Onboardamera & överföringssystem i WSBK/Moto GP etc???

Kamerorna kostar en nolla mer än en GoPro etc och mottagningsutrustning några 100kkr så det är uteslutet. Skall där attraheras folk är det nog bättre att hosta fram de pengar som krävs för en hygglig TV produktion.

Det lär svårare :(

Jag som hoppades få nåt smart svar som skulle kunna leda till att det skulle bli födelsedagspresent i vår :gråta

Men om vi bortser från STCC då där det faktiskt är ett problem att näten är överbelastade, och går på Johans linje ovan (sorry, Hoztic).. Går det att lösa smidigare genom 3G eller så om man inte behöver dela bandbredden med 35 andra? Alltså om inte hela startfältet har det, utan bara jag? Och om publiken består av mer normala 84 pers snarare än 4000?

Där finns massor av lågbudgetlösningar ffa till RC folket. Men de är inte i närheten av vad som krävs i täckning eller bildkvalisort...

Men är det roligare att se än ingenting från Mjölbysvängen, Trösen eller Torparn för åskådaren som står där man brukar?

Då kanske ett par tusen är en bra investering även om det inte ger WSBK-kvalitet eller ens nära?

Där finns massor av lågbudgetlösningar ffa till RC folket. Men de är inte i närheten av vad som krävs i täckning eller bildkvalisort...

Kanske bättre än inget och tillgodoser Hunds krav. Många rc-plan gör ju 200 km/h och köra några hundra meter bort, så täckningen bör väl fungerar på vissa delar av banorna. Visserligen är det saker ivägen på banorna, ett flygplan har ju oftast fri väg ner till mottagaren.

Jag köper det, finns säker en anledning till att saker är som det är. Men vad kostar det då?

Är det omöjligt att göra ett gruppköp som t.ex finansieras genom 3-års leasing på PSBK-startavgiften, och därtill sponsrat av STCC?

Det ligger ju i allas intresse att göra eventen mer attraktiva att se, och då framförallt på plats. Så det torde inte vara omöjligt att få en "slant" av STCC? Och om kostnaden slogs ut på 3 år, vilket kan avra rimligt att räkna med att systemet används, och på antalet startande - så borde det väl ge en rätt försumbar extrakostnad för varje förare om vi inte pratar massa hundra tusen för att få det att funka?

Kolla med Johan Ahlberg på fastbikes.se vad det hela kan kosta o hur man gör i praktiken, dom har ju själva sänt live streamat från GGN via mobilnätet.

I STCC springer ju Viasats depåfilmteam runt med en ryggsäck/stor antenn på ryggen bara för direktsänt ljud o bild, så lycka till säger jag bara! :tummenupp

Kolla med Johan Ahlberg på fastbikes.se vad det hela kan kosta o hur man gör i praktiken, dom har ju själva sänt live streamat från GGN via mobilnätet.

Titta, det kom nåt konstruktivt från dig med :tummenupp

I STCC springer ju Viasats depåfilmteam runt med en ryggsäck/stor antenn på ryggen bara för direktsänt ljud o bild, så lycka till säger jag bara! :tummenupp

Vilket är en helt annan sak då de ska sända till TV. Jag pratar om att kunna sända till närliggande laptops/telefoner/paddor som finns på plats. De som inte ser det live får samma behållning att se det DART lägger ut och då räcker det ju med vilken kamera som helst och sen vara duktig och lägga ut lite sjyssta klipp (vilket är jättebra).

Jag trycker mer för att öka upplevelsen på plats!

Jag trycker mer för att öka upplevelsen på plats!
Jaameen precis!
Vi själva kommer satsa på en stor platt tv + inspelning av HD-livesändningen från Canal+ i vårt hospitality, så kan man efter racet ta en fika ihop med inbjudna o snacka lite/runda av helgen, tror DET är mer uppskattat än suddiga bilder på varsin iPad nere idepån OCH definitivt billigare!

Kolla även med Svemo.
För 3 år sedan hade Riksidrottsnämnden ett möte där Seglingsförbundet visade hur de gjort för att presentera seglingstävlingar på ett mer publikvänligt sätt.
Orienteringsförbundet låg också i framkant då deras sport är ännu värre ur publiksynpunkt.

Nu gällde det bara "trackers" på en karta men det diskuterades också att nå ut till folk via telefonen T.ex.

Jaameen precis!
Vi själva kommer satsa på en stor platt tv + inspelning av HD-livesändningen från Canal+ i vårt hospitality, så kan man efter racet ta en fika ihop med inbjudna o snacka lite/runda av helgen, tror DET är mer uppskattat än suddiga bilder på varsin iPad nere idepån OCH definitivt billigare!

Stor TV = 10.000:- ish

Kamera behöver man ändå, vilket ger en budget på 10.000 för överföringsfunktionen. Om RC-kameragrejen funkar så är det väl kanon?

Just att kunna se hela varvet från hojens perspektiv, hur är det en dålig idé? Går det att lösa för <3000, så köp en mindre TV och låt bli att välja - ta båda!

Kolla även med Svemo.
För 3 år sedan hade Riksidrottsnämnden ett möte där Seglingsförbundet visade hur de gjort för att presentera seglingstävlingar på ett mer publikvänligt sätt.
Orienteringsförbundet låg också i framkant då deras sport är ännu värre ur publiksynpunkt.

Nu gällde det bara "trackers" på en karta men det diskuterades också att nå ut till folk via telefonen T.ex.

Du ser :)

Och för tre år sen fanns inte tekniken lika utbrett tillgänglig som den gör idag. Idag är det ju helt ok att bygga ett event till stor del på att publiken har smartphones, för 3 år sen var det bara "en hel del" som hade det. Dessutom har väl de mobila bredbanden och nätverkslösningar blivit betydligt bättre/billigare nu?

