Promenad, förbränner under själva promenaden och minimalt efter, en bra start på en träning om man först går lugnt och efter ett tag trappar upp tempo och längd på promenaden. Har man kulat till sig så måste lederna har en chans att hänga med att något händer, övriga kroppsdelar likaså.
Själva spinningpasset i sig är ju högintensivt och kommer man upp i alltför hög puls så klarar kroppen nog inte av att förbränna nått annat än sig självt. Däremot så ökar ju förbränningen över en längre tidsperiod eftersom kroppen ska hantera choken av detta enorma effektutag, dvs medeldygnsförbrukningen går upp efter ett sådant pass.
Jag har lyckats med 19 kg hittils, är 185 cm och noterade som högst 104 kg förra hösten, innan sommaren i år var det nere på 85. Nu har jag varit sjuk och inte rört mig på länge samt att sommarens helger på landet satte sig. 89 väger jag väl nu och ska ned till 78 är tanken. Spinning är livet!! Ibland 4 pass i veckan, ibland mer... i våras var nog toppnoteringen 7 pass på en vecka och då hade jag även vilopass fredag/lördag då jag bara promenerade mycket.
Det jag tror är felet här är antingen att du dricker på tok för lite under hela dagen, det går inte att ladda in vatten i kroppen på kort tid, det blir du bara pinkenödig av. Ge det tid, små klunkar och ofta. Från det du vaknar tills det du går och tränar. I början kommer du få springa på toa ofta, men kroppen lär sig snart att du förbrukar vatten under intensiv motion och lär sig alltså bättre hantera det hela(egen erfarenhet här, inget vetenskapligt i nått jag säger även om lite är uppsnappat från träningstråden vad gäller kost) och du kommer må bättre, betyder inte att du inte behöver dricka under själva passet bara att du är bättre förberedd. Urinfärgen är en bra värdemätare. Är du klar så här långt så finns det en annan VIKTIG sak med träning. Kosten!
Hur äter du? När äter du och VAD äter du?
Min meny jag ska försöka hålla mig till, svårt med ett heltid som student eftersom det kräver kök, planering och tid.
Frukost:
Havregröt(AXA Fiberberikad smakar bäst) med äpplemos och mjölk. Vatten! Ibland dricker jag en kopp fullkornsvälling med en sked honung i också! Nått gott bröd, vill man vara in extremo tar man Kesella Lätt som pålägg, funkar på saftiga grovbröd och är riktigt gott! Lingonlimpa tex!
Lunch:
Sallad med köttfärs eller kyckling
Middag kl 17, men träningen börjar oftast ca 18, så nära är det kanske olämpligt med för mycke:
Pasta med nått bra till, kyckling eller köttfärssås.
Utöver det försöka få i sig mellanmål kl 10 och kl 15(flyttas en timme bakåt och äter nått stabilt "före träningkäk".
Efter träning:
Måste man äta, proteinrikt ska det vara! Man har ett fönster på max någon timme efter träning som man verkligen MÅSTE få i sig näring och vatten.
Jag har funderat på att starta en tråd om olika tillskott att ta och huruvida de är bra(gör det de säger), rena(så man slipper finnar och skit) och godkända(någon hälsomyndighet ska helst inte klassa dem som doping). Fast man brukar ju kunna köpa dem över disk i vilken hälsokostaffär som helst så det borde inte vara något fel?
Det mest kända märket är ju Twinlab, det finns ju fler.
Protein:
Tripple Whey(Twinlab)
WheyFX(
www.handlafx.se)
Star80/100
Fyll på om ni hittar fler som ni tipsar om.
Byggnad:
MassFX(
www.handlafx.se)
SuperGainersFuel(Twinlab)
SuperMassFuel(Twinlab)
Samma här, kom med bra ideer
Jag fick tag i en påse WheyFX som tyvärr är slut, jag vet inte om det gjorde någon nytta, men priset var ju VÄLDIGT överkomligt med tanke på konkurenterna som är ibland dubbelt så dyra. Någon som kan hjälpa mig att komplettera min meny? Mellanmål och efter träning? En halv portion MassFX per mellanmål och en portion WheyFX efter träning är mitt heta tips, någon som har nått annat förslag? Priset avgör val av preparat, FX ÄR billiga!
Helvete vad långt det här inlägget blev!