Omtanke om andra vid körning i grupp.

Ringer du/ni?

• Antal röstningar
    0
Lite som Ingel säger så får man ju bestämma sig vad det är för stuk på körningen. Är det "lösa" stuket som gäller kan man inte förvänta sig att alla ska hålla koll på varandra. Är det lite mer organiserat så får man fan se till att ha koll på alla.
Ska man dundra runt i stan så kan det vara soft med lite slappare stuk, ska man man köra landsväg och skruva på lite gäller det senare alternativet, iaf på mina körningar :)

Det är inte så svårt att få detta att fungera.
Utse någon som leder(någon som kan vägen, håller igen lite på rakorna och vet hur man svänger med sin motorcykel).
Utse någon som ligger sist.
Är man många så kan man ha lite olika fartgrupper, brukar vara uppskattat.
Gasa!
Flytta bak eller byt grupp på folk som är farliga för sig själva eller sin omgivning.
Fika.
Ljug om vilka du stekte på Bogan.

Om det sen går 0-50+ eller 50-100+ eller fortare än så spelar ingen större roll, ha roligt och håll lite koll på varandra :)

Det ska väl inte ens gå så långt att man upptäcker det vid slutmålet? Jag håller alltid koll i backspegeln om bakomvarande är med, om inte slår jag av och väntar tills jag får kontakt, och får man inte det inom rimlig tid så vänder jag. Det sitter i ryggmärgen, och tillämpas både på gruppkörningar och vanliga turer med polare. Jag tycker det är ett rätt rimligt förhållningssätt, eller? Och de gruppkörningar jag varit med på, så har det alltid funnits en kökarl, som gett klartecken till täten vid avtagsvägar/korsningar... Såå bråttom har man väl inte att man inte kan kosta på sig en blick i backspegeln/över axeln/stopp vid avtagsväg då och då?

Precis! Så där gör i alla fall jag när jag fixar körning. Om inte kökarlen dyker upp inom rimlig tid:

1. Ring upp honom/henne. Om något har hänt så står kökalen antagligen still vid olyckan/problemet och kan svara i telefon.

2.Om man inte får kontakt, så vänder någon eller alla (beroende på hur många vi är) och letar. Om man som ledare håller kontakt med kökarlen rimligt ofta, så behöver man inte köra särskilt långt innan man hittar problemet.

Själv tycker jag det låter skrämmande att man inte kollar att alla är med när man stannar. OCH att den som tänker lämna gruppen oxå berättar det att ex jag tänker svänga av där och där så ni behöver inte vänta in mig.

Personligen skulle jag ha enormt dåligt samvete om jag inte hade kollat så att inget hade hänt. Alla behöver ju inte ringa upp personen det räcker att en gör det och sen kan ju den berätta för de andra. Svarar den inte så får man ju köra tillbaka och leta. Kan ju vara så att den ligger i ett dike. Men faaaan ta den om den har kört hem utan att säga ett ord :mad:

Precis, tack kakan...det jag ville försökte syfta på oxå, sorry om det missuppfattades?

Nej då bara jag som ville vara tydlig i vad jag ville ha fram med detta.

när det gäller den incedenten jag tror du tänker på så kanske det är så att det va så mycke folk med så att ingen visste att du va med eller märkte att du va borta. har du ältat i detta i över en månad nu? :pannkyss
f.ö. var det en så oorganiserad körning (gör inte mig nåt iofs) så det va inte så konstigt att folk försvann.

Nej jag har inte ältat detta i en månad Ingel, men jag är nyfiken på vad andra mc-åkare anser man bör göra.

Men när du ändå tar upp min egna lilla upplevelse så kan jag säga så här. Det var 3 som visste att jag inte hängde med och ingen kollade upp mej. Och eftersom "vi" skulle vara så tajta och ha så bra gemenskap undrar man ju varför ingen ringde å kolla.
MEN nu är de utrett och jag har valt att inte köra med andra än såna personer jag VET tänker som mej på en gruppkörning. Jag håller inte nån ansvarig för att JAG ökade min fart fast jag inte kände mej trygg. Det var för mycke trafik för den farten som jag höll. Mitt egna ansvar inte nån annans.
Men de jag reagerade på var de som inte hände sen.
Men jag har prata med 2 av dom och vi har rett ut detta. SÅ de är avklarat och avslutat.

Last edited:
Även om man kör "inspirerat" betyder väl inte det att man kan göra stop vid vägkanten och invänta resten av gruppen :va

Beror ju såklart på vilket tempo man håller och hur långt man ska köra, men blir man utspridda så kan man ju hoppas att dom längs fram tänker så. Det blir mycket trevligare på det viset :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard