Onsdagskörningar i Falkenberg?

När jag kommit ny till en bana, och det stått koner ute, så har jag tyckt "Konerna står fel juh! De står alldeles för sent!" Men i takt med att bankännedom, och därmed fart kommit, så har placeringen "fallit på plats" och känts naturlig!
Men SÅKLART, att sätta ut koner ska ses som en FÖRBÄTTRING av dagen, inte som något som folk tycker är något dåligt och jobbigt!
 
Jepp. håller med, för de som ökar tempot under passen funkar det bra, de som är rätt nöjda med att glida runt och softa blir det dock lite konstigt.

Men konerna hjälper säkert mer än inga alls. bara kör..:tummenupp


När jag kommit ny till en bana, och det stått koner ute, så har jag tyckt "Konerna står fel juh! De står alldeles för sent!" Men i takt med att bankännedom, och därmed fart kommit, så har placeringen "fallit på plats" och känts naturlig!
Men SÅKLART, att sätta ut koner ska ses som en FÖRBÄTTRING av dagen, inte som något som folk tycker är något dåligt och jobbigt!
 
återkom med svaret när du pratat med dem, kanske fler som har samma funderingar!

Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?
 
Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?

Prova imorgon!:tummenupp
 
Härligt!

Vi är 2 snubbar från Jönköping som dyker upp. Ska visa er västkustbönder hur man kör ;D :7peta:kär:kär
 
Har försökt nå dem idag utan resultat på 0346-19033
Om någon vet vilka cyklar som får köra på onsdag får ni gärna säga till!
All bankörning är väl på egen risk, så gatreggat eller avställd borde väl inte spel någon roll?

Det låter inte vettigt, gatuhojj grupp borde rimligtvis kräva att hojjen är påställd, besiktigad och får köras. Allt annat vore ju en direkt livsfara för oss andra som kör.
 
Det låter inte vettigt, gatuhojj grupp borde rimligtvis kräva att hojjen är påställd, besiktigad och får köras. Allt annat vore ju en direkt livsfara för oss andra som kör.
-Min uppfattning är att en försäkring på hojen för allmän väg INTE gäller vid körning på bana. Det är det jag räknar med, dvs jag räknar med att försäkringen INTE gäller.
Jag vill ha ett skriftligt och signerat avtal, påskrivet av aktuellt försäkringsbolag, om att den gäller.

Räknar iskallt med att jag inte får nån ersättning om jag vurpar på bana.

Viktigast är att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring för din egen kropp.
 
-Min uppfattning är att en försäkring på hojen för allmän väg INTE gäller vid körning på bana. Det är det jag räknar med, dvs jag räknar med att försäkringen INTE gäller.
Jag vill ha ett skriftligt och signerat avtal, påskrivet av aktuellt försäkringsbolag, om att den gäller.

Räknar iskallt med att jag inte får nån ersättning om jag vurpar på bana.

Viktigast är att ha en ordentlig olycksfallsförsäkring för din egen kropp.

fast det är egentligen inte det som är problemet, de på falken vill ha trafikgodkända, påställda och försäkrade motorcyklar, att försäkringen inte gäller bana vet ju de flesta, i värsta fall kommer det ngn med en avställd hoj som har dåliga däck, kasst drivpaket osv osv vilket kan orsaka olyckor! folk skall komma, ha en kul kväll inte bomba sönder banan på en risig hoj och riskera andras säkerhet! vill man bomba på och köra oförsäkrade hojar förslår jag att man tar licens, köper en banhoj, sen kan man i princip köra hur fan som helst fast i licensgrupp.
 
fast det är egentligen inte det som är problemet, de på falken vill ha trafikgodkända, påställda och försäkrade motorcyklar, att försäkringen inte gäller bana vet ju de flesta, i värsta fall kommer det ngn med en avställd hoj som har dåliga däck, kasst drivpaket osv osv vilket kan orsaka olyckor! folk skall komma, ha en kul kväll inte bomba sönder banan på en risig hoj och riskera andras säkerhet! vill man bomba på och köra oförsäkrade hojar förslår jag att man tar licens, köper en banhoj, sen kan man i princip köra hur fan som helst fast i licensgrupp.

