Omlack+moddning av era hojar!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har lagt märke till att många åker omlackade hojar. Kan iofs tänka mig att det i de flesta fall beror på att originallacken blivit lämnad på lämplig asfaltssträcka men ändå...

Frågan var; Vem lackar åt er alla? Gör ni det själva, lämnar ni det till vilken billackerare som helst (kostar?) eller känner man nån som är duktig på hoj?

Fråga 2. Många hojar har mer eller mindre ombyggda bakdelar (vanligast iaf), att svetsa en skvätt eller böja ett rör är väl en sak, men gör ni plastjobben själva också? Beställs det från "proffs" eller köps det färdiga delar från nätet etc?


Mest nyfiken.. Nu blir det inge race på ett tag till förmån för superretard ändå, men undrar gör jag ändå :confused:
 
Dawg skrev:
2350582 Har lagt märke till att många åker omlackade hojar. Kan iofs tänka mig att det i de flesta fall beror på att originallacken blivit lämnad på lämplig asfaltssträcka men ändå...

Frågan var; Vem lackar åt er alla? Gör ni det själva, lämnar ni det till vilken billackerare som helst (kostar?) eller känner man nån som är duktig på hoj?

Fråga 2. Många hojar har mer eller mindre ombyggda bakdelar (vanligast iaf), att svetsa en skvätt eller böja ett rör är väl en sak, men gör ni plastjobben själva också? Beställs det från "proffs" eller köps det färdiga delar från nätet etc?


Mest nyfiken.. Nu blir det inge race på ett tag till förmån för superretard ändå, men undrar gör jag ändå :confused:


Spacklar och armerar gör väl många själv. Ett tips för att dra ner på kostnaderna och ändå få det tipp-topp är att göra underarbetet själv. Köpa färgen hos en bilfärgsspecialist, och slutligen lämna till en lackerare som kan lägga slutlacken.

Visst, spackling och slipning tar en j-a tid, men det är också det man får betala för om man lejer bort arbetet. Lite finkänsla krävs ifs. Har man tummen helt mitt i handen gör man kanske bäst i att leja bort hela jobbet.
 
jojon80 skrev:
2350683 Lite finkänsla krävs ifs. Har man tummen helt mitt i handen gör man kanske bäst i att leja bort hela jobbet.

Låter ju vettigt.. Jag har ju båt så man har ju tvingats till sånt där förut, det känns bra mer avancerat på en hoj med alla jefla vinklar och små ytor överallt. Lacka båt beräknar man i hela m2 och det är mest att inte måla in sig i ett hörn som är det svåra..

Kan man lämna det till vilken (duktig) billackerare som helst då eller bör man hitta nån som är grym på just hoj?
 
Dawg skrev:
2350704 Låter ju vettigt.. Jag har ju båt så man har ju tvingats till sånt där förut, det känns bra mer avancerat på en hoj med alla jefla vinklar och små ytor överallt. Lacka båt beräknar man i hela m2 och det är mest att inte måla in sig i ett hörn som är det svåra..

Kan man lämna det till vilken (duktig) billackerare som helst då eller bör man hitta nån som är grym på just hoj?

Du lämnar till vilken billackerare som helst. De flesta har ofta erfarenhet av att lacka alla möjliga saker. Precis samma teknik att lacka tex en en sidokåpa och en bildörr.

Har du rejäla sprickor i plasten måste du armera den från insidan med armeringsnät och glasfiberspackel. Finns att köpa där spackel säljs. Efter att du slipat ner all färg (var försiktig här, plast är mjukt till skillnad från plåt) Lägger du på grovspacklet (kör plastic padding glasfiberspackel) funkar fint. Toppa sen med Finspackel. (pp100 tex) Ett tips är att köpa allt spackel från en och samma tillverkare då olika fabrikat alltid inte är kompatibel med varandra.
 
Last edited:
jojon80 skrev:
2350750 Du lämnar till vilken billackerare som helst. De flesta har ofta erfarenhet av att lacka alla möjliga saker. Precis samma teknik att lacka tex en en sidokåpa och en bildörr.

