Omlackade sporthojar

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Sitter o spanar av blocket med jämna mellanrum. Är lite sugen på äldre sporthoj och måste få gnälla av mig lite över alla människor som ska kladda på sin hoj. Den blir aldrig mera värd för att man dragit på ett lager 'kawagrönt' på fel sätt.

Skulle kunna tänka mig en äldre R1, eller en ZXR750R..men aldrig med förra ägarens personliga stil med lila flake och tribaler..hellre en repig orginallack faktiskt. ( lite patina är ju aldrig fel )
 
Tur att det finns både och!
den som pimpare & orginalare,
svat eller vit.:)
 
Skulle nog gissa att väldigt väldigt många omlackade hojar är det av en anledning (dom vart omkull eller skadade på annat sätt) eller så har folk faktiskt precis så dålig smak ;)
 
När polare frågar mej om råd brukar jag säja -Omlackat så döljer man troligtvis att man vupat eller så, så dra ner priset 5-10lopper. Tror inte en fullt frisk människa lackar om hojen för att det är snyggt tycker om att sänka värdet
 
Yep. Första tanke är alltid att omlackat innebär att den är lagd. Även om den är lagd är det ju inte hela världen, men när allt är omlackat så är det ju svårare att uppskatta smällen. Det kräver liksom mer arbete.
 
Byggde om min R1:a från blå/vit till vit/svart för jag tycker det är fan så mycket snyggare. Smaksak och jag skulle aldrig sålt min hoj 5-10k mindre för det, fått bud på mer än jag gav för den för 3 år sedan.
 
Byggde om min R1:a från blå/vit till vit/svart för jag tycker det är fan så mycket snyggare. Smaksak och jag skulle aldrig sålt min hoj 5-10k mindre för det, fått bud på mer än jag gav för den för 3 år sedan.

Det är säkert snyggt gjort, många jag säger inte alla är oftast sunkigt lackade, det sitter olika skruvskallar lite här och var dvs oftast ser man skillnad på en hoj som är omlackad för att ägaren ville ha en annan färg än en som är fullagad så att det ska bli så billigt som möjligt att få den att se hyffsad ut.
 
Usch då blir en dyr lack i vinter då! om ni säger att man kan pruta 10k för de är ju typ halva hojens värde.
Tänkte ju få r6 omlackad i vinter från blå/vit till svart för att blått inte är min grej:D
Fast min är ju också omkullagd och Bankörd:skrämd så den är nog inte mycket värd i sh´s ögon:P
 
Usch då blir en dyr lack i vinter då! om ni säger att man kan pruta 10k för de är ju typ halva hojens värde.
Tänkte ju få r6 omlackad i vinter från blå/vit till svart för att blått inte är min grej:D
Fast min är ju också omkullagd och Bankörd:skrämd så den är nog inte mycket värd i sh´s ögon:P

Nämen har du använt din hoj?!? :skrämd :skrämd :skrämd

Så kan du ju inte göra!

För det är ju heeeelt idiotiskt att använda grejerna, du vet väl att den är till för att putsas på och max absolut max användas med att puttra i folkmun kallas det bombrepa men det brukar vara mer i stil med att puttra fram till fiket med de snyggaste tjejerna och sen puttra hem igen, alt ta släpet hem det kan ju bli mil på hojen och det är ju katastrof!

Du kommer ju aldrig kunna sälja den nu när den är använd till det den faktiskt är till för... Åhhh... Suck...


;) :krama :krama
 
Yep. Första tanke är alltid att omlackat innebär att den är lagd. Även om den är lagd är det ju inte hela världen, men när allt är omlackat så är det ju svårare att uppskatta smällen. Det kräver liksom mer arbete.
Fast, man kan ju gå omkull rätt bra med en hoj och köpa ny tank å kåpor på tex ebay också.

Usch då blir en dyr lack i vinter då! om ni säger att man kan pruta 10k för de är ju typ halva hojens värde.
Tänkte ju få r6 omlackad i vinter från blå/vit till svart för att blått inte är min grej:D
Fast min är ju också omkullagd och Bankörd:skrämd så den är nog inte mycket värd i sh´s ögon:P
Men, har du förstört den helt :( Sporthojar går sönder direkt på banor, däremot blir dom faktiskt helare och nyare av att ligga i toppfart lääänge på motorväg, köras på slangen, helst med kall motor och så högt att oljepickupen suger luft så motorn går helt utan smörjning och självklart måste man burna lite mot varvstoppet ibland också för att dom ska må riktigt bra :tummenupp
 
Last edited:
Som Hoztic säger så kan man ju faktsikt gå omkull rätt bra med en hoj och köpa ny tank, kåper osv... Men när man fixat alla skador och bytt allt som gick sönder spelar det ju ingen roll hur hårt smälld hojen är egentligen... Om den nu inte skulle vara ramsne men hur stor är den risken....?

Tycker folk verkar ha sån fruktansvärd noja för hojar som vart i backen även om det bara har blivit lite små repor..
 
När polare frågar mej om råd brukar jag säja -Omlackat så döljer man troligtvis att man vupat eller så, så dra ner priset 5-10lopper. Tror inte en fullt frisk människa lackar om hojen för att det är snyggt tycker om att sänka värdet

Isåfall är jag en av dom som inte är fullt friska då jag i princip lackar om varenda hoj jag köper. Dock oftast i originalfärg men någon ändring (oftast mattsvart) här och där för att falla i mitt tycke.
Anledningen är antingen för att lacken inte är 100% (något stenskott här o där) lr för att jag helt enkelt vill sticka ut från mängden o den tråkiga originalfärgen.
 
Är en oftast jävla skillnad på taffligt omlackad lagd hoj och någon som gjorde om för att det var snyggare enligt dom!

Sen är en blå gammelretta så klassisk att jag inte förstår hur man kan vilja ändra det!

Har föresten köpt tre lagda hojar och dom är oftast mkt billigare för att folk är livrädda för att köpa en sån hoj! Första hojen jag köpte går idag för samma pris som jag betalade för 3,5 år sen...tre bytta kåpor så var den som ny!
 
jag har en omlackad zxr750r 1994 den var svart/rosa/lila med lite sprickor i plasten som nu är helt röd blev så mkt snyggare.

vill du köpa den kan du få den till höst pris.:tummenupp
 
Även min hoj är omlackad, dock inte pga vurpa. Anledningen var att toppkåpan sprack vid ett lampfäste. Har man orginalkåporna kvar kan man ju alltid visa anledningen till ny lack.
Kan mycket väl förstå att man undrar när en hoj är omlackad men jag tycker nog man kan titta på plats istället för att rata direkt.
 
På åttiotalet målades hojarna om i lila med kinesiska tecken på cutsen.

Det är de hojarna som kostar 10"-15" mindre på blocket nu.

På nittiotalet blev det saffransgult och RS blått, nu med tribal istället.

Det är de hojarna som kostar 10"-15" mindre på blocket nu.

Nu är det kinakåpor eller streetfighter med dödskallar.

Det är de hojarna som......jajaj ni hajar:D
 
Faktum är ändå att originalskick håller värdet bäst.

Men lyckas man bara hitta rätt köpare som delar säljarens smak gällande eventuella ombyggnationer som annan lack m.m kan man dock ibland få lika bra eller t.o.m bättre betalt.

Se´n är det förstås i slutändan upp till respektive ägare att göra vad man vill med sin hoj :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top