OMRÖSTNING: Olyckstrådens vara eller icke vara

Bör olyckstråden finnas kvar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Blir inte denna tråden ytterligare en av dom ni klagar på? Ännu en tråd som har med olyckor att göra som folk ser så fort de klickar in på forumet.

Blir inte denna tråden ytterligare en av dom ni klagar på? Ännu en tråd som har med olyckor att göra som folk ser så fort de klickar in på forumet.
80% av dom som läst denna (tar för givet att nästan alla röstar!) störs inte utav olyckstråden och således så störs dom inte utav denna heller. Svårt att ha ett forum där alla ska tycka om allt. Men ganska övervägande majoritet som vill ha en olyckstråd, i en lr annan form iaf.

Jag tillhör 'Jag bryr mig inte'-kategorin för rent krasst tror jag verkligen inte att Olyckstråden i sig gör nån som helst skillnad. Det är lite Peter och Vargen och till slut bryr sig inte folk - precis som jag.
Tror tyvärr inte heller att tråden förhindrar några olyckor, men för mig har den två andra syften.

Det ena är att den hjälper en att hålla koll på vad som händer folk man känner lite ytligare. De man känner väl får man förstås höra om ändå, men som någon skrev, alla de där man känner så pass att man snackar skit med dem när man träffar dem, men inte så väl att man har några direkta gemensamma vänner som kommer att meddela en att något hänt.

Det andra är när något händer någon riktigt närstående. Som jag skrev någon annanstans dog en av mina bästa vänner för några år sedan, iofs i en fallskärmsolycka och inte en mc-olycka, men det spelar nog mindre roll, och första tiden letade jag nästan maniskt efter allt jag kunde hitta att läsa om olyckan, bara för att få in i huvudet att det faktiskt hade hänt. Det kändes först bara som en hemsk dröm, att hon måste dyka upp igen när som helst. Det var viktigt för mig, andra kan förstås funka annorlunda.

Jo...

Varför startar inte Morsan, Steffo_b med många fler moral&död.com och hycklar där istället?

Fortsätter sh.com utvecklas som det gör så tror jag att många kommer överge det inom kort. Åtminstone kommer jag göra det så fort ett annat - roligare - forum dyker upp.

Varför låter du inte helt enkelt bli att läsa trådar som inte intresserar dig?

Vad är problemet?

Skulle jag läsa allt i det här ämnet skulle det väl ta en vecka typ, vill jag läsa om olyckor så är det bara att slå upp dagbladet det är ju välfyllt med just sånt eller sufa in på wighsnews.:)
Möjligen...
Det konstiga är att många verkar känna sig tvungna att besöka en tråd dom inte vill läsa i eller sympatiserar med, trots att det faktiskt är lika möjligt att välja att gå förbi den precis som alla andra man är ointresserad av. Gör man inte det så har man nog blivit berörd vare sig man vill det eller inte.

Det finns ett otal medlemmar som förolyckats vars vänner först sett och hört om det här på SH. Utan denna olycksrapportering skulle vänner och hojåkare inte veta om att deras vän avlidit förrän kanske veckor eller månader senare. Hur många fina trådar har vi inte sett där medlemmar deltagit eller hjälp familjer / närmaste anhöriga, där det uppskattats så pass mycket att det varit i nyheterna / pressen.
Det tragiska med den här kommentaren är att den är sann, och även om då olyckstråden har har gjort någon nytta så får det inte vara en del av syftet, för syftet ska nog enbart vara att hålla oss uppmärksamma på vilka risker som finns och att tillräckligt många drabbas varje månad för att inse att jag kunda ha varit en av dom.

Ett stort missförstånd bland många är att vissa här tror att folk "gottar" sig i olyckorna. Det är inte det det handlar om. Ingen sitter och gottar sig i någon annans död, likt några tror här. Sådana som länkar vidare till avrättningar och direkta mord, DET är att gotta sig och ha ett riktigt trasig moraliskt beteende. Ni är avtrubbade likt krigsoffer som sett det ingen ska se.
Att påstå att folk gottar sig är sjukt på alla sätt och vis. Varför det blev så stort i olyckstråden får man nog tillskriva att det inte sattes stopp för kommentarerna genom banningar innan drevet blev för stort, sedan vart det på något sätt legitimt bland dom som klagade att använda utrycket. Inte kul att banna det förstår jag med, men om man inte kan banna när människor förstör den kanske viktigaste tråden på ett forum med skitsnack och gnäll, ja då vet jag inte vad man ska banna för.