Det fanns en annan agenda bakom diskussionen också.
Man ville hitta sätt att få in pengar via smartphones.

T.ex. betting i realtid.
Vem vinner nästa tekning i hockey, hoppar Hirvonen längre än Loeb över Colins crest osv. osv.

Men jag tror, precis som Boris Jr skrivit, att det inte är så enkelt och billigt som man hoppats.
Det kostar avsevärt mycket mindre att få en tracker att visas på en karta än att föra över filmat material.

Men det går sakta men säkert framåt iallafall.

Last edited:
Jag kan inte låta bli att spekulera men om man håller sig på 5GHz-bandet finns väl 22 helt separerade kanaler där ingen är och knör?
Om man kör en enterprise WLAN-historia typ Cisco eller Trapeze så kan man väl få controlern att för-autentisera alla accesspunkterna för snabb roaming?

Och täckning: borde inte max 4 accesspunkter täcka en bana?

Om man sedan streamar via broadcast/udp eller multicast/udp (på 2,4GHz och kanske någon kanal på 5GHz) så borde väl alla smartphones dela på samma överföringskapacitet utan problem?

"Någon" behöver väl sno ihop någon app som kan plocka strömmen via udp om det inte redan finns men annars borde väl tekniken kunna funka åtminstone i teorin? Är väl värt att fundera på i alla fall?

LowDef borde duga och det vore coolt att muxa ihop det med lite grafik som man alstrar ur transpondersystemet?

Om inte GoPro är på banan kanske Axis vill vara med?

Det fanns en annan agenda bakom diskussionen också.
Man ville hitta sätt att få in pengar via smartphones.

T.ex. betting i realtid.
Vem vinner nästa tekning i hockey, hoppar Hirvonen längre än Loeb över Colins crest osv. osv.

Men jag tror, precis som Boris Jr skrivit, att det inte är så enkelt och billigt som man hoppats.
Det kostar avsevärt mycket mindre att få en tracker att visas på en karta än att föra över filmat material.

Men det går sakta men säkert framåt iallafall.

Japp, man får inte heller glömma att live filmning o visningsrättigheterna är uppköpta o betalda av de som gör TV-produktionen utav arrangören, att då gå in själv o filma live o lägga upp denna i realtid på området lr på nätet som då konkurrerar, lär ju inte direkt gillas som sagt.

@Hund: Available February 2012, Model Number: AWIFI-001 The Wi-Fi BacPac attaches to your HD HERO2 camera to enable long range video remote control via the Wi-Fi Remote or a smartphone, tablet, or computer running a free GoPro App. Waterproof and durable, the Wi-Fi Remote enables complete control of up to 50 HD HERO2 cameras at a time. When paired with the Wi-Fi BacPac, the HD HERO2 also supports live video streaming and remote control via smart-devices, computers and the Web wherever Wi-Fi or a mobile hotspot is present. Record one video stream to your HD HERO2′s SD card while sending a second video stream via Wi-Fi to your smart-device, computer or the Web.

:banana...NOT!

Last edited:

Jag har sett sådan här kamera.
Den kallades backkamera och avsikten var att placera kameran i tex husvagnen eller släpet och mottagaren med bildskärm sattes nånstans på instrumentbrädan. Dvs räckvidd (inte fri sikt) 10 till 20 meter.
Jag sökte på
backkamera
och hittade bland annat den här
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162661554
den sänder på 2,4GHz, dvs samma som WiFi, vanligt nätverk.
Vitsen är ingen sladd mellan husvagnen och huvudenheten/bilen.
Det räcker troligen med att mata kameran med 12V från sladden till backlampan.

Men har man helikopter över hojarna räcker det nog till. Ett krux är att det bara finns 11 kanaler i WiFi.
Där bara kanal 1, 6 och 11 är helt skilda. Men kör man på 5Ghz, den nya n-bandet finns det fler kanaler
och enligt den här sidan 250m räckvidd.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Channels_and_international_compatibility
vilket ju funkar om man har två helikoptrar.
Sedan om ser sändningarna från MotoGP så sänder de ju inte bilder från alla hojarna samtidigt till TV. Det betyder att alla hojarna har utrustningen.
Men man väljer att sända från en (eller kanske två?) hojar och då förenklas det hela.
Men helikopter ja.
Som jag ser det om man kör med WiFi.

@Hund. Om man skalar ner det här till något att testa för eget bruk på "kul" så finns tekniken
idag, både vad gäller räckvidd och kvalitet, Gopro-kameror tex.

Går även att krydda med lite enklare telemetridataöverföring också, GPS, temp,G-krafter mm.
Som "Boris" skrev så finns det i RC-världen, det finns en uppsjö av prylar som kanske inte är
tänka för RR men är man nyfiken och intresserad av prylar, så är det fullt möjligt.

Dessutom till väldigt låga kostnader.
Den här killen som driver denna sida http://rcexplorer.se/ är något av en "Doktor" i ämnet.

Motec har ett system för synkad filmning med loggning, du får alltså alla data i synk med video från 2 kameror.

Race Technology har ett kamerasystem 4 kameror och logger, dock utan ecu styrning.

/J

Det går väl att streama både Contour och GoPro idag men kanske inte så långt som man hoppas på.

Är det NÅGON härinne som testat att streama från Countur/GoPro-kamera till mobil/dator, och fått det att funka ett varv på valfri RR-bana?
Jag vet inte hur blåtand går framåt i fråga om räckvidd, eller om blåtand är det enda sättet att göra det på, men det borde ju falla framåt i fråga om räckvidden...

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2