Skulle jag läsa allt i det här ämnet skulle det väl ta en vecka typ, vill jag läsa om olyckor så är det bara att slå upp dagbladet det är ju välfyllt med just sånt eller sufa in på wighsnews.
Möjligen...
Det konstiga är att många verkar känna sig tvungna att besöka en tråd dom inte vill läsa i eller sympatiserar med, trots att det faktiskt är lika möjligt att välja att gå förbi den precis som alla andra man är ointresserad av. Gör man inte det så har man nog blivit berörd vare sig man vill det eller inte.
Det finns ett otal medlemmar som förolyckats vars vänner först sett och hört om det här på SH. Utan denna olycksrapportering skulle vänner och hojåkare inte veta om att deras vän avlidit förrän kanske veckor eller månader senare. Hur många fina trådar har vi inte sett där medlemmar deltagit eller hjälp familjer / närmaste anhöriga, där det uppskattats så pass mycket att det varit i nyheterna / pressen.
Det tragiska med den här kommentaren är att den är sann, och även om då olyckstråden har har gjort någon nytta så får det inte vara en del av syftet, för syftet ska nog enbart vara att hålla oss uppmärksamma på vilka risker som finns och att tillräckligt många drabbas varje månad för att inse att jag kunda ha varit en av dom.
Ett stort missförstånd bland många är att vissa här tror att folk "gottar" sig i olyckorna. Det är inte det det handlar om. Ingen sitter och gottar sig i någon annans död, likt några tror här. Sådana som länkar vidare till avrättningar och direkta mord, DET är att gotta sig och ha ett riktigt trasig moraliskt beteende. Ni är avtrubbade likt krigsoffer som sett det ingen ska se.
Att påstå att folk gottar sig är sjukt på alla sätt och vis. Varför det blev så stort i olyckstråden får man nog tillskriva att det inte sattes stopp för kommentarerna genom banningar innan drevet blev för stort, sedan vart det på något sätt legitimt bland dom som klagade att använda utrycket. Inte kul att banna det förstår jag med, men om man inte kan banna när människor förstör den kanske viktigaste tråden på ett forum med skitsnack och gnäll, ja då vet jag inte vad man ska banna för.
Jämställ inte att jag tycker att olyckstråden är den viktigaste tråden med att det är den som gör forumet, för så är det inte. Men den behövs dels för att vi inte kan eller får blunda för de risker som finns, dels för att visa myndigheter att vi faktiskt är begåvade nog att se att det är så, och kompetenta nog att ständigt återupplysa oss om det, så vi kan försöka lära oss något för att minska det. Sist men inte minst som jämvikt till alla lalala-vad-frän-jag-är-som-kör-på-bakhjulet-i-stan-utan-skydd-trådar, vars attityd måste bort eller förändras.
Problemet enligt mig är att olyckorna är många och det överskuggar övriga "nyheter" eller andra diskussioner. En lösning; diskutera mer annat, lyft upp andra ämnen oftare.
Problemet som sagt är att olyckstråden kommer upp för ofta på trådlistorna, och jag tror inte att ni som skriver att folk gottar sig, egentligen vet vad ni skriver eller för för åsikt. Ni är troligen bara trötta på att mc-kollektivtet innefattar så många olyckor som faktiskt rapporteras in, men har inget konstruktivt att säga, mer än att känslomässigt reagera med svammel om att folk älskar se folk dö i olyckor.
Tråden kommer upp ofta, och det tråkigaste med det är väl att det är tungt att inse att det sker så många olyckor. Om det går att undvika alla dessa dubbleposter när det uppdateras så vore det ju bra, men om det är möjligt vet jag inte. Samtidigt ska väl tråden lyftas även när det finns en uppdatering kring en olycka, hur ska vi annars få reda på det?
Olyckstråden är till för att få folk att tänka till att en olycka kan ske alla när man minst anar det eller under olika omständigheter som man kanske först blir varse om efter att läst om hur en olycka gått till. Nästa gång du kör på ett visst ställe, där någon annan dött som du läst om, kanske du tar det lugnare och du klarar ditt liv.
Det här är precis det som gör den till den viktigaste tråden på forumet: Om den får någon att tänka till i en viss situation, vilket i sin tur gör att vederbörande undviker en olycka och får leva vidare en erfarenhet rikare, ja då är tråden redan där helt överderlig.
Kan man vara säker på att den har gjort någon nytta då? Förmodligen inte.
Kan man bortse från att den kan ha gort det? Absolut inte!
Jag personligen kan gissa att de som varit närmast att dö i trafiken utan att veta "varför", är de som klagar mest över att olyckstråden finns. Ni vågar inte erkänna att olyckstråden är sanningen och att det kanske är ni som kommer benämnas i nästa olycksrapportering. Ni kanske tycker att olycksrapporteringen förstör det roliga i er körning på era favoritvägar?
Tråkigt nog stämmer det säkert, även om vissa som klagar tillhör gruppen som bara inte är mottaglig för den här sortens information.
Jag vill genom att stänga olyckstråden ta upp ämnet för diskussion, och ovan är min åsikt i mängden.
Även om jag kan förstå att du tröttnade på allt tjafs och trots att jag tror att diskussionen är befogad, så var det helt fel beslut enligt mig. Dels för att det borde gå att ha diskussionen parallellt med tråden, dels för att inte ge signalen att man kan få en bra tråd stängd bara genom att få några få att skrika högt eller bete sig allmänt illa, för det är inget annat än samma sak som normalt sett kvävs i sin linda flera gånger varja dag på ett dags nära dej...
Jag har alternativa lösningar såsom att ta bort olyckstråden ur sökresultatet, men då kommer effekten av olyckstråden inte bli densamma för om ingen läser tråden så finns det inget behov för tråden. Men i med att så många läser den, så FINNS det ett behov för den.
Och precis som jag anar, så är röstningsresultatet enligt vad jag trodde.
Olyckstråden är berättigad.
Att ta bort den ur sökresultatet är som du säger rent dumt, och hur man än vrider och vänder på det kan det inte vara så svårt att hoppa över att klicka på den bland de övriga. Klarar man inte det ska man kanske inte kör hoj i trafiken heller...
Olyckstråden är befogad och berör dom flesta av oss, även dom som klagar på den, annars skulle dom ha gått förbi den utan att klaga...