Ont i knoppen efter träning

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nöter på med styrke och försöker köra spinning/cykling för att bli av med lite fläsk.

Får fan alltid ont i skallen efter innebandy och spinning där man svettas mycket. Köpte Resorb (vätskeersättning) och drack före + att jag tankar vatten före, under och efter träning. Tror ni fan inte att jag fortfarande får ont i knoppen - tog snabba kolhydrater efter i form av banan och har käket pasta och tonfisk nu också. Nån som har nån bra metod för samma problem? Obs! Jag får en sån där seg huvudvärk som kan sitta i riktigt länge och vill inte käka piller i onödan.

Hur ser din vätskebalans ut totalt under dygnet?
Hur stor är du, hur mkt aktiverar du dig och hur mkt dricker du?

178 cm/97 pannor. Borde väga ca 85. Försöker dricka mycket men räknar inte - ska nog tänka på det from nu. Har inget problem med huvudvärk annat än efter träning då jag svettas mycket.

Har fått ett ryck så nu tränar jag kanske 4-5 gånger per vecka. 2-3 styrkepass och 1-2 spinning.

Skulle ju kunna beror på hur van kroppen är att röra på sig,huvudvärk kommer ofta från högt blodtryck.

Så tar man i mycket så kan det ju bli samma effekter i början.

Sant, jag har nog chockat kroppen lite men jag får aldrig ont i huvet efter eller under vanlig styrke... Kommer alltid efteråt svettiga aktiviteter, kanske en halvtimme eller så.

Långa farbron skrev:
Skulle ju kunna beror på hur van kroppen är att röra på sig,huvudvärk kommer ofta från högt blodtryck.

Så tar man i mycket så kan det ju bli samma effekter i början.

Nicke skrev:
Sant, jag har nog chockat kroppen lite men jag får aldrig ont i huvet efter eller under vanlig styrke... Kommer alltid efteråt svettiga aktiviteter, kanske en halvtimme eller så.

Det skilljer ju ganska mycket på just styrekträning och konditionsträning.

Även om man tar i när man lyfter så blir det inte på samma sätt som tex spinning,där man tränar kondition vilket aktiverar hjärtat och blodomstättningen betydligt mer.

Sen kör man ju ett set och vilar vid styrketräning,mens vid tex spinning så kör man hela passet.

Men ta det försiktigt och kör lite lungnare i början för att se om det släpper osv,har du stora problem så skall du naturligtvis söka läkare.

Last edited:
Lösningen är lika enkel som självklar..

Luta dig tillbaka i soffa lungt sippandes på en kall bira och öppna en påse chips,och ge sen fan i galna spinningpass...

En normalstor man ska dricka 2-3 liter vätska per dygn när man INTE tränar... Jag tror det beror på att du dricker för lite..

Nicke skrev:

Med största sannolikhet beror det på att du har för dålig vätskebalans.
Se till att dricka hela tiden du är vaken. Minst 3 liter/dygn för dig på 97kg som aktiverar dig en del. En bra idikatior är att kolla på urinen, den ska vara färglös alltid.

...eller se till att du får kondition och uthållighet _innan_ du börjar styrketräna. Jag själv har börjat ett "nytt liv" efter att ha käkat chips i 25 år och flipprat på fjärrkontrollen. Inte förrän nu har jag börjar jogga så smått - efter 6 månaders inledande power walking. Mina fötter har växt från 42 till 43-1/2, så någonting har hänt. 9 kg har också försvunnit, trots 3 ggr mer mat. Man kan även bli rejält svettig av att gå (fort), man behöver inte springa.

När hade du på en personlig check-up hos en läkare sist? Har du för högt blodtryck kan det vara direkt skadlig/dödligt att träna (för hårt).

Kan vara spänningshuvudvärk också. Om du är stel i ryggen (mycket knutar) och tränar kommer blodcirkulationen igång och för bort "slagger" och detta kan leda till huvudvärk. Samma sak kan hända vid tex djupgående massage.

Var på 32-års checkup via jobbet på Sophiahemmet och blodtrycket var i övre delen av normalvärdet så det är möjligt att det är det. Jag börjar inte från noll så jag är inte ovan att köra hårt. Har fått en sån här klassisk 30-årsgrej (vi som lägger på oss allt vi äter i alla fall). "Oj, stillasittande datajobb, mycket och ibland dåligt + ojämnt födointag - var fan kom kulan ifrån". Toppnoteringen var 107 kg - höll på att tippa när jag såg bilder från den solsemestern... :) Tränade ner mig 12 pannor ganska omgående men sen blev dte jobb i USA i flera månader. Klarade mig undan med bara 3 kg upp pga att vi hade gym i huset.

Ska köra så mycket spinning jag kan i första hand men kör styrke emellanåt. Har ett Friskis rakt över gatan som äntligen har fixat bra grejer (smithmaskiner, cablecross, ordentligt med hantlar m.m.) så jag har noll ursäkt för att inte träna.

Haha. Då skulle jag väga 120 direkt. Jag vete fan om det är genetiskt eller... Har en smal och en tjock syrra, farsan har kula och jag har också väldigt lätt att lägga på mig. Äter nog för mycket och för sällan. Svårt som fan att käka var tredje timme som tydligen ska vara en hit.

P@trik skrev:
Lösningen är lika enkel som självklar..

Luta dig tillbaka i soffa lungt sippandes på en kall bira och öppna en påse chips,och ge sen fan i galna spinningpass...

Liten pasus...

Styrketräning är i sig själv ingen bra träning för att gå ner i vikt/bränna fett.
Där emot så ökar den större muskelmassan förbräningen rent generellt på längre sikt sett.

Däremot promenader är ofantaligt nyttig för fettförbränningen,och om man har en sambo/husdjur så kan man dra henne med.

Långa farbron skrev:
Liten pasus...

Styrketräning är i sig själv ingen bra träning för att gå ner i vikt/bränna fett.
Där emot så ökar den större muskelmassan förbräningen rent generellt på längre sikt sett.

Däremot promenader är ofantaligt nyttig för fettförbränningen,och om man har en sambo/husdjur så kan man dra henne med.

Promenader är bra men spinning är MKT bättre! Fortsätt med det Nicke.

Jag tycker att spinning är jäkligt schysst. Det bästa är positivt grupptryck. I helvete att jag visar min egentligen dåliga form när en massa snygga chicas sitter bredvid och trampar!

Jag har gått också men efter ett spinningpass känns det som att kroppen är uppe i varv 2-3 timmar efteråt. Mycket jobbigare men är man ute efter att bränna fett enbart så kanske gång är bättre. Jag vill försöka få upp formen rent generellt och väger mig inte så ofta = bantar inte.

Förra hösten körde jag spinning kanske 12-13 gånger på 1½ månad innan vi åkte upp till fjällen och jagade. Det kändes ungefär 10 ggr lättare än det gjorde i år... Det känns som att konditionen kommer jäkligt snabbt efter spinning jämfört med gång eller jogging.

Last edited:
Hmmm... tyvärr har jag varken hund eller tjej. Kanske ska skaffa mig en gepard eller liknande att springa framför.

Långa farbron skrev:

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back