Omvandla gamla däckdimensioner till modernt mått.

• Thread starter Thread starter /J
  • Start date Start date

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Finns det någon här som har översättningstabeller för gamla däck?

Dimensionerna jag vill ha översatta till modernt mått är:

1. 3.00-18

2. 3.25-18

3. 3.50-18

Tack på förhand.

3x2,54cm =7,62cm 3,25x2,54cm=8,26cm 3,5x2,54cm=8,89cm brett , tror att profilen är 80% av bredden inte riktigt säker.

Brukar vara en bra idé att kolla fälgbredden och därefter välja passande däck efter nutida utbud snarare än att försöka komma så nära orginal som möjligt.

Tack för svaren. Verkar som att jag ska leta efter 90/90-18 däck då? Originaldimension är 3.00-18 och det sitter 3.25-18 nu men det är absolut max skulle jag tro.

Även tips på vilka som har billiga däck i nämnd dimension uppskattas, ska försöka besiktiga så snart som möjligt hade jag tänkt och jag tror inte att jag har 1mm mönsterdjup i mitten av framdäcket. Även om det är 1mm så börjar det bli gammalt så det är dags att byta oavsett. :hojsmilie

Last edited:
Tack för svaren. Verkar som att jag ska leta efter 90/90-18 däck då? Originaldimension är 3.00-18 och det sitter 3.25-18 nu men det är absolut max skulle jag tro.

Även tips på vilka som har billiga däck i nämnd dimension uppskattas, ska försöka besiktiga så snart som möjligt hade jag tänkt och jag tror inte att jag har 1mm mönsterdjup i mitten av framdäcket. Även om det är 1mm så börjar det bli gammalt så det är dags att byta oavsett. :hojsmilie

EDIT: såg att det var fram nu men låter allt stå kvar.
förslagen kommer från hojdack men du hittar dem på andra ställen också. Var bara mkt att välja på där till bra priser tyckte jag.

Omöjligt?
M6103 Promaxx KAMPANJ
110/90-R18
Bak
Lager: 2
462 SEK

Annars:

D404F TT
3.00/-R18
Fram
Lager: e-posta
743 SEK

K82 TT
3.00/-R18
Fram/bak
525 SEK

K82 TT
3.25/-R18
Fram/bak
581 SEK

Last edited:
EDIT: såg att det var fram nu men låter allt stå kvar.
förslagen kommer från hojdack men du hittar dem på andra ställen också. Var bara mkt att välja på där till bra priser tyckte jag.

Omöjligt?
M6103 Promaxx KAMPANJ
110/90-R18
Bak
462 SEK

Annars:

D404F TT
3.00/-R18
Fram
Lager: e-posta
743 SEK

K82 TT
3.00/-R18
Fram/bak
525 SEK

K82 TT
3.25/-R18
Fram/bak
581 SEK

K82 TT 3.25 tittade jag på och tänkte beställa men jag hittar ingen slang där som passar. :va

Antingen finns det däck eller slang men sällan båda delar och beställa från två ställen känns inte som ett alternativ då jag i så fall får två frakter och det känns ju lite surt.

Tack för tipset men fler tips mottages tacksamt. :)

K82 TT 3.25 tittade jag på och tänkte beställa men jag hittar ingen slang där som passar. :va

Antingen finns det däck eller slang men sällan båda delar och beställa från två ställen känns inte som ett alternativ då jag i så fall får två frakter och det känns ju lite surt.

Tack för tipset men fler tips mottages tacksamt. :)

ÄR det till en gsx400 från när? Jag antar du KAN köra slanglöst? Det är till fram du skall ha i första hand?

dimension på fälgbredden?

Last edited:
ÄR det till en gsx400 från när? Jag antar du KAN köra slanglöst? Det är till fram du skall ha i första hand?

Det är en gsx400e -83. Går säkert att köra slanglöst men hittils har jag bara blivit rekommenderad att köra med slang.

Ja det är framdäck jag ska ha. Har hittat ett däck som såg bra ut men det hade för lågt hastighetsindex, vet inte om SBP klagar på det?

Har fått rekommendation att köpa 90/90-18, 100/90-18 eller 110/90-18 men jag blir inte klok på vad som är närmast 3,25-18 för det verkar variera från person till person. Vet inte heller hur brett och högt ett t.ex 90/90-18 är, har du någon aning om hur det räknas?

På fälgen står det 18x1,60 om det hjälper.

Det är en gsx400e -83. Går säkert att köra slanglöst men hittils har jag bara blivit rekommenderad att köra med slang.

Ja det är framdäck jag ska ha. Har hittat ett däck som såg bra ut men det hade för lågt hastighetsindex, vet inte om SBP klagar på det?

Har fått rekommendation att köpa 90/90-18, 100/90-18 eller 110/90-18 men jag blir inte klok på vad som är närmast 3,25-18 för det verkar variera från person till person. Vet inte heller hur brett och högt ett t.ex 90/90-18 är, har du någon aning om hur det räknas?

När jag kollar på bilder på din hoj ser jag inga ekerfälgar och då förstår jag inte varför du skall ha innerslang men jag vet faktiskt inte om det skulle vara för åldern eller så, jag vågar inte säga emot.

