om olika tillskott att ta och huruvida de är bra(gör det de säger), rena(så man slipper finnar och skit) och godkända(någon hälsomyndighet ska helst inte klassa dem som doping). Fast man brukar ju kunna köpa dem över disk i vilken hälsokostaffär som helst så det borde inte vara något fel?

Det mest kända märket är ju Twinlab, det finns ju fler.

Protein:
Tripple Whey(Twinlab)
WheyFX(www.handlafx.se)
Star80/100
Fyll på om ni hittar fler som ni tipsar om.

Byggnad:
MassFX(www.handlafx.se)
SuperGainersFuel(Twinlab)
SuperMassFuel(Twinlab)
Samma här, kom med bra ideer

Jag fick tag i en påse WheyFX som tyvärr är slut, jag vet inte om det gjorde någon nytta, men priset var ju VÄLDIGT överkomligt med tanke på konkurenterna som är ibland dubbelt så dyra. Någon som kan hjälpa mig att komplettera min meny? Mellanmål och efter träning? En halv portion MassFX per mellanmål och en portion WheyFX efter träning är mitt heta tips, någon som har nått annat förslag? Priset avgör val av preparat, FX ÄR billiga!

Helvete vad långt det här inlägget blev! :tomten :banana

Last edited:
Trango_B skrev:
Därför att spinning är mer högintensiv träning.

Har man varit helt inaktiv tidigare har man ingen kondition alls. Börjar man då med spinning räcker blodsockret i ca 4 minuter, sen tar man helt slut och orkar inte ett skvatt efter det.

Tar man "promenader" och lägger sig på en puls mellan 130 - 150 (dvs inte en lugn månskenspromenadtakt) känner man direkt när träningen börjar ger effekt, dvs när kroppen får börja tulla av lagrad energi, dvs efter ca 5 - 7 minuter. Då börjar man samtidigt bli varm och sen svettig. I början är man tvungen att sänka takten för att orka i 45 minuter men efter ett par veckor orkar man hålla 150 i puls med oförminskad fart, då är det dags för spinning/jogging etc. Går du så fort du bara nånsin orkar kan du säkert komma upp i en puls runt 170. Gör ett försök, hur länge orkar du gå med absolut maxtakt innan du lär slå av med mjölksyra i vader och lår? Att "promenera" kan vara jobbigare än man tror.

Att börja med spinning som första aktivitet efter att ha varit soffpotatis kan nästan jämföras med att spela rysk roulette.

kajlyl skrev:
voltaren! (stavning) magipiller för muskelont

Testa spasmofen som stolpiller också! Skööönnnt... effekten alltså.. :rolleyes:
Man brukar ge det till patienter som ska hem och vänta ett par dagar på en gallstensoperatin så att dom ska klara smärtan.

Seriöst tips är en koll på blodtrycket. Känner du ingen som jobbar på ett sjukhus som du kan kolla dig hos? Tar ju en minut och då slipper du köer och skit. Företagssköterska??

Jag gjorde det alldeles nyligen, 1 månad sen, och då låg jag på övre delen inom normalvärdet. Borde jag inte få ont i knoppen när jag gymmar och tar i så T-shirten knakar om det var blodtrycket? Ska nog höra med vårdcentralen om de har nån idé. Har faktiskt haft samma grej när jag var liten också när jag tänker efter så jag misstänker att det är vätskebrist. Dricker rätt mycket kaffe och det driver ju på rätt bra.

juha01 skrev:
Seriöst tips är en koll på blodtrycket. Känner du ingen som jobbar på ett sjukhus som du kan kolla dig hos? Tar ju en minut och då slipper du köer och skit. Företagssköterska??

Nicke skrev:
Jag gjorde det alldeles nyligen, 1 månad sen, och då låg jag på övre delen inom normalvärdet. Borde jag inte få ont i knoppen när jag gymmar och tar i så T-shirten knakar om det var blodtrycket? Ska nog höra med vårdcentralen om de har nån idé. Har faktiskt haft samma grej när jag var liten också när jag tänker efter så jag misstänker att det är vätskebrist. Dricker rätt mycket kaffe och det driver ju på rätt bra.

Du har inte provat att dricka ljummet vatten?? Kan ju bli skillnad. Jag får grym magvärk om jag dricker kallt när jag tränar, så jag dricker ordentligt varmt vatten tex på innebandyn. Nu är ju mage och huvve inte samma, men prova. Hjälper godis??

Att gå in på massa kemiska preparat och tillskott är inte min grej.

Hur länge har du kört spinning/kondition ?
Försök som sagt dricka mer under hela dagen.
Säger lycka till och hoppas att du "orkar" fortsätta och inte slutar i soffan framför tv:n efter jobbet....

Kan bero på zinkbrist, då man förlorar mycket genom svettningar. Bara en tanke.

Kör på den träningsform som passar dig bäst, och som du tycker är roligast. Gör det avsevärt lättare att få kontinutet i träningen. Jag skulle varva både låg- och högintensiv konditionsträning med styrketräning. :tummenupp

sp33dy skrev:
Kan bero på zinkbrist, då man förlorar mycket genom svettningar. Bara en tanke.

Kör på den träningsform som passar dig bäst, och som du tycker är roligast. Gör det avsevärt lättare att få kontinutet i träningen. Jag skulle varva både låg- och högintensiv konditionsträning med styrketräning. :tummenupp

Sant!

Jag loggade allt jag åt i "Hälsovakten - Aktiv", ett datorprogram som hjälper till att hålla reda på kalorier och vad man får i sig. Sedan köpte jag ett preparat på apoteket, Vitamineral Aktiv heter det. Vitamintabletter...