Jämställ inte att jag tycker att olyckstråden är den viktigaste tråden med att det är den som gör forumet, för så är det inte. Men den behövs dels för att vi inte kan eller får blunda för de risker som finns, dels för att visa myndigheter att vi faktiskt är begåvade nog att se att det är så, och kompetenta nog att ständigt återupplysa oss om det, så vi kan försöka lära oss något för att minska det. Sist men inte minst som jämvikt till alla lalala-vad-frän-jag-är-som-kör-på-bakhjulet-i-stan-utan-skydd-trådar, vars attityd måste bort eller förändras.

Problemet enligt mig är att olyckorna är många och det överskuggar övriga "nyheter" eller andra diskussioner. En lösning; diskutera mer annat, lyft upp andra ämnen oftare.

Problemet som sagt är att olyckstråden kommer upp för ofta på trådlistorna, och jag tror inte att ni som skriver att folk gottar sig, egentligen vet vad ni skriver eller för för åsikt. Ni är troligen bara trötta på att mc-kollektivtet innefattar så många olyckor som faktiskt rapporteras in, men har inget konstruktivt att säga, mer än att känslomässigt reagera med svammel om att folk älskar se folk dö i olyckor.
Tråden kommer upp ofta, och det tråkigaste med det är väl att det är tungt att inse att det sker så många olyckor. Om det går att undvika alla dessa dubbleposter när det uppdateras så vore det ju bra, men om det är möjligt vet jag inte. Samtidigt ska väl tråden lyftas även när det finns en uppdatering kring en olycka, hur ska vi annars få reda på det?

Olyckstråden är till för att få folk att tänka till att en olycka kan ske alla när man minst anar det eller under olika omständigheter som man kanske först blir varse om efter att läst om hur en olycka gått till. Nästa gång du kör på ett visst ställe, där någon annan dött som du läst om, kanske du tar det lugnare och du klarar ditt liv.
Det här är precis det som gör den till den viktigaste tråden på forumet: Om den får någon att tänka till i en viss situation, vilket i sin tur gör att vederbörande undviker en olycka och får leva vidare en erfarenhet rikare, ja då är tråden redan där helt överderlig.

Kan man vara säker på att den har gjort någon nytta då? Förmodligen inte.
Kan man bortse från att den kan ha gort det? Absolut inte!

Jag personligen kan gissa att de som varit närmast att dö i trafiken utan att veta "varför", är de som klagar mest över att olyckstråden finns. Ni vågar inte erkänna att olyckstråden är sanningen och att det kanske är ni som kommer benämnas i nästa olycksrapportering. Ni kanske tycker att olycksrapporteringen förstör det roliga i er körning på era favoritvägar?
Tråkigt nog stämmer det säkert, även om vissa som klagar tillhör gruppen som bara inte är mottaglig för den här sortens information.

Jag vill genom att stänga olyckstråden ta upp ämnet för diskussion, och ovan är min åsikt i mängden.
Även om jag kan förstå att du tröttnade på allt tjafs och trots att jag tror att diskussionen är befogad, så var det helt fel beslut enligt mig. Dels för att det borde gå att ha diskussionen parallellt med tråden, dels för att inte ge signalen att man kan få en bra tråd stängd bara genom att få några få att skrika högt eller bete sig allmänt illa, för det är inget annat än samma sak som normalt sett kvävs i sin linda flera gånger varja dag på ett dags nära dej...

Jag har alternativa lösningar såsom att ta bort olyckstråden ur sökresultatet, men då kommer effekten av olyckstråden inte bli densamma för om ingen läser tråden så finns det inget behov för tråden. Men i med att så många läser den, så FINNS det ett behov för den.

Och precis som jag anar, så är röstningsresultatet enligt vad jag trodde.

Olyckstråden är berättigad.
Att ta bort den ur sökresultatet är som du säger rent dumt, och hur man än vrider och vänder på det kan det inte vara så svårt att hoppa över att klicka på den bland de övriga. Klarar man inte det ska man kanske inte kör hoj i trafiken heller...

Olyckstråden är befogad och berör dom flesta av oss, även dom som klagar på den, annars skulle dom ha gått förbi den utan att klaga...

Last edited:
Jo...

