Omlackering

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Om man inte är nöjd med befintlig färg (troligtvis 2-komponentslack & klarlack) på kåpor och tank, behöver man slipa bort färgen ända ner till glasfibret resp. aluminiumen då för att det skall kunna gå att lacka med 2-komponentslack igen eller räcker det med att 'rugga' upp (sandpappra) klarlacken och tvätta med rödsprit?
 
Last edited:
Rugga upp räcker.

Har man därimot dålig biltemalack eller liknande så är det bara att slipa ner allt :mad:
 
Ska mna vara noggrann sak du inte använda t-röd. Åk till en billacksfirma och köp Spirit wipe så är du hemma.
 
vid lack på befintlig yta(lack) så behöver du endast våtslipa ytan med 2000papper,alltså ingen vidhäftningsprimer behövs,Om plasten har tittat fram så lägger man på vidhäftningsprimer å sedan slipgrund,sen lack,lycka till:tummenupp :tummenupp
 
Gäller det krashkåpor och du ska på med 2-komponentlack så ska du matta ner med t.ex. 500-papper (240 går också men det kan synas igenom lite repor) sen är det bara blåsa på ny lack.

Det funkar oftast bra att måla med 2k-färg oavsett vad för färg du har under iom att den inte har särskillt mycket lösningsmedel i sig. Det är om du kör med basfärger (dvs massa lösningsmedel + pigment) som det kan bli problem...

vid lack på befintlig yta(lack) så behöver du endast våtslipa ytan med 2000papper,alltså ingen vidhäftningsprimer behövs,Om plasten har tittat fram så lägger man på vidhäftningsprimer å sedan slipgrund,sen lack,lycka till:tummenupp :tummenupp

Så kan man göra... om det är en Ferrari man lackar. Är det krashkåpor så är det ungefär 10 gånger för mycket jobb ;)
 
Last edited:
Back
Top