Onboardamera & överföringssystem i WSBK/Moto GP etc???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Helu,

Vad använder de för system för överföring av video/ljud i proffsteamen?

Just att kunna se allt från respektive hoj i realtid är ju kung. Men vad kostar det, och var finns produkterna? Är det sådär overkligt dyrt att man inte ens ska drömma om att ha råd när man blir "stor" eller är det nåt man kan börja önska sig i julklapp?

Tänkte att nån som kör på lite högre nivå kanske har kollat på det åtminstone :).

Systemet tillhandahålls av arrangören och "privat" sändning av data i relatid från cykeln är inte tillåtet.

Den utrustningen dom filmar onboard med i MotoGP har tv-produktionsbolaget själva byggt. Fram tills för ca 2 år sen så krävdes det 2 följehelikoptrar som fångade upp signalen och skickade den vidare.

Spekulerar lite i ämnet då jag inte är helt haj på hur det funkar till 100%...men det är ju helt i vanlig SH-anda..

Nya Gopro2 har ju ett wifi-tillbehör som snart kommer släppas (om det inte redan gjorts) som i sin tur ska kunna skicka bild och ljud till en närliggande android eller iphone om jag inte missminner mig. Borde ju vara en simpel sak för någon techwiz att få denna att kunna pumpa ut en starkare signal (via mobil kanske) som kan plockas upp på annat sätt?

Lite det här jag luktade på också..

"Data" som skickas som det var inne på är ju i så fall bara videon, och då i syfte att kunna ge publiken en bättre upplevelse.

Att som förare t,ex kunna erbjuda supporters/sponsorer att se racet dels live/på TV, OCH direkt från onboardkameran, live.

Att stå på Mantorp med 2 iPads skulle helt plötsligt ge racing ett helt annat värde om man dels kunde se dem brumma genom Parisaren, känna lukter, se och höra.. Dels ha en resultattabell uppe från mylaps på en padda, och livefilm från en hoj på den andra! :tummenupp

Går det att lösa på ett rimligt kostnadseffektivt sätt är det förmodligen ett bra startskott som ett led i kedjan för att få RR att bli den publiksport tusen andra trådar pratar om att det ska va.

-----------------------------------------------

Såg ett BSB-lopp från i somras igår och då slog det mig bara att tekniken faktiskt finns. Då återstår ju bara frågan om det verkligen är så dyrt att det är ovärt. För handlar det om några tusen så får ett team LÄTT in det i ökade sponsorintäkter genom den ökade exponeringen.

Jag drömde mig bort till en värld där jag var snabb, och kände hur coolt det varit om jag kunde haft sponsorer, familj och vänner på plats som kunde stå med smartphones och se vad jag såg från en kamera i kåpan. awesooooome!

En resorb på det här eller?

Jag drömde mig bort till en värld där jag var snabb, och kände hur coolt det varit om jag kunde haft sponsorer, familj och vänner på plats som kunde stå med smartphones och se vad jag såg från en kamera i kåpan. awesooooome! En resorb på det här eller?

Yay!...

Klart det borde funka. Wifi från Gopron till mobilen, sen via 3g och ut på nettet! Bara att köpa!

Klart det borde funka. Wifi från Gopron till mobilen, sen via 3g och ut på nettet! Bara att köpa!

Vad innebär det då?

En (eller fler) GoPro på hojen, en router i depån och en laptop med uppkoppling så är man hemma eller?

Vad får man för räckvidder på en router? Hur klarar den en sån miljö? Skulle det gå att dela ut direkt till lurar på plats via wifi utan att behöva lite på det oftast överbelastade 3G-nätet?

Vad kostar kalaset?

--------------------------------------

Edit:

Om det handlar om GoProns räckvidd/kvalitet.. Borde det inte för förarorganisationerna för de olika klasserna vara en bra punkt att ta med banägarna? Kunna få ut routers längs banorna som kan stärka signalerna..

Och när jag tänker efter.. STCC visar ju onboard från bilarna, är det inspelat & redigerat, eller sänds det live?

Last edited:
Det är tyvärr inte så enkelt som det låter att överföra bild av acceptabel kvalitet från ett fordon till depån. WLAN är bara att glömma, överlämningen mellan olika basstationer går inte fort nog och bandbredden räcker aldrig till när ett helt startfält skall sända samtidigt. Just därför är de system som finns betydligt mer special än så och kostar därefter.

