Omtanke om andra vid körning i grupp.

Ringer du/ni?

• Antal röstningar
    0

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
En sak har jag suttit och funderat över en tid nu och tänkte dra ett scenario och sen se vad ni andra mc-förare anser och skulle göra vid en sån här händelse.

Ett större antal personer ska köra i grupp och tempot blir högt från första början, en av personerna i gruppen försvinner och de upptäcks inte förens man stannar på slutmålet. Vad gör ni då?( I gruppen är de minst 3 som har personens/personernas mobilnummer.)
Kollar upp vad som har hänt genom att ringa eller tror ni att nån annan tar och hör av sig till personen/personerna och därför kollar ni inte själva?
Eller struntar ni att kolla vad som kan ha hänt?

Nu är de ju så att alla ansvarar för sig egna körtempo, och de är inte de jag är intresserad av att veta nå om. DET jag vill veta är hur ni agerar när ni saknar en i gruppen.

Mvh Kakan

(ber om ursäkt för stavningen men den bjuder jag på ;))

Last edited:
Givetvis eftersöker jag personen. Det är även bli aktuellt åka tillbaka för att se vad som kan ha hänt. Spelar ingen roll med avståndet då. Kör man dessutom så inspirerat att det inte går hålla koll på HELA gruppen hör körningen hemma på bana och INTE vanlig svensk väg.

Sen ser jag ett annat dilemma. Kör man grupp anpassar man tempot till alla i gruppen. Förstår inte varför alla gruppåkningar med sporthojar pressas upp i mycket inspirerat tempo. Då menar jag ofta MINST 20-40km/h över gällande begränsning. Det är min erfarenhet av de två körningar jag deltog i innan hjärnan och sunt förnuft sa stopp. När en van banåkare samt erfaren licensförare tycker det legat lite på gränsen. Då är det nåt lite tok om det ska vara en gruppkörning på allmän väg.

Det klart att man ringer.
Man kan inte utgå från att nån annan gjort o sedan skita i det själv.
Jag skulle nog förutom att ringa oxå åkt tillbaka för att möta upp personen man tappade bort någonstans. :D

Måste faktiskt gå in o ändra nu känner jag.

Det första som är skrivet gäller de människorna som jag känner sen innan körningen.
Sedan är det så här att när man har en stor grupp som kör känner man väldigt sällan alla o det blir svårt att ringa själv då man inte har nummer till alla men då ser man i alla fall till att någon annan ringt så man vet vart människan tar vägen.

Last edited:
jag hoppas alla tänker lika som mig..
ligger jag i mitten tex håller jag kolla på personen/ personerna bakom mig minst var 2-3 min garanterat o då har jag inte ens speglar.. skulle nån försvinna saktar jag ner.
ibland när jag ligger sist o kommer ikapp klungan bruka jag räkna upp folket.
men oftast e jag den som är sist :tungan

Om alla har koll på den närmast bakom...

Stavning, lite talspråk i sista meningen, som jag antar var avsiktlig? Du måste ha dyslexi "light" eller har stavningskontrollen blivit bättre. Ett föredömligt exempel för att vara på SH.:tummenupp

Last edited:
jag hoppas alla tänker lika som mig..
ligger jag i mitten tex håller jag kolla på personen/ personerna bakom mig minst var 2-3 min garanterat o då har jag inte ens speglar.. skulle nån försvinna saktar jag ner.
ibland när jag ligger sist o kommer ikapp klungan bruka jag räkna upp folket.
men oftast e jag den som är sist :tungan

mmmm....håller med. tror vi sparkar in en öppen dörr här, men ok. oavsett vett & etikett å hur man själv väljer att köra är det ju hojpolare man är ute med. då borde man rimligen bry sig..... :tummenupp

Nu har inte jag någon SM-medalj i gruppkörning men... Givetvis bör man kontrollera vad som hänt, dessutom har ju den som "försvinner" också en självklar skyldighet att meddela gruppen om anledningen till att man kommer efter är att man avbryter gruppkörningen och åker åt något annat håll.

/perris

Stavning, lite talspråk i sista meningen, som jag antar var avsiktlig? Du måste ha dyslexi "light" eller har stavningskontrollen blivit bättre. Ett föredömligt exempel för att vara på SH.:tummenupp

Skriver nog bättre än vad jag tror och sen har jag stavningskontroll :)
Men har en tendens att skriva i vad du säger talspråk ibland då :)

mmmm....håller med. tror vi sparkar in en öppen dörr här, men ok. oavsett vett & etikett å hur man själv väljer att köra är det ju hojpolare man är ute med. då borde man rimligen bry sig..... :tummenupp

Varför sprakar man in en öppen dörr här?
De är inte sättet man kör på eller farten som är de intressanta här utan omtanken om dom du är ute och kör med.
Det händer tyvärr ibland olyckor osv, men glömmer man bort någon och om man gör de kollar man då inte upp den saknade. Om man inte själv känner personen kollar man inte då runt så att nån som känner/vet vem de är och kan kontakta personen för att kolla att denne är okej?

