Onboardamera & överföringssystem i WSBK/Moto GP etc???

Dessa små billiga videosändare till Rc industrin är inte i närheten av den räckvidd som krävs. Skall de vara licensfria så har de täckning på 100m längs markytan, några gånger mer om det är line of sight till RC flygplan. Skall man ha täckning runt en RR bana är det 10w, många gånger större sändare som är grymt tillståndspliktig.

WLAN i dess klassiska tillämpning fungerar inte då den inte klarar av överlämningen och hålla dataströmmen öppen under tiden. Dessutom finns där en snäv effektbegränsning för att vara tillståndsfri så man kommer behöva måånga basstationer runt banan för att ge täckning.

BT är inte att tänka på täckningsmässigt, skall man hålla hygglig överföringshastighet är det några meter som gäller.

Där finns teknologi för ändamålet men den är dyr och tillståndspliktig. Sen tillkommer den lilla detaljen att dataöverföring från mc är strängeligen förbjuden inom all mc-racing organiserad under FIM.

@Boris JR. Dom där små billiga rackarna har en räckvid på ett par kilometer vid "fri sikt".
Nu är ju inte en RR-bana att jämföra med "frisikt" men tekniken finns och är absolut andvändbar.

Sedan nämnde du att det är förbjudet med dataöverföring och ja det är det, absolut!
Men jag tror jag skrev något om "kul" och varför inte testa för den som är
intresserad av själva tekniken menar jag.

För antyd inte att det inte går, för det gör det :tummenupp

@Boris JR. Dom där små billiga rackarna har en räckvid på ett par kilometer vid "fri sikt".
Nu är ju inte en RR-bana att jämföra med "frisikt" men tekniken finns och är absolut andvändbar.

Sedan nämnde du att det är förbjudet med dataöverföring och ja det är det, absolut!

Vad kostar det? Säg en kamera och det som behövs för mottagningen till en dator?

Allt går att lösa men jag är tveksam hur man skall få fram något som är billigt/tillräckligt god bildkvalitet/täckning runt hela banan om det skall streamas.

Datapaketanslutning i form av 3G/4G/WLAN är i min mening inte möjligt. Antingen pga kapacitet eller täckningsbrist.

AV överföring via radio går utmärkt men skall man få acceptabel kvalitet och ha tillräcklig täckning så är det produkter som kostar en del och är tillståndspliktiga. Skall man dessutom som arrangör ha utrustning för att ta emot 20-30 AV strömmar samtidigt är det utrustning man inte riktigt bygger hemma på kammaren.

Fast visst skulle man som förare kunna köpa en GoPro och köra en fet AV streamer med antenn på speakertornet för att sedan visa bilden i sitt depåtält....

Eller har du exempel på någon annan teknisk lösning?

Allt går att lösa men jag är tveksam hur man skall få fram något som är billigt/tillräckligt god bildkvalitet/täckning runt hela banan om det skall streamas.

Datapaketanslutning i form av 3G/4G/WLAN är i min mening inte möjligt. Antingen pga kapacitet eller täckningsbrist.

AV överföring via radio går utmärkt men skall man få acceptabel kvalitet och ha tillräcklig täckning så är det produkter som kostar en del och är tillståndspliktiga. Skall man dessutom som arrangör ha utrustning för att ta emot 20-30 AV strömmar samtidigt är det utrustning man inte riktigt bygger hemma på kammaren.

Fast visst skulle man som förare kunna köpa en GoPro och köra en fet AV streamer med antenn på speakertornet för att sedan visa bilden i sitt depåtält....

Eller har du exempel på någon annan teknisk lösning?

Som du säger, 3G/4G/WLAN, Blåtänder Nix, Radio yes!
Sedan så pratar jag inte om någon stor publik sändning, jag skulle börja med att få upp en
videolänk för mig själv så att säga, bara för att det är kul med prylar/teknik.

På en sådan nivå så finns det prylar för ett par tusen kronor (ca) + Gopro.
Som kan leverera riktigt bra.

Sidan jag länkade till har en massa bra om det här inklusive
regler ang sändaruteffekter på respektive frekvensområde,plus att han beskriver
en hel del om antenngeometri, användningsområden osv..
se detta avsnitt http://rcexplorer.se/Educational/FPV/FPV.html

Men att gör tvproduktion av det hela är nog att skjuta lite högt.

Nu är vi på rätt nivå.

Jag frågar absolut inte efter en lösning för att tv ska kunna klippa in live-onboard a la WSBK.

Utan att kunna ha en skärm i depån och låta 5-10 personer runt banan se racet från "mitt" perspektiv. Behöver inte va toppkvalitet, men det ska ju gå att förstå vad som händer på de delar av banan man inte ser.

Är DET möjligt? Och blir det problem om fler än "jag" gör så?

Om reglementet inte tillåter det är DET ju kört ändå tyvärr. :-(

Som du säger, 3G/4G/WLAN, Blåtänder Nix, Radio yes!
Sedan så pratar jag inte om någon stor publik sändning, jag skulle börja med att få upp en
videolänk för mig själv så att säga, bara för att det är kul med prylar/teknik.

På en sådan nivå så finns det prylar för ett par tusen kronor (ca) + Gopro.
Som kan leverera riktigt bra.

Men att gör tvproduktion av det hela är nog att skjuta lite högt.