Har precis dragit igång igen efter sommaren. Har kört 3 spinningpass sen jag köpte kortet (blev kanske 15 såna pass totalt på förra årskortet som gick ut i juli). Har mest blivit styrke blandat med lite löpband/cykel. Köpte riktiga cykeldojjor och tänkte nöta mer kardiogrejer än styrke från och med nu. Är en sån där som haft gymkort alla år men nyttjat det rätt ojämnt. Sist jag var i bra form var nog -96 och då vägde jag ca 81 men jag har lite mer muskler nu. Vi får se... ska försöka att INTE köra Ronny Eriksson-stilen = "det är aldrig för sent för att ge upp" :D

Twosaint skrev:
Hur länge har du kört spinning/kondition ?
Försök som sagt dricka mer under hela dagen.
Säger lycka till och hoppas att du "orkar" fortsätta och inte slutar i soffan framför tv:n efter jobbet....

Har faktiskt det men är lite för dålig på att logga allt jag käkar. Har fått en del aha-upplevelser speciellt om vad olika födoämnen innehåller. Ska testa att verkligen fylla i allt och se hur det ser ut med vitaminer och annat.

CalleE skrev:
Sant!
Jag loggade allt jag åt i "Hälsovakten - Aktiv", ett datorprogram som hjälper till att hålla reda på kalorier och vad man får i sig. Sedan köpte jag ett preparat på apoteket, Vitamineral Aktiv heter det. Vitamintabletter...

Nåt som jag blev lite brydd över när jag började motionera, helvete vad MAT man måste stoppa i sig för att inte vara hungrig jämt och ständigt. Riktig lagad mat, samt mycket sallad, grönsaker, balsamvinäger och solrosolja. Vid ett återbesök blev jag klämd på magvalkarna av doktorn efter att han frågat "svälter du" och jag sa "näe, jag har gått upp 2 kg sen sist". Hade tydligen alldeles "för bra" värden alldeles för snabbt för en typ 2'a.

Det behöver inte vara jobbigt att är riktig lagad mat. Frukosten är ju oftast densamma från dag till dag typ yog + müsli + macka + kaffe. Lunchen äts oftast ute på buffé med variation. Middagen äter jag i princip samma varma mat dag ut å dag in (precis som frukosten), långsam pasta och lax eller köttfärssås + mycket sallad/grönsaker - fort och enkelt. Mellanmål * 3, äpple å en näve jordnötter. Har äpplen/nötter hemma, på jobbet och i garaget - dvs där jag kan bli hungrig. :D

Gör det enkelt för dig, ät när du är hungrig eller när dina händer/fingrar blir kalla (trots att du är inomhus). Går du upp i vikt, skippa lite kolhydrater vid middagen. Går du fortfarande upp i vikt, skippa den sista nattmackan och ta enbart ett äpple istället. Frukost och lunch ska du däremot inte snåla in alls med.

/han med f.d. taskig metabolism på gränsen till dödligt sjuk, 103 - > 93 kg på 4 mån trots 3 ggr mer käk

Nicke skrev:
Har faktiskt det men är lite för dålig på att logga allt jag käkar. Har fått en del aha-upplevelser speciellt om vad olika födoämnen innehåller. Ska testa att verkligen fylla i allt och se hur det ser ut med vitaminer och annat.

Jäkligt knivigt att få in mellanmål tycker jag men jag ska försöka. Lite opraktiskt på jobbet, ingen kyl i närheten, så jag måste ta en riktig paus och gå ifrån i samband med konstant mycket att göra. Kaffe och frukt finns i krokarna, iofs café med mackor men det blir dyrt i längden, men doktorn tipsade om att försöka äta nån nyttig macka. Får köpa en kyl och ha under skrivbordet. :)

Nicke skrev:
Nöter på med styrke och försöker köra spinning/cykling för att bli av med lite fläsk.

Får fan alltid ont i skallen efter innebandy och spinning där man svettas mycket. Köpte Resorb (vätskeersättning) och drack före + att jag tankar vatten före, under och efter träning. Tror ni fan inte att jag fortfarande får ont i knoppen - tog snabba kolhydrater efter i form av banan och har käket pasta och tonfisk nu också. Nån som har nån bra metod för samma problem? Obs! Jag får en sån där seg huvudvärk som kan sitta i riktigt länge och vill inte käka piller i onödan.

protein är det du ska ha.....

Nicke skrev:
Jäkligt knivigt att få in mellanmål tycker jag men jag ska försöka. Lite opraktiskt på jobbet, ingen kyl i närheten, så jag måste ta en riktig paus och gå ifrån i samband med konstant mycket att göra. Kaffe och frukt finns i krokarna, iofs café med mackor men det blir dyrt i längden, men doktorn tipsade om att försöka äta nån nyttig macka. Får köpa en kyl och ha under skrivbordet. :)

Jag kör frukt,knäckebröd,morötter vilka oftast klara sig väldigt bra utan kylskåp.

Nu har jag ätit jämnt fördelat över dagen och druckit mer = MYCKET. 45 minuter sen passet var slut och jag petade i mig en resorb och lite kolhydrater och lite Gainer med mjölk snabbt efter. Ska käka nåt litet också men nu känns det i alla fall bättre. Liiiiiiite lätt ont i skallen. Får vara petnoga de dar det är spinning på schemat alltså. Tackar för alla tips och ideér speciellt från andersbrink. Fan, det kanske är dags för en FatClub 2004 som Ravetrancer drog igång?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back