110/80 borde fungera kanon också i så fall. första talet är ju bredden och det andra talet är profilen i relation till bredden.
SÅ när du går upp på bredden kan man ofta gå ner ett hack på profilen. 120/70 är ju populärt och vanligt på dagens hojar men kanske tajt för dig att få plats med och hojen kan bli trögstyrd eftersom du säkerligen inte har bredare baktill ;)

Last edited:
Din fälgbredd gör att du inte bör gå över 100/90-18.

Dunlop K82 finns i 3,00 och 3,25-18. helt ok allround däck med ett gammalt utseende på mönstret.

Michelin Pilot Activ finns i 90/90-18, 100/90-18 och Dunlop GT501 finns i 100/90-18.
Dessa är modernare och väldigt bra framdäck. Uppdaterat och bättre våtgrepp jmf med K82.

Det betyder att fälgen är 1,6" bred. Enligt tabellen jag googlade fram rekomenderas 2,25"-3,00" vilket är ca 60-80mm.
Rekommenderad storlek är då mellan 60/100-18 och 80/100-18. Lite bredare funkar nog eftersom diagonaldäck inte är så känsliga på fälgbredd men jag skulle inte gå över 90 om det finns däck i den dimensionen som uppfyller övriga önskemål. Något lägre profil lär också vara helt ok eftersom 60/100-18 har samma profil som ett 80/75-18.

Jag skulle valt 90/90-18 eftersom det passar rätt bra och det finns bra däck i den dimensionen. tex billigt och bra från hojdäck eller större urval hos Delticom.

Edit: Tom var före. igen.

Last edited:
När jag kollar på bilder på din hoj ser jag inga ekerfälgar och då förstår jag inte varför du skall ha innerslang men jag vet faktiskt inte om det skulle vara för åldern eller så, jag vågar inte säga emot.

110/80 borde fungera kanon också i så fall. första talet är ju bredden och det andra talet är profilen i relation till bredden.
SÅ när du går upp på bredden kan man ofta gå ner ett hack på profilen. 120/70 är ju populärt och vanligt på dagens hojar men kanske tajt för dig att få plats med och hojen kan bli trögstyrd eftersom du säkerligen inte har bredare baktill ;)

Helt rätt, det är alu-fälgar. Fick förklarat för en stund sedan att vissa däck tydligen kräver slang. Om det stämmer eller inte har jag inte en aning om.

Jo att första talet motsvarar bredd och det andra är en procentsats av bredden vet jag men vad är det då för mått angivet i mm på t.ex 110/80, är däcket möjligen 110mm brett eller är det krångligare än så?
Dags att försöka lära sig det här en gång för alla innan jag sliter av mitt hår. ;)

Edit: Tack Tom och Josef, det börjar klarna. :) Var tydligen lite seg på att skriva för när jag hade postat det här inlägget så hade era inlägg redan blivit postade. :P

Last edited:
Helt rätt, det är alu-fälgar. Fick förklarat för en stund sedan att vissa däck tydligen kräver slang. Om det stämmer eller inte har jag inte en aning om.

Jo att första talet motsvarar bredd och det andra är en procentsats av bredden vet jag men vad är det då för mått angivet i mm på t.ex 110/80, är däcket möjligen 110mm brett eller är det krångligare än så?
Dags att försöka lära sig det här en gång för alla innan jag sliter av mitt hår. ;)

Edit: Tack Tom och Josef, det börjar klarna. :) Var tydligen lite seg på att skriva för när jag hade postat det här inlägget så hade era inlägg redan blivit postade. :P

Ja det finns däck som SKA ha slang men dem blir allt färre. Ring eller maila dem du beställer av för att vara säker men är det ett touring eller sportdäck är det inte många med innerslang.

JA däckets bredd är bredd i mm.

Se nedan så skall nog allt klarna.

Profilen räknas i procent av bredden:

Information om storlekar
Hjulets höjd är fälgens storlek plus dubbla däckprofilen. Se exempel nedan.
Ta tex ett 130/70 17" däck.
(17*25.4)+(2*(130*0.70)) = en höjd på 613,8 mm.

Rullomkrets
Rullomkretsen är den hjulet rullar på ett varv.
Rullomkretsen påverkas av däckets profil, bredd och storlek. För att räkna ut rullomkretsen ska hjulets diameter multipliceras med oi. Se exempel nedan.

Ta tex ett 130/70 17" däck.
Som vi räknade ut ovan är däckhöjden 613,8 mm, multiplicerar man höjden med pi (3.141592) blir rullomkretsen 1 928 mm.

Däckets profil
Däckets profil anges i procent av däckets bredd. Två olika däck kan ha olika profilhöjd även om de har samma procentuella profil. Profilens höjd räknas ut genom att multiplicera däckets bredd med profilen i procent.

1. Dimensionsbeteckning
175 = Däckets bredd i mm
65 = Profilhöjd R dvs höjden på däckets profil i % av bredden
14 = Fälgdiameter i tum
82 = Belastningsindikator T = Kod för hastighetsklassen

2. Tubeless (TL) = Utan slang. TWI = Slitageindikatorns position

3. TWI = Slitageindikatorns position

4. Tilläggsmarkeringar
Reinforced = Förstärkt
Bestämd rotationsriktning
Outside = Utsida

5. Specialbeteckning