- Ja, på det sättet når man ju faktiskt en ganska hög nivå på startfältet.
 
återkom med svaret när du pratat med dem, kanske fler som har samma funderingar!

Ringde och pratade med dem nyss!

  • När det är "MC gata" får bara besiktigade godkända motorcyklar köra. De skall lagligt kunna köra till och från banan.
  • Vid MC licens får bara de med licens köra helt enkelt! Det fanns något sätt att komma runt det om man tillhörde en mc-klubb, samt betalade någon extra avgift för att få en tillfällig licens som gällde för dagen. Dock har jag haft kompisar som kört med gatreggad cykel i denna grupp, men det är väl på eget ansvar...

Så i mitt fall som bytt från en gatreggad Daytona 675, till en bankittad får stå vid sidan av!
Har aldrig haft några tankar på tävla, men skall givetvis ta en licens för att utöka mina möjligheter att få köra. Dock lär vi inte hinna det tills i morgon :3freak

/Martin
 
Ringde och pratade med dem nyss!

  • När det är "MC gata" får bara besiktigade godkända motorcyklar köra. De skall lagligt kunna köra till och från banan.
  • Vid MC licens får bara de med licens köra helt enkelt! Det fanns något sätt att komma runt det om man tillhörde en mc-klubb, samt betalade någon extra avgift för att få en tillfällig licens som gällde för dagen. Dock har jag haft kompisar som kört med gatreggad cykel i denna grupp, men det är väl på eget ansvar...

Så i mitt fall som bytt från en gatreggad Daytona 675, till en bankittad får stå vid sidan av!
Har aldrig haft några tankar på tävla, men skall givetvis ta en licens för att utöka mina möjligheter att få köra. Dock lär vi inte hinna det tills i morgon :3freak

/Martin

Det är ju föraren (inte hojen) som skall ha licens för att köra i licensgruppen, om hen (:hihi) sen kör gathoj bör ju inte spela någon roll. Men man kan ju inte låta bli att undra varför dom inte alltid har en racehojgrupp? eller kan mixa med befintliga grupper? någon som vet?
 
Jag får damp-i-munnen av att köra samtidigt med folk som är 800 ggr snabbare än mig. Det passar alltså utmärkt med uppdelat :)
 
för att licensarna också skall kunna träna! mixa gatgrupp med licensare är inte att rekommendera då fartskillnaderna är väldigt stora plus att licensarna kör på ett helt annat sätt än gatförarna men skulle jag få välja mellan att köra med gatförarna eller licensarna kör jag ihop med licensarn i 100 fall av 100, dom har mer erfarenhet plus att det ytterst sällan bjuds på några överraskningsmoment dvs ingen som får för sig att bromsa hipp som happ, ingen bytar spår som dom behagar plus att jag själv föredrar att bli omkörd av en licensare som har full koll på sin hoj än av en gatförare, med detta sagt säger jag inte att gatförare inte kan köra hoj!


Även om risken att licensföraren har större koll på sin cykel än gatföraren är det ingen garanti för att tokiga saker inte sker iallafall tyvärr..
 
Just det, så är det!
 

Bifogat

  • rossi-marquez-cavatappi-4-620x350.jpg
    rossi-marquez-cavatappi-4-620x350.jpg
    44.7 KB · Visningar: 49
Blandade grupper är ingen bra ide. Licensförare vill nog inte ha gathojar i licensgruppen eftersom gathojar inte är "säkrade" efter reglemente. (Båt, najjningar, glykol etc.) En gathoj kan utgöra en säkerhetsrisk.

Angående försäkringar:
Gathoj= trafikförsäkring som täcker skada på annan person.
Licensförare= SVEMO försäkring som inte täcker skada på annan person, endast på föraren själv.

Blandade grupper blir återigen ingen bra ide eftersom det uppstår en ansvarsfråga vid eventuell olycka.


En trafikförsäkrad racehoj i gatgrupp bör inte innebära några större problem, dock kan åsikterna skilja mellan olika arrangörer. Det är alltid bäst att kolla före..!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top