Ont i knäna!

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tja allt SH-folk. Jag som säkert många andra här har problem med knäna (jag är 20 år). Naprapaten säger att minisken är dålig i båda knäna och det ligger lite i släkten med dåliga knän. Nu till frågan! När ni är ute och springer/går va gör ni för att inte få "ont"? Ilägg har ni speciell skor eller har ni några bra trix som ni skulle kunna dela med er av? Tränar ju ganska aktivt med löpning minst 3 ggr per vecka och känner att det skulle vara skönt att ta ett kliv utan att få ont. Vet att jag kanske skulle motionera på ett annat sätt men när man kör lite tävlingar och lopp (bara för skoj skull) :tungan, så är det lite svårt att förbereda sig igenom cykling m.m. Så hjälp hjälp mig om ni har lite tips och trix åt mig och alla andra i samma sits! :tummenupp

Testa att springa barfota och se om det blir skillnad?
Läste något om att det minskar skador o knäproblem någonstans. Heh, försöka går ju iaf. ;)

Som sagt, riktiga skor, och kanske tom prova ut en riktig sula till dom. Köp en balansplatta, det finns mängder med småmuskler som håller ihop lederna, dom är perfekta att träna med en sån! Kör något pass på gymmet varje vecka och bygg upp musklerna runt knät, både hamstrings och quadriceps, för att få bättre stabilitet.

springa barfota är ju lätt att testa, får göra det helt enkelt. Cykla gör jag det med men det är ju just springa jag vill åt inför lopp om du förstår =) Asfalt är helt omöjligt att springa på för mig. Funkar nån gång ibland. Balanslplatta visste jag inte om att man kunde använda för att bygga knän. Jag får helt enkelt fråga experterna på gymet och se om dom kan ge mig ett par övningar. Tack för snabba svar!!!

Spring inte på asfalt! Simning e skonsamt för leder o varma bad e också skönt för lederna, kanske vore ngt att komplettera träningen med?
Har du varit hos sjukgymnast?

Har du jobb där du står på hårda golv?, detta påverkar självklart också i så fall.

Framför allt - spring inte om du har ont!

När du är smärtfri så kan du köra bensparkmaskinerna på gymet för att stärka muskulaturen runt knäna.

Cykla och simma när du har ont i knäna, spring bara på mjuka underlag och gå till en löpexpert och skaffa riktiga dojjor...

En bekant till mig som var riktigt lovande längdskidåkare/långlopps löpare i tonåren sprang sönder sina knän trots flera varningar från läkaren, nu springer han inte alls, en bra dag kan han cykla, annars är simmning det enda knäna klarar av.

I vilken prisklass ska löpadojjor ligga om man vill ha bra dämpning och undvika onödigt knästrul?

Vibram fivefingers om du vill springa/jogga "barfota" :tummenupp rekommenderas! Fungerar alldeles utmärkt på gymmet med.

http://www.vibramfivefingers.it/eng/default.aspx
Är dags för nya skor och är lite småsugen på ett par sådana faktiskt. Synd bara att det verkar vara dåligt med återförsäljare där man kan få klämma och känna lite på ett par. Känns lite chansartat att beställa skor för en 1200-1500 kr otestat. Men jag antar att storlek och passform är annorlunda på de där och att huvudsaken är att man får rätt längd.

Spring inte på asfalt! Simning e skonsamt för leder o varma bad e också skönt för lederna, kanske vore ngt att komplettera träningen med?
Har du varit hos sjukgymnast?

Har du jobb där du står på hårda golv?, detta påverkar självklart också i så fall.

har inte vart hos en sjukgymnast så kanske skulle ta och göra detta. Såklart är jag snickare och kryper mycket på knäna så detta gör det ju inte bättre ;)

Sen så springer jag såklart inte när jag har ont men ofta så känner jag av knäna när jag springer.

har inte vart hos en sjukgymnast så kanske skulle ta och göra detta. Såklart är jag snickare och kryper mycket på knäna så detta gör det ju inte bättre ;)

Sen så springer jag såklart inte när jag har ont men ofta så känner jag av knäna när jag springer.
Har du riktiga knäskydd på jobbet? Det kan ju vara en bra start annars ;)

Är dags för nya skor och är lite småsugen på ett par sådana faktiskt. Synd bara att det verkar vara dåligt med återförsäljare där man kan få klämma och känna lite på ett par. Känns lite chansartat att beställa skor för en 1200-1500 kr otestat. Men jag antar att storlek och passform är annorlunda på de där och att huvudsaken är att man får rätt längd.
Beroende på vart i Hälsingland du bor så kan du kolla på Naturkompaniet i antingen Sundsvall eller Gävle.

I vilken prisklass ska löpadojjor ligga om man vill ha bra dämpning och undvika onödigt knästrul?

Ungefär halva om man tittar på att handla i England... :dagenshetatips

Jag hade lite pip-unt-gnissel på insida knät, hade fått tipset att köra skor med pronationsstöd av "expert" baserat på hur han tyckte jag belastade foten vid nedslag.
Jolåsåatte, studerade slitaget på hälarna på skorna, shoppade neutrala, men jäkligt väl dämpade Asics Cumulus 12 - som att springa på moln ( :D ), knäproblem bortblåsta.

Shoppades från pro4sport.co.uk för halva pengarna mot vad ockrarna i närheten ville ha (inkl. rekfrakt som gick tokfort i brist på bättre ord).

/J

Jag känner två personer som tränat sönder sina knän genom att fortsätta träna trots knäskador och du vill inte byta plats med dom. Den ena var nog inte mycket över 30 när hans ena knä tog slut och därmed all seriös form av träning.

Byt träningsform helt innan dina knän är helt oanvändbara.

Det näst bästa är nog att träna andra former av konditionsträning betydligt mer och väldigt lite löpning.

EDIT
Att försöka med bra skor på redan dåliga knän tror jag inte mycket på. Tror det är som att försöka släcka majbrasan med en 10 liters hink.

Tror faktiskt dessutom inte ens att vardagsmotionärer behöver särskillt bra skor. Det är en löjlig hysteri skapad av skohandeln. Tränar man för marathon och springer väldigt mycket och länge så förstår jag att man behöver bra skor men inte för att tre gånger i veckan springa 3km. (Inte för att jag tror TS hör till den sista gruppen. )

Last edited:
Det är sant det många skriver. När knäna går sönder, är dom sönder, thats it! Jag har själv varit elit-idrottare och var tvungen att sluta pga ljumsken, och det är inte kul att fortfarande märka av skadan. Jag säger så här: Strular knäna av löpning, spring inte. Cykla och simma istället tex, för det finns ingen anledning till att hålla på och testa och nöta ut knäna i "onödan" när alternativ finns! :)

Back