Har du rejäla sprickor i plasten måste du armera den från insidan med armeringsnät. Finns att köpa där spackel säljs. Efter att du slipat ner all färg (var försiktig här, plast är mjukt till skillnad från plåt) Lägger du på grovspacklet (kör plastic padding glasfiberspackel) funkar fint. Toppa sen med Finspackel. (pp100 tex) Ett tips är att köpa allt spackel från en och samma tillverkare då olika fabrikat alltid inte är kompatibel med varandra.

NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!

Inte spackla på plast! Det ENDA man kan göra med plast är att svetsa den. Annars har du en spricka där igen då plasten rör på sig mer än vad glasfibret och spacklet gör. Har man därimot glasfiberkåpor så kan man göra som du skriver. Dock skulle jag slipa ner glasfibern på båda sidor då tills den är riktigt tunn för att sen bygga upp kåpan med glasfiber och glasfibernät. Inget jädra glasfiberspackel.
 
Grymt.. Har jobbat en del med plast till båten så det är inte sååå nytt. Då borde man alltså kunna göra en egen form i gips eller vad som, vaselina och plasta själv. Spackla slipa spackla slipa spackla slipa spackla slipa, och lämna in för lack utan att det kostar en förmögenhet.. Så har man moddat sin hoj galet custom maid alldeles själv alltså?


Tuff:yoparty
 
Dawg skrev:
2350767 Grymt.. Har jobbat en del med plast till båten så det är inte sååå nytt. Då borde man alltså kunna göra en egen form i gips eller vad som, vaselina och plasta själv. Spackla slipa spackla slipa spackla slipa spackla slipa, och lämna in för lack utan att det kostar en förmögenhet.. Så har man moddat sin hoj galet custom maid alldeles själv alltså?


Tuff:yoparty


helt korrekt, har man en form han man göra vad fan som helst med galsfibermatta...
 
EBS skrev:
2350760 NEJ NEJ NEJ NEJ!!!!

Inte spackla på plast! Det ENDA man kan göra med plast är att svetsa den. Annars har du en spricka där igen då plasten rör på sig mer än vad glasfibret och spacklet gör. Har man därimot glasfiberkåpor så kan man göra som du skriver. Dock skulle jag slipa ner glasfibern på båda sidor då tills den är riktigt tunn för att sen bygga upp kåpan med glasfiber och glasfibernät. Inget jädra glasfiberspackel.

Sant som EBS skriver. Har du större sprickor gör du nog bäst i att svetsa det först. För mindre sprickor och repor funkar spacklingen bra. Hur smaschade är kåporna egentligen?
 
jojon80 skrev:
2350784 Sant som EBS skriver. Har du större sprickor gör du nog bäst i att svetsa det först. För mindre sprickor och repor funkar spacklingen bra. Hur smaschade är kåporna egentligen?


Smachade?? Har jag la aldrig sagt!

Det var mer en generell fråga då det verkade orealistiskt att hälften av alla som hänger här skulle vara moddkungar, och nästan lika osannolikt att de skulle ha råd att lämna bort allt som görs.

Hinner jag så är det i så fall moddning INNAN krasch som gäller. Flytta in miniblinkers i gälar och göra nåt snyggt åt bromsljus etc.. Allt är ju en ekonomisk fråga och egentligen kanske jag backar ur till förmån för en krachable hoj som lagas medelst silvertejp. Å andra sidan kan det vara roliga vinterprojekt, båten bor ju ute så den gör man inget åt förrän man kan köra hoj ändå och då ska det ju vara klart.
 
Dawg skrev:
2350826 Smachade?? Har jag la aldrig sagt!

Det var mer en generell fråga då det verkade orealistiskt att hälften av alla som hänger här skulle vara moddkungar, och nästan lika osannolikt att de skulle ha råd att lämna bort allt som görs.

Hinner jag så är det i så fall moddning INNAN krasch som gäller. Flytta in miniblinkers i gälar och göra nåt snyggt åt bromsljus etc.. Allt är ju en ekonomisk fråga och egentligen kanske jag backar ur till förmån för en krachable hoj som lagas medelst silvertejp. Å andra sidan kan det vara roliga vinterprojekt, båten bor ju ute så den gör man inget åt förrän man kan köra hoj ändå och då ska det ju vara klart.

