Ont i knoppen efter träning

Nicke skrev:
Har precis dragit igång igen efter sommaren. Har kört 3 spinningpass sen jag köpte kortet (blev kanske 15 såna pass totalt på förra årskortet som gick ut i juli). Har mest blivit styrke blandat med lite löpband/cykel. Köpte riktiga cykeldojjor och tänkte nöta mer kardiogrejer än styrke från och med nu. Är en sån där som haft gymkort alla år men nyttjat det rätt ojämnt. Sist jag var i bra form var nog -96 och då vägde jag ca 81 men jag har lite mer muskler nu. Vi får se... ska försöka att INTE köra Ronny Eriksson-stilen = "det är aldrig för sent för att ge upp" :D

Ja jag bara undrade, upplever det som att många går ut för hårt och orkar inte hålla det längre än några veckor sen sakta men säkert faller träningen. Nä nu jävlar tänker dom och går 5 ggr i veckan och blir less så håller dom på i cykler och får aldrig nån riktigt bra snurr på träningen. Jag är ett sånt exempel, försöker gå ut på samma vikter som man körde sist vilket ofta resulterar i skador.

Det har hänt flera gånger och nästan nu :) Känner mig rätt sliten nu. Så jäkla lätt att köra för hårt i början pga att man är så taggad och dessutom så är det skoj också. Det var enklare när man pluggade. En vanlig ursäkt för mig är att man är trött efter en lång dag på jobbet.

Twosaint skrev:
Ja jag bara undrade, upplever det som att många går ut för hårt och orkar inte hålla det längre än några veckor sen sakta men säkert faller träningen. Nä nu jävlar tänker dom och går 5 ggr i veckan och blir less så håller dom på i cykler och får aldrig nån riktigt bra snurr på träningen. Jag är ett sånt exempel, försöker gå ut på samma vikter som man körde sist vilket ofta resulterar i skador.

Nicke skrev:
Det har hänt flera gånger och nästan nu :) Känner mig rätt sliten nu. Så jäkla lätt att köra för hårt i början pga att man är så taggad och dessutom så är det skoj också. Det var enklare när man pluggade. En vanlig ursäkt för mig är att man är trött efter en lång dag på jobbet.

första bilden "back in the days" andra bilden njao man är väl på väg iaf...

Bifogat

• Dscf0141.jpg
    Dscf0141.jpg
    72 KB · Visningar: 43
  • hupp.JPG
    hupp.JPG
    41.3 KB · Visningar: 52
Tips: Plocka ner pulsen långsamt efter att du tränat genom att "efterjogga" eller liknande.

Tjena Nicke, såg att du tränade på F&S, skoj! Är gyminstruktör på F&S i Mölnlycke så om du har vägarna förbi kan vi snacka hojar och vätskebalans :fyllisar

Har har

N'e men vad det verkar som är helt enkelt att du får i dig alltför lite vatten, som många redan har gett bra svar till: Drick mer. Att dricka precis under och innan passet gör ingen nytta (otroligt men sant), utan du behöver dricka ordentligt så du pissar genomskinligt minst ett dygn innan.

Sedan ser du till att dricka minst 3-4 (mer vid träning) liter dagligen och ordentligt med vatten efter. Självklart skadar det inte att dricka innan och efter passet. Men för att bli av med huvudvärk pga vätskebrist måste man ha en bra vätskebalans i kroppen innan träning. Andra faktorer kan vara bl.a. fasta, kaffedrickande, trötthet alkohol, vätskedrivande mediciner eller preparat, sjukdom och högt blodtryck. Vitaminbrist kan även vara en faktor.

Och som någon annan nämnde: Spänningshuvudvärk. Spänner dig dig, har träningsvärk eller smärta i axlarna kan detta bidra.

Lycka till. :krama

Last edited:
Killar som läggar in bilder på sig själva... Nu börjar det definitivt bli gay...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back