Iofs borde det funka att sätta upp flera atenner till samma basstation längst banan för att få teckning, problemet kan vara bandbredden om alla hojar ska överföra video samtidigt...

Fast det där är ju "bara" vanlig kamera på hojen... inget speciellt i sig. För vad jag ser är det inte streamat live till någon i depån som eftersöks i tråden.

Njae, Wifi kan du inte få att täcka hela banan utan utrustning på banan och överlämningen mellan accesspunkterna kommer inte funka i racetempo (eller ens kärringtempo för delen heller).
Att överföra från kameran med hjälp av mobil kräver långt bättre dataöverföringshastighet än vad mobilnätet klarar.

EDIT: Såg nu att Boris svarat.

Fast det där är ju "bara" vanlig kamera på hojen... inget speciellt i sig. För vad jag ser är det inte streamat live till någon i depån som eftersöks i tråden.

Njae, Wifi kan du inte få att täcka hela banan utan utrustning på banan och överlämningen mellan accesspunkterna kommer inte funka i racetempo (eller ens kärringtempo för delen heller).
Att överföra från kameran med hjälp av mobil kräver långt bättre dataöverföringshastighet än vad mobilnätet klarar.

EDIT: Såg nu att Boris svarat.

Om vi för en sekund tillåter bilden att inte vara streamad HD, så skulle det säkert funka med de senaste 3/4G-kopplingarna rent överföringsmässigt.. Men i praktiken är det knappt möjligt att ringa under en racehelg för att näten är överbelastade bara pga all publik som ska ringa varandra mellan korvmojjen och bajamajan. Så även OM det vore möjligt enligt tekniken, så är det bara att glömma att använda det publika nätet även om man skulle skala ned filmen till en möjlig nivå.

Så även om du skulle ha fel, så har du rätt (utan att säga att du har fel, för det vet jag inte).

ust därför är de system som finns betydligt mer special än så och kostar därefter.

Jag köper det, finns säker en anledning till att saker är som det är. Men vad kostar det då?

Är det omöjligt att göra ett gruppköp som t.ex finansieras genom 3-års leasing på PSBK-startavgiften, och därtill sponsrat av STCC?

Det ligger ju i allas intresse att göra eventen mer attraktiva att se, och då framförallt på plats. Så det torde inte vara omöjligt att få en "slant" av STCC? Och om kostnaden slogs ut på 3 år, vilket kan avra rimligt att räkna med att systemet används, och på antalet startande - så borde det väl ge en rätt försumbar extrakostnad för varje förare om vi inte pratar massa hundra tusen för att få det att funka?

Wlan/wifi fungerar inte över 40-50 km/h. Men borde gå att sända vidare över 3G, problemet är väl dock att det inte är så pålitligt. Och snackar vi under en tävling så är det ju kört då det är flera tusen (?) som har med sina 3G-telefoner som ska samsas om bandbredden.

Nu är det rätt sällan jag surfar eller snackar i mobilen när jag kör hoj, men hur pass mycket stör framför allt tändningen ut dom gsm/3G/4G/WiFi?

Men visst vore det en cool grej, förutom att prislappen för varje racehelg skulle ha en nolla till på slutet för hyran av utrustningen också :tungan

Wlan/wifi fungerar inte över 40-50 km/h. Men borde gå att sända vidare över 3G, problemet är väl dock att det inte är så pålitligt. Och snackar vi under en tävling så är det ju kört då det är flera tusen (?) som har med sina 3G-telefoner som ska samsas om bandbredden.
Du har inte varit på så många svenska RR-tävlingar va?

Jag köper det, finns säker en anledning till att saker är som det är. Men vad kostar det då?

Är det omöjligt att göra ett gruppköp som t.ex finansieras genom 3-års leasing på PSBK-startavgiften, och därtill sponsrat av STCC?

Det ligger ju i allas intresse att göra eventen mer attraktiva att se, och då framförallt på plats. Så det torde inte vara omöjligt att få en "slant" av STCC? Och om kostnaden slogs ut på 3 år, vilket kan avra rimligt att räkna med att systemet används, och på antalet startande - så borde det väl ge en rätt försumbar extrakostnad för varje förare om vi inte pratar massa hundra tusen för att få det att funka?

Kamerorna kostar en nolla mer än en GoPro etc och mottagningsutrustning några 100kkr så det är uteslutet. Skall där attraheras folk är det nog bättre att hosta fram de pengar som krävs för en hygglig TV produktion.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025