Varför startar inte Morsan, Steffo_b med många fler moral&död.com och hycklar där istället?
bara för att man rapporterar om olyckor betyder det inte att man försöker tvinga alla att köra jättelungt. Olyckorna rapporteras och sen är det upp till användarna att antingen skita i tråden helt, läsa tråden men skita i att det her olyckor, läsa tråden och inse att en olycka händer lätt och att man inte behöver köra som ett svin för att det ska bli en olycka, det kan lika gärna vara någon annan som kör som ett svin eller så har man bara otur.

På vilket sätt menar du att de hycklar förresten?

Fortsätter sh.com utvecklas som det gör så tror jag att många kommer överge det inom kort. Åtminstone kommer jag göra det så fort ett annat - roligare - forum dyker upp.
hehe, bra när en användare som jojnade April 2008 skriver sånt... antar att du har följt utvecklingen på sporthoj väldigt länge. Olyckstråden fanns ett bra tag innan du reggade dig.

Last edited:
Jo...

varför använder du dig av sådana personangrepp på dessa personer? jag har också klistrat i olyckstråden så jag antar att jag hör till den skaran också, så då tar jag illa upp och anser att det är ett personangrepp...

sånt kommer inte att saknas på detta forum iaf så ha du så kul på nästa forum du hamnar på *vinkar*

Vart det inte röstat fram att vi skulle ha en olyckstråd för några år sen :confused:

Den bör vara kvar! Tråden har en "nyhets" funktion, och den kan även funka som varning för diverse olika situationer där en olycka kan inträffa.

Problemet med sh är att det finns så många trådar och inlägg, man hinner inte läsa allt, jag förstår inte att folk söker sig till den tråd de inte gillar.

Varför låter du inte helt enkelt bli att läsa trådar som inte intresserar dig?

Vad är problemet?

Av de nio senaste trådarna som dyker upp på förstasidan är Olyckstråden nästan alltid med. Ofta även andra trådar om diverse skitsnack som vuxna människor borde ha lärt sig av sina föräldrar första gången de gick över en trafikerad gata - riskmedvetande.

Ska jag dra ut på en hojtur vill jag kanske kolla om någon annan i mina trakter på sh.com är på väg ut. Kanske finns det något kul videoklipp eller diskussion som höjer min lust att grensla hojen och ha kul. Istället möts jag av "olyckor/olycka", "risk hit och risk dit". Jag sätter mig såklart ändå på hojen, men med något taskigare humör än om jag inte surfade in på sh.com alls. Och om jag återvänder vid liv eller ej har varken du eller någon annan med att göra!

Men sen är jag typen som varken går i kyrkan, skänker pengar till Rädda Barnen, läser Aftonbladet eller gråter en skvätt åt misär runtom i världen... Ni andra är säkert betydligt ädlare individer. :rolleyes:

Tips, använd inte ord du inte förstår. Mycket kan man uppenbarligen tycka om Morsan, men hycklare var det dummaste jag hört på länge.

Jag känner mycket väl till definitionen av ordet och dess användning. Så tipset kan du köra upp någonstans.

Last edited:
Utan denna olycksrapportering skulle vänner och hojåkare inte veta om att deras vän avlidit förrän kanske veckor eller månader senare.

när hjälpte ett inlägg som detta ?

Lund: Motorcykelolycka
Räddningsstyrkor har larmarts till en trafikolycka på Södra Esplanaden i Lund. En motorcyklist har kört av vägen, oklart om det rör sig om några allvarliga skador.
Publicerad av Fia, 2008-07-13 05:19:44 WighsNews

Av de nio senaste trådarna som dyker upp på förstasidan är Olyckstråden nästan alltid med. Ofta även andra trådar om diverse skitsnack som vuxna människor borde ha lärt sig av sina föräldrar första gången de gick över en trafikerad gata - riskmedvetande.
Så det är skäl nog att stänga olyckstråden tycker du? Dom andra trådarna med skitsnacket blir ju kvar, så det lär ju inte ha löst problemet iaf...

Äter du mat du inte gillar med för att den låg längst fram i disken när du handlade, för att sedan skriva en insändare i ICA-kuriren om hur bedrövligt det är att handlarn kan lägga en vara där som du inte gillar?

Ska jag dra ut på en hojtur vill jag kanske kolla om någon annan i mina trakter på sh.com är på väg ut. Kanske finns det något kul videoklipp eller diskussion som höjer min lust att grensla hojen och ha kul. Istället möts jag av "olyckor/olycka", "risk hit och risk dit". Jag sätter mig såklart ändå på hojen, men med något taskigare humör än om jag inte surfade in på sh.com alls.
På taskigare humör, så du blir berörd alltså? Varför läser du tråden om den berör dig så illa?