Ska man börja modda så skulle jag rekommendera att köpa en krashkåp-set. Dom är gjorda av glasfiber och mycket lättare att hålla på med. Då slipper du dessutom gjuta av dom själv...

jojon80 skrev:
2350784 Sant som EBS skriver. Har du större sprickor gör du nog bäst i att svetsa det först. För mindre sprickor och repor funkar spacklingen bra. Hur smaschade är kåporna egentligen?

Jag skulle inte rekommendera det på nån typ av spricka. Om man nu prompt ska göra så så se till att armera på baksidan ordentligt med polysester och glasfibernät. Då rör sig inte plasten lika mycket och risken för att det spricker upp minskar.
 
Last edited:
Svetsade sprickor går också åt skogen vid nya markkänningar :fakta

När jag fixade mina kåpor så svetsade jag sprickorna och förstärkte med ordentlig epoxy + glasfibermatta. Håller som f-n , tom testat att böja en "nylackad" del utan att det sprack upp..
 
Jag anser att folk som inte vet vad de gör ska hålla sig borta från att pilla med sin hoj, jag har sett nog med fularbeten och snåla jävlar som aldrig borde få hålla ett verktyg i handen.

Nu påstår jag inte att jag är en gud på att fixa på men far min har haft bilverkstad sen nästan 30 år tillbaka som nu är model större och har flera år i rad också haft Sveriges nöjdaste kunder (100% nöjda kunder enligt en undersökning gjord av märket han har) och bland Sveriges största reservdelslager för det märket så visst har jag haft en bra mentor genom årens gång.

Sprickor och andra plastrelaterade skador ska smältas/lödas ihop och inget annat, det finns många färdiga kit att köpa för detta ändamål men de fungerar oftast mindre bra och är relativt dyra. Det är bättre att ta en lämplig bit plast från delar man har över. Det gäller också att använda rätt typ av plast, all plast duger inte för lagningen ifråga.

Jag anser att du inte borde ge dig in i något du inte behärskar själv, har du någon som är duktig så kan du låta honom göra en del av jobbet medan du kollar på och lär dig tills du själv vet hur du ska göra.
 
FLAGEL skrev:
2351110 Jag anser att folk som inte vet vad de gör ska hålla sig borta från att pilla med sin hoj, jag har sett nog med fularbeten och snåla jävlar som aldrig borde få hålla ett verktyg i handen.

Bla bla bla...

Jag anser att du inte borde ge dig in i något du inte behärskar själv, har du någon som är duktig så kan du låta honom göra en del av jobbet medan du kollar på och lär dig tills du själv vet hur du ska göra.


Nu anser jag inte att de flesta lagt ord i munnen på mig, men jag startade inte tråden för att jag ska göra nåt, utan för att jag undrade hur alla andra gör.

Vidare har jag ingen erfarenhet av att modda hojar, men har seglat på nivå och både byggt om, byggt till och lagat sönderseglade däck. Skillnaden är materialet och det faktum att båtens lagningar ofta ska hålla för ett antal hundra kilos tryck, och så vara vattentätt då.

Frågan var i grunden om folk gjorde det själva eller inte. Vidare hur man då ska handskas materialen OM man nu ska göra något själv.
 
FLAGEL skrev:
2351110 Jag anser att folk som inte vet vad de gör ska hålla sig borta från att pilla med sin hoj, jag har sett nog med fularbeten och snåla jävlar som aldrig borde få hålla ett verktyg i handen.

bla bla blaaa

Jag anser att du inte borde ge dig in i något du inte behärskar själv, har du någon som är duktig så kan du låta honom göra en del av jobbet medan du kollar på och lär dig tills du själv vet hur du ska göra.


Man kan inte läsa sig till att bli duktig mekare. Någonstans måste man börja och i början blir det skit.

Och det är faktisk inte ovanligt att man gör det för att man tycker det är kul inte för att man vill ha det billigare. Att det är billigare kan vara en motivator, men det kan också bara vara en bonus.
Vill man lära sig ska man göra det själv, och naturligtvis är det bra om man har hjälp, men det är fortfarande man själv som ska göra det, inte den duktiga mekanikern, då lär man sig inget. :fakta
 
PutteLiten skrev:
2351435
Vill man