Omvänd växling

Axxexs skrev:
Dom som kört mycke cross brukar skita i att vända lägena pga att dom gör fel vid växlingarna.

När du ligger i en vänstersväng och ska växla upp så kan det va lite snålt med att få plats med att få in foten mellan asfalten och pedalen! Går alltså lättare att växla upp när man svänger! När du växlar ner så gör man oftast det i inbromsningarna och då kör man oftast mer uprätt.

Dessutom så krävs det bara 2 muskler att trycka ner pedalen med foten medans det krävs 17 för att dra pedalen uppåt!

Robban har kört cross i en massa år o varit duktig på det... :)
Han vände sin växling nu när han va i Spanien. Han tyckte det funkade bra att växla på "fel" håll. Trots att han är nybörjade på RR.
Smaksak helt klart!
 
Swedie skrev:
Det jobba med 02 R1an är att det inte finns nått direkt bra sätt att vända om växlingen på. Får nog bygga en egen lite konstruktion tror jag.

Det är inte så svårt. Borra ur niten nere vid växelspaken och ersätt den med en skruv och en liten distans fast på andra sidan växelspaken. Sedan är det bara att vända på armen på lådan och sätta växelstaget utanför ramen. klappat och klart.
 
oFFkeFF skrev:
Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..

Visst, jag kör sönder en Porschelåda om dan för jag inte kan växla
 
Racehojen hade vända lägen när jag köpte den... det enda jag gjorde på träningarna var att sitta och tänka på åt vilket hoj jag skulle växla åt. Till följd att jag missade inbromsningen kraftigt och körde in i däcksbarriären... :( Vände tillbaka lägena omgående omeldebart efter den malören. Har kört gathoj i 13 år med vanlig växling...kan antagligen bero på det att hjärnan har svårt att ställa om sej.

Mvh Sleven.
 
låt skiten va som orginal
 
sleven skrev:
Racehojen hade vända lägen när jag köpte den... det enda jag gjorde på träningarna var att sitta och tänka på åt vilket hoj jag skulle växla åt. Till följd att jag missade inbromsningen kraftigt och körde in i däcksbarriären... :( Vände tillbaka lägena omgående omeldebart efter den malören. Har kört gathoj i 13 år med vanlig växling...kan antagligen bero på det att hjärnan har svårt att ställa om sej.

Mvh Sleven.
Jag har kört gathoj i 21 år, hade samma problem i början, men man vänjer sig och nu sitter det i ryggmärgen, ettan upp = rejsmässigt, inte för att det går fortare men det känns rejsigt :rolleyes:
 
GSXR1100R skrev:
Jag har kört gathoj i 21 år, hade samma problem i början, men man vänjer sig och nu sitter det i ryggmärgen, ettan upp = rejsmässigt, inte för att det går fortare men det känns rejsigt :rolleyes:

en rätt bra grund regel ; Ändra inte på nått som redan funkar.....
 
Jag tycker det känns naturligare och bättre med ettan upp och resten ner. Det är väl bara att köra med det man gillar bäst...?
 
Jag är van att ha ettan åt sidan och resten snett nedåt lite åt vänster. Men bara till femman. Sexan läggs i med en spak på sidan. Det funkar skitbra.
 
Här har du en annan lösning Swedie...

Jag kör omvänt för att hojen var fixad så när jag fick den!
 

Bifogat

  • växellänkage.jpg
    växellänkage.jpg
    77.8 KB · Visningar: 108
BrInK skrev:
en rätt bra grund regel ; Ändra inte på nått som redan funkar.....
Men min Kawa hade racelänkage när jag köpte den, jag trodde att jag skulle bli mobbad av Mummelhumlan & co om jag vände den :(
 
Nr:18 skrev:
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.

Nu är väl ändå inte svängen från Esset till Torparn på Sviesta en högerkurva, eller :tomten :)
Dessutom så kan det ju ändå underlätta i högerböjar med...Jag har lite "chaplinfötter" och dessutom ganska mycket hangout.(hade iallafall när jag åkte Aprilian) Detta gjorde det svårt för mig att få in tårna under pedalen och växla uppåt i högerböjar.

Men som så många andra säger;
Det är ju upp till var och en att växla som de vill.
Jag vände lägena då det passade mig bättre. Tycker satt det ger mig snabbare växlingar och lite mer koll på om växeln hoppar i eller inte när man accar. (Man kan ju hålla foten kvar på pedalen med lite tryck dessutom.)
 
Jag vande mig på ett varv, när jag körde Oscar´s hoj på ERF Falkenberg. Men föredrar orginal.

Mvh//ZS
 
Snygg hoj frstn... :tummenupp

Märk väl att Yamaha (R6 03-) kan bli svåra att växla ned inför kurvor om man gör denna "enkla" lösning, pga det extra moment som uppstår när man vänder länkaget på vxl-axeln.

oscar skrev:
Här har du en annan lösning Swedie...

Jag kör omvänt för att hojen var fixad så när jag fick den!
 
Det var omvänt på min första racehoj (kawan)när jag köpte den. Jag provade att köra så en helg på Midlanda. Så fort jag inte tänkte på hur jag skulle växla blev det fel. Det första jag gjorde när jag kom hem var att vända tillbaks till original lärge.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top