Med denna poll vill jag INTE peka finger på dom som väljer att köra i ett högre tempo. ALLA väljer det tempo som känns bra för dom och att man tar hand om sig och dom man kör med.

Last edited:
när det gäller den incedenten jag tror du tänker på så kanske det är så att det va så mycke folk med så att ingen visste att du va med eller märkte att du va borta. har du ältat i detta i över en månad nu? :pannkyss
f.ö. var det en så oorganiserad körning (gör inte mig nåt iofs) så det va inte så konstigt att folk försvann.

Då menar jag ofta MINST 20-40km/h över gällande begränsning.

wow det låter helt galet :tungan

När en van banåkare samt erfaren licensförare tycker det legat lite på gränsen. Då är det nåt lite tok om det ska vara en gruppkörning på allmän väg.

Det behöver inte gå fort för att ligga på gränsen om man är klåpig på att köra.

Såklart håller man väl koll på att folk är med, det är en stor fördel med backspeglar, på en raka kan man kika att det är rätt antal lysen bakom, är det inte det väntar man lite. Nu åker jag oftast med kompisar så då är det inte så många att hålla rätt på iofs.

Svårt med organisationen ibland, den kan ju vara lite "lös" vissa gånger.

Men är man nu ett gäng som bestämmer ett mål, så anser jag nog att man håller koll. Är det lång väg att åka så gör man naturliga pauser vid korsningar etc och väntar in. Är personen ifråga fortfarande försvunnen så får någon åka och leta.

Äh, det där är egentligen fel det också, det varierar ju från gång till annan och från sällskap till annat. Men lite hänsyn ska man väl ALLTID ta. Men det är svårt att hålla ordning när man blir fler än 7-8 hojar.

Varför sprakar man in en öppen dörr här?
De är inte sättet man kör på eller farten som är de intressanta här utan omtanken om dom du är ute och kör med.
Det händer tyvärr ibland olyckor osv, men glömmer man bort någon och om man gör de kollar man då inte upp den saknade. Om man inte själv känner personen kollar man inte då runt så att nån som känner/vet vem de är och kan kontakta personen för att kolla att denne är okej?

Med denna poll vill jag INTE peka finger på dom som väljer att köra i ett högre tempo. ALLA väljer det tempo som känns bra för dom och att man tar hand om sig och dom man kör med.

Precis, tack kakan...det jag ville försökte syfta på oxå, sorry om det missuppfattades?

Precis, tack kakan...det jag ville försökte syfta på oxå, sorry om det missuppfattades?

Problemet lätt löst att lägga in alla aktuella mob. nr i en mapp på mobilen och sen när man kommer till slutdestinationen kolla så att alla är med, om inte ringa eller åka tillbaka!

Ni pratar ju om GRUPPKÖRNING...är inte det meningen då att alla ska hållas i grupp (menar inte med 0,5meters mellanrum) och att dom flesta skall hålla samma tempo....sånt kan man ju planera i förväg. Planering grabbar/tjejer Planering!!! :yoparty

Klart man kollar efter personen, gör allt man kan för att få klarhet i vad som har hänt. MAN LÄMNAR ALDRIG någon efter (något man lärde sig i lumpen).

Sen undrar jag vad inspirerande körning är.

Klart man kollar upp om en saknas.
Har NÅGON varit med om att en saknas och alla bara säger. "Jaha, nu kör vi vidare" ?

Det ska väl inte ens gå så långt att man upptäcker det vid slutmålet? Jag håller alltid koll i backspegeln om bakomvarande är med, om inte slår jag av och väntar tills jag får kontakt, och får man inte det inom rimlig tid så vänder jag. Det sitter i ryggmärgen, och tillämpas både på gruppkörningar och vanliga turer med polare. Jag tycker det är ett rätt rimligt förhållningssätt, eller? Och de gruppkörningar jag varit med på, så har det alltid funnits en kökarl, som gett klartecken till täten vid avtagsvägar/korsningar... Såå bråttom har man väl inte att man inte kan kosta på sig en blick i backspegeln/över axeln/stopp vid avtagsväg då och då?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard