Omregistrera strypt mellanklass till tung

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ska ta kort för tung MC i vår och letar då givetvis efter en tung hoj att köpa och övningsköra med. Hittade flera stycken tunga hojar som blivit strypta och sen omregisterade som mellanklasshojar, hur krångligt är det att registrera dom som tunga igen? Hur gör man och är det dyrt? :confused:

Du behöver inte göra det, bara tuta och kör. Ingen bryr sig så länge du har körkort för tung mc. Var och varannan hoj är strypt på papper men körs med annan effekt.

Bra prutläge på en 25 kW-hoj borde det vara. Om ca 1 år är det ju ingen som har ett 25 kW-kort. Ett par tusenlappar mindre skulle jag i alla fall betala för besväret att regga om. I de flesta annonser står det att strypningen är borttagen så då slipper du ju det i alla fall.

Även om man inte måste så skulle jag ändå regga om för att slippa tjafs varje gång man ska fråga om en försäkring osv. Dessutom får du inte köra upp för A obegränsat om den är reggad som 25 kW.

Jo fast ja får inte köra upp för tung mc om ja inte kör upp med en som är registrerad som tung

Bra prutläge på en 25 kW-hoj borde det vara. Om ca 1 år är det ju ingen som har ett 25 kW-kort.
Fast en 25kW hoj kan ju ändå få köras som en A2 så länge den inte haft mer än 70kW som ostrypt. Och 25kW är ju även minimigränsen för att få användas vid uppkörning för A2.

Så om jag förstått det rätt så måste man först reg.besikta hojen (dvs om man köpt en ostrypt hoj och sedan stryper den) och sen när ens behörighet har ändrats från A-begränsad --> A-obegränsad så ska man behöva betala samma summa för att registrera om den till tung igen?
Känns som att det blir en reg.besiktning för mycket...

Innan du kan besiktiga om den måste du ha 2 intyg, ett på att den är osrypt och ett att den är på orginaleffekten. Det sistnämnda utfärdar tillverkaren. Sen kan du åka till besiktningen och regga om den till tung.

Innan man reggar den som begränsad behöver du intyg på att strypningen är ditsatt och de papper som följer med strypningssatsen. Sen kan du åka till besiktningen och regga den som mellan.

Last edited:
Fast det känns som det är ganska enkelt att få tag på fulleffektsintyget? Hur som helst så var iaf min omreggning från 25kw till fulleffekt(utan intyg dock), väldigt smidig. Så smidig att besiktningsmannen säger "snacka om att detta är enkla pengar för oss!". :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT