Omregning på ombyggdhoj...?

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har letat lite i trådar och på SBP hemsida men hur lätt är det att omregga ett fordon? Vad är det som klassas som ombyggtfordon?

Ska göra följande: se mitt garage.

Ska bes. nu i aug. innan jag börjar bygga så jag har 2 år på mig iallafall eller ska jag regga om den direkt när den e klar? Vad kan hända?
Är dom jätte jobbiga eller går det på en kvart?
Ska tillägga att motorn ska inte trimmas och att org. ljuddämparna ska åka med på en ev. bes.
Om man bara kollar på regpappret med vikt och längd så kommer det nog stämma ganska bra efter ombyggnaden.

Vad är det som gäller? Hur har ni andra som byggt om gjort? Vad kostar en ev. omreggning.

// Linus :va

Hej,

Det som gör att den klassas som ombyggd är bytet av fjädringskomponenter (och sving) och bromsar, samt om hojen är tvåsitsig nu och blir ensitsig (eller?). Kolla med SFRO som sköter sånt här tillsammans med besiktningen, de har en hemsida med adresser till besiktningsmännen. De ska ha en slant och så kostar regbesiktningen en slant, så det handlar om några tusen. Priser kollar du enklast med Besiktningen, bara att ringa o fråga.

I det här fallet eftersom du nu inte ska ha två meter gaffel utan frambroms kan man vara fräck och bara glida in på en vanlig besiktning och se ut som det regnar... Är det "normala" ok (dvs lampor, ljud osv) ok, är det sällan de kollar om du har rätt fälgar mm. Då måste du däremot se till att ha plats för passagerare om det står i papperen annars åker du dit (har testat själv med ensitskuts). ALternativet är att ha passagerarsadel i besiktningskitet (med ljuddämpare, hastighetsmätare, blinkers och annat krafs), har kört så själv i flera år.

Du bör kolla markfrigången med din nya gaffel eftersom moderna gafflar är rätt mycket kortare än 80-talarna. Har du då 18/19"-hjul från början och byter till 17" kommer allting mycket närmare moder Jord.Allt går att lösa naturligtvis, men det är enklare om det finns med i planeringen från början.

Själv har jag ett amatörbygge som aldrig blivit reggat, problemen är framförallt försäkringskostnaden, istället har den blivit banhoj. Jag har gjort byggbesiktningen för SFRO, inga större problem då besiktningsmännen är byggare själva. Sedan strandade reggningen framförallt pga strul och höga kostnader för försäkringen, inte helt okänt fenomen... Eftersom jag har en annan gathoj, fick det bli så här. I ditt fall är hojen redan registrerad så du slipper det strulet. Det är mycket enklare med ombyggt än amatörbyggt.

Lycka till!

Anders

Ok, tack det hjälpte en del.

Hojen kommer vara för 2 personer

Det som oroar mig är försäkringspremien, men på min ombyggda chopper är den samma som org.

Tycker inte att det ska vara något strul då hojen kommer bli säkrare ( bättre väggrepp och bromsar) och inte få mer hk.:va det andra kommer bara vara estetisk.

Men men kanske ska köra på, den dagen den sorgen...

Last edited:
Min förra hoj besiktiga jag med ensitskuts och utan passagerarfotpinnar, och det var ingen som brydde sig om det. gjorde det 2 ggr på olika ställen innan jag sålde den.

Men det är sant att det egentligen är omreg om det inte går att åka 2 längre, det beror väl på hur uppenbart det är om det blir problem.

/Pajje

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back