Nu är vi på rätt nivå.

Jag frågar absolut inte efter en lösning för att tv ska kunna klippa in live-onboard a la WSBK.

Utan att kunna ha en skärm i depån och låta 5-10 personer runt banan se racet från "mitt" perspektiv. Behöver inte va toppkvalitet, men det ska ju gå att förstå vad som händer på de delar av banan man inte ser.

Är DET möjligt? Och blir det problem om fler än "jag" gör så?

Om reglementet inte tillåter det är DET ju kört ändå tyvärr. :-(

Köp en http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=index&cPath=35_21 och en mottagare samt kör upp bilden på en bildskärm. Jag är tveksam till att den har tillräcklig uteffekt för att täcka hela banan men med tanke på att PTS säger max 100mw så bör man nog tänja på gränserna lagom mycket.

Det är fortfarande förbjudet från FIM/SVEMO men det är nog ingen som lägger in en protest.

Låter ju vettigt :-)

Nej, borde va ok i rookie iaf. Borde det inte gå att få dispens då eftersom regeln knappast finns. Där av den orsaken!?

Det borde ju gälla PSBK också för den delen. MIG fffinns det ju ändå ingen som vill kolla på, men de

Mobilhelvete...

De som har intressenter har ju massor att vinna. Och jag hade LÄTT valt att följa det team med bäst bevakning.

En annan fråga, på lite högre nivå. Går det att göra nåt åt att näten är så överbelastade på stora race? Vore vore mkt roligare om mylaps funkade under racen.

Mobilhelvete...

De som har intressenter har ju massor att vinna. Och jag hade LÄTT valt att följa det team med bäst bevakning.

En annan fråga, på lite högre nivå. Går det att göra nåt åt att näten är så överbelastade på stora race? Vore vore mkt roligare om mylaps funkade under racen.

Det går utmärkt att bygga tillfällig nätförstärkning i GSM/3G problemet är bara att ingen vill betala. Lite fläskigt WLAN borde däremot gå att ordna där man kan streama speakern och köra mylaps smidigt.

Borde det inte ligga i allas intresse att få det att funka bättre 2012 när ALLA har en smartphone?

Banägare, förarorganisationer osv har väl samma intresde där

Halvt off topic, jag har funderat ett tag på om man skulle kunna använda en hexa/octocopter
http://www.youtube.com/watch?v=ZlPsJ9y9vNM

och låta den förfölja en hoj på banan/vägen med hjälp av gps tracker på hojen så att helikoptern automatiskt kan följa efter/fixa kameravinklar.

Det lär ju falla på att ingen vill ha en störtande modellhelikopter i plytet, men det skulle ju helt klart ge en ny dimension till trackday-filmandet...

Fast det där är ju "bara" vanlig kamera på hojen... inget speciellt i sig. För vad jag ser är det inte streamat live till någon i depån som eftersöks i tråden.

Njae, Wifi kan du inte få att täcka hela banan utan utrustning på banan och överlämningen mellan accesspunkterna kommer inte funka i racetempo (eller ens kärringtempo för delen heller).
Att överföra från kameran med hjälp av mobil kräver långt bättre dataöverföringshastighet än vad mobilnätet klarar.

EDIT: Såg nu att Boris svarat.

Jag har täckt hela sviesta med wifi från 1 basstation, en lite glugg i torparn bara, skulle lösas med annan placering av antenn.
Fast, skulle 5st ha livestream på räcker nog inte bandbredden till :)

Gopro wifi kopplad till telefon som delar ut wlan, sen skicka grejsdt till bambuser eller nåt :)

Nåt skoj skulle man nog kunna hitta på

Jag har täckt hela sviesta med wifi från 1 basstation, en lite glugg i torparn bara, skulle lösas med annan placering av antenn.
Fast, skulle 5st ha livestream på räcker nog inte bandbredden till :)

Gopro wifi kopplad till telefon som delar ut wlan, sen skicka grejsdt till bambuser eller nåt :)

Nåt skoj skulle man nog kunna hitta på

Om du ordnar det och trycker upp lite t-shirts med ditt startnummer eller nåt så lovar jag att köpa en och glassa med när du kör ;)

Om krav på kvalitet inte är jättejögt, valfri smartphone (finns ju android för 1500pix), montera på hoj o använd bambuser direkt... Fast lite fisheye hade inte skadat...

...................

Innebär "bambuser+fisheye lens" i så fall att man inte kan med sin ex. GoPro? Utan måste förlita sig till den värdelösa kameran i mobilen?

(Kollade siten i 45 sek, så förlåt om det finns där)

Lite lätt OT men ändå inte, kl.2000 ikväll smäller det = SS1 på Färjestadstravet i Karlstad, be there or be fyrkant...lr glo på det live onboard här på webben! www.richardgoransson.com

Sändningen från rallybilen görs möjlig med hjälp av Net 1
Att sända rally live i tät skog, snökaos och i höga hastigheter upp mot 200 km/h är en extrem teknisk utmaning - men vi gillar utmaningar! Vi täcker 95% av Sveriges yta men ibland kör även vi fast. Detta medför att livesändningen inifrån rallybilen ibland kan ha minde bra kvalitet.

Läs mer om hur vår Net1s teknik fungerar på www.net1.se/omnet1/teknik.aspx

Edit: :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...