Jag förundras också över hur många naiva människor som finns. Även modern till barnet i inslaget. Hon kommer nog aldrig att förlåta sig själv och leva med en oerhörd ånger över att hon inte insåg vad som hände mitt framför ögonen på henne. Kan man få ett värre straff?
I det här fallet måste någon form av ansvar utkrävas från berörda instanser som släppte ut den här personen bland ont anande människor. Sättet länsrätten och kliniken slår tillbaka gör mig riktigt upprörd och förbannad. De är väl rädda om sitt eget skinn. Inte för att det är något som ursäktar deras beteende. Antar att inte sista ordet är sagt om den här historien.
Givetvis anser inte jag heller att man ska straffa mamman, som du säger kommer hon nog att må dåligt av detta. Problemet är att det är så lätt att sitta och kräva en massa hit och dit av andra personer.
Men i slutändan handlar det även om vilket samhälle vi ska ha. Vill vi ha ett samhälle där vi låser in massor av människor för "säkerhets skull"!? Gäller det då bara sexbrott, vissa sexbrott eller även våldsbrott? För om det bara är att låsa in för att inget ont ska insträffa så är det många som kan bli aktuella plus att det betyder att staten måste ha mer koll på oss. Vill vi att staten ska registrera vilka sidor vi surfar på?Det är ju inte helt ovanligt att vanliga män går in på porr och våldssidor med tveksamt innehåll. Kan ju vara ett varningstecken, men är det tillräckligt för att låsa in någon resten av livet? Vi vet ju att de flesta som begår sexuella övergrepp har "laddat upp" på nätet.
En stor andel av sexuella övergrepp begås av andra barn. Ska dem också låsas in? Hur länge då?? Vem är det i så fall som har ansvaret för detta? Föräldrarna? Skolan? Psykiatrin? Massmedia?
Jag bor på en gata med 12 villor. Statistiskt sett utsätts minst en av kvinnorna på den gatan för någon typ av övergrepp. Alla här på SH har sannolikt bekanta som har begått övergrepp mot sin sambo, fru, barn eller någon annan närstående.
Vill vi för övrigt ha ett system där folk inte ska våga ha vissa jobb för att de så riskerar att låsas in när de gör ett jobb som samhället ålägger dem att göra? Typ i USA där läkare kan tveka att ta vissa beslut p.g.a. risken för att bli stämd. Och om man har ett sådant jobb måste man då kunna spå i framtiden?
Jag sitter inte inne med svaren men tror inte att det alltid är så enkelt att bara låsa in, straffa, kräva ansvar även om brottet är hemskt och oförlåtligt. (vilket givetvis även kommer att ske, dock efter svensk lag.)
jag har alltså inte sett programet men nog är det lite att sparka in öppna dörrar. Journalister är ju inte dummare än att de vet att inget skapar debatt och uppmärksamhet som pedofili.
Hur fattar förvaltningsrätten det beslutet? Nu spekulerar ju jag bara, men det borde väl vara baserat på läkares och psykologers inrådan.
Dra mig baklänges om inte du och jag tycker likadant

. Observera: Det här är en ytterst kontroversiell åsikt som ej heller är särskilt PK.
Det är sällan psykologen är med i rätten eftersom läkaren är den som har juridiskt ansvar i Sverige.
I Sundsvall använder de dessutom riskinstrument. Bra men inte perfekta. Som vi kan se här...
Ska vi bli oroliga över att vi är eniga??? Känns....onaturligt! Om du vill kan jag byta ståndpunkt, jag har liksom ingen stolthet hur som helst!