Förslag:
Om det upplevs som att tråden kommer upp för ofta bland de som visas på startsidan så kan det kanske räcka med att utöka antalet som visas där, så urvalet av alternativ blir större?

Last edited:
Av de nio senaste trådarna som dyker upp på förstasidan är Olyckstråden nästan alltid med.

Och det är ett problem för dig på vilket sätt då? Jag förstår helt enkelt inte, måhända är jag trög men det vore intressant att förstå.

Kanske finns det något kul videoklipp eller diskussion som höjer min lust att grensla hojen och ha kul. Istället möts jag av "olyckor/olycka", "risk hit och risk dit". Jag sätter mig såklart ändå på hojen, men med något taskigare humör än om jag inte surfade in på sh.com alls. Och om jag återvänder vid liv eller ej har varken du eller någon annan med att göra!

Där kom det! Du vill inte ha tråden för att den gör "dig" obekväm ute på vägen.
För mig är det inte så, däremot så har jag alla olyckor i bakhuvudet vilket jag tror gjort mig till en mer riskmedveten och ödmjuk mcförare.

Tarm: Starta struts.com och håll dig där om du nu tycker SH suger pga en tråd.

Last edited:
Av de nio...
[INFOGA MASSA SVAMMEL HÄR]

Det är uppenbart att du har hakat upp dig på fel sak. Gå in direkt på mc-grupper i Sverige och titta om det finns någon som skrivit något i just ditt område. Finns det inget som passar just dig kanske du ska föra en diskution med Swedie om att starta upp en forumdel för dig och dina gelikar i just ditt område så kan ni skriva en rad där om att ni ska ut och köra och även telefonnummer så nån kan ringa om dom är sugen på att följa med. :yoparty

Roliga diskutioner och filmer kan du hitta i OT-delen
Förstår ö.h.t inte hur du kan misslyckas med något sådant...

Istället möts jag av "olyckor/olycka", "risk hit och risk dit". Jag sätter mig såklart ändå på hojen, men med något taskigare humör än om jag inte surfade in på sh.com alls.
Bra att du i alla fall sätter dig på hojen ändå, men det måste vara jobbigt att vara så labil att man blir på dåligt humör bara av att bli påmind om att olyckor är en del av vår verklighet. Förhoppningsvis får du en lite mer balanserad bild av både det som är bra och dåligt med motorcykelåkning när du varit med lite längre, och förhoppningsvis kommer du som alla vi andra fram till att de positiva sakerna överväger.

Äter du mat du inte gillar med för att den låg längst fram i disken när du handlade, för att sedan skriva en insändare i ICA-kuriren om hur bedrövligt det är att handlarn kan lägga en vara där som du inte gillar?
:yoparty :klappar

när hjälpte ett inlägg som detta ?

Lund: Motorcykelolycka
Räddningsstyrkor har larmarts till en trafikolycka på Södra Esplanaden i Lund. En motorcyklist har kört av vägen, oklart om det rör sig om några allvarliga skador.
Publicerad av Fia, 2008-07-13 05:19:44 WighsNews
återkom när du har gått igenom alla raporteringar och har sammanställt allt info istället för att välja ett inlägg på måfå.

Last edited:
I mitt jobb för Motorcyklisterna, är tråden av stor vikt. Motorcyklisterna, och specifikt problemgruppen Sporthojer - som allt annat likt är överrepresenterade i statistikken, visar med tråden att man faktisk tar ett eget ansvar och har insikt i riskerna med MC-åkning.

MC kollektivet, specifikt Sporthojerne - har därmed fått, ett stort PLUS i boken hos myndigheter och beslutsfattera. Jag är 110% övertygad om att VI har visad att Sporthojen har sin plats i samhället, även i framtiden, eftersom att vi tar ett eget ansvar.

Jag har via PM, ofta fått bra info från olyckor - som SMC nyttjad i diskussioner med VV´s ledelse om förbättringar från oss motorcyklister. Och det ger respekt eftersom att det är ett MC perspektiv som vi ger!

Hoppas vi får tråden upp igen fort - och Morsan och övriga jobbar vidare med bra motivation.

Det tekniska vett jag att Swedie löser bäst.

Kan det bli tydligare?
Låt tråden vara kvar!

Hej då :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage