Framför allt - spring inte om du har ont!
När du är smärtfri så kan du köra bensparkmaskinerna på gymet för att stärka muskulaturen runt knäna.
De flesta glömmer baksidan. Det är den som stabiliserar upp knät. Dvs lägg fokus på lårcurl ( http://www.josteinodegaarden.com/images/trening/bildertiltreningsside/bein/laarcurl1.jpg )
Jag tycker dessutom att trådstartaren ska gå till ortopeden och få en riktig diagnos genom magnetröntgen. Kanske är det så enkelt att du är kort i framsida lår? Det kan kännas i ryggen men även strax under knäskålen där muskelfästet sitter. Om det är menisken så ska du inte acceptera att du har dåliga knän. Kapsla in knäskadan genom att träna upp kringliggande muskler.
Jag själv saknar korsband i ena knät och har meniskskada i andra efter många år av kampsport och basket. Jag löste mina skador genom att bygga upp muskulaturen kring knät genom mycket baksida lår-träning, knäböj (givetvis med rumpan hela vägen ner och INTE bara 90 grader) och cykling. Givetvis många reps i början för att inte skada knät mer utan rehabilitera. Osäker? Gå till ett gym och be att få en erfaren pt. Löpning finns inte i min träningsvärld längre och det kanske är en idé även för dig att skippa det då det påfrestar i onödan...