Ompackning WP-gaffel

mgSP3

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
SP3 -01 / KTM520 EXC SM
Tjena,

Tänkte jag skulle ge mig på att packa om framgaffeln på min KTM520 EXC, dvs. WP gaffel.
Har aldrig gjort det förr så jag skulle behöva lite råd från bättre vetande;
Behövs special verktyg?
Någon som har en sprängskiss att dela med sig?
Vilken olja och mängd?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag öppnade min gaffel för första gången i helgen. Hade en bra manual och det var rätt lätt att förstå och följa. Det var dock ett helvete att göra utan specialverktygen. Tog 6h för första gaffelbenet och 1h för andra. Svårighetsgraden utan specialverktyg skiljer nog säkert från gaffel till gaffel.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är enkelt på wps enkelkammargaffel. :)

Av med locket, ur med fjädern, och mutterknacken tar ur bottenventilen, ur med skrapringen (nedre "packboxen" med läppen som skrapar geggan av innerbenet), ur med clipset, och ryck isär benen. :)

Kolla upp skicket på bussningarna, högst troligen är det en bra idé att byta dessa med tanke på maskinens ålder.... ;)

Varmluftspicka gör jobbet lättare, innan du rycker isär benen, ljumma lite på nederdelen av ytterbenet (gör att bussningar/packbox släpper lättare), sammalika när det skall ihop.

Jag gjorde ett fulverktyg av en uppskuren limpistolstub (tror det var målarfog :D ), och lade en sämsskinnstrasa mellan innerben och tub, och knackade i packboxen med.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Slet upp min busagaffel själv för ett tag sen... Men jag stupade på specialverktyg för att ta bort fjädern... så det blir till att lämna in den... så här i efterhand så kan iaf jag tycka att det är värt varenda krona det kostar att lämna in... Det kostar så pass lite att det inte är värt tiden det tar att pröva sig fram..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Slet upp min busagaffel själv för ett tag sen... Men jag stupade på specialverktyg för att ta bort fjädern... så det blir till att lämna in den... så här i efterhand så kan iaf jag tycka att det är värt varenda krona det kostar att lämna in... Det kostar så pass lite att det inte är värt tiden det tar att pröva sig fram..

Det är simpelt på WP, och det är något man bör kunna själv på en hoj av den typen. :)

Det enda som många slarvar med, är att knacka loss bottenventilen, det är där det är mest gucka (och ingen byter bussningar...), muttermaskin är enda specialverktyget man behöver (och försiktighet med denna när man skruvar tillbaka nämnda bottenventil..).

Man mäter luftspaltens höjd på den gaffeln - 120-130 mm sisådär (benen ihopskjutna, ingen fjäder i, veva med dämparstången för att lufta).
Jag brukar använda ett spraymunstycke med avklippt sugslang i rätt längd, lägg korken mot ytterbenet, pumpa, när det suger luft har man rätt luftspalt. ;)

En sak många missar är att när man häller i oljan, så kommer det ofelbart hamna olja i utrymmet mellan inner/ytterben - om man drar isär gaffelbenet, så flyttar man över oljan till innerbenet... :)
 
Last edited:

mgSP3

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
SP3 -01 / KTM520 EXC SM
Det är enkelt på wps enkelkammargaffel. :)

Av med locket, ur med fjädern, och mutterknacken tar ur bottenventilen, ur med skrapringen (nedre "packboxen" med läppen som skrapar geggan av innerbenet), ur med clipset, och ryck isär benen. :)

Kolla upp skicket på bussningarna, högst troligen är det en bra idé att byta dessa med tanke på maskinens ålder.... ;)

Varmluftspicka gör jobbet lättare, innan du rycker isär benen, ljumma lite på nederdelen av ytterbenet (gör att bussningar/packbox släpper lättare), sammalika när det skall ihop.

Jag gjorde ett fulverktyg av en uppskuren limpistolstub (tror det var målarfog :D ), och lade en sämsskinnstrasa mellan innerben och tub, och knackade i packboxen med.

Det verkar enkelt när du beskriver det..... Får man av "locket" i toppen genom att bara skruva av det eller måste man lossa i botten också?
Får väl ge mig på det till helgen kanske.

Alla bussningar osv. ska givetvis bytas.

Någon som vet om det någon manual eller sprängskiss att tillgå på nätet?
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Det är simpelt på WP, och det är något man bör kunna själv på en hoj av den typen. :)

Det enda som många slarvar med, är att knacka loss bottenventilen, det är där det är mest gucka (och ingen byter bussningar...), muttermaskin är enda specialverktyget man behöver (och försiktighet med denna när man skruvar tillbaka nämnda bottenventil..).

Går bra att skruva ut bottenventilen utan muttermaskin om man lossar den innan man tar bort fjädern och pressar ihop gaffeln. Men visst det är lättare om man har en mutterdragare.
 

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Nej, inga spec. verktyg behövs. Bara var noga med att lossa fästena till styrkronan innan ni skruvar av övre locket. Annars kan ni pajja gängorna.

Dra även över en oljad fryspåse eller en kådis på gaffebenen när de nya packningarna skall på.

Att putta in packboxen med en avsågad limtub är väl inte 100%, med det går. Annars e detta också en lösning:

http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=80324
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Det verkar enkelt när du beskriver det..... Får man av "locket" i toppen genom att bara skruva av det eller måste man lossa i botten också?
Får väl ge mig på det till helgen kanske.

Alla bussningar osv. ska givetvis bytas.

Någon som vet om det någon manual eller sprängskiss att tillgå på nätet?

Lägger upp en: SX-EXC 250-400-450-520-525 Service Manual - 2000-2006. Där finns nog din gaffel med, PM:ar adress när den är uppe.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag bankade bara ner den nya packboxen med den gamla packboxen.. Delade på packboxen så pass att man fick den över benet och stog jag en hammare och en trädbiten och slog ner den mot den gamla.. Trillade dit så fint på plats så vad kan bli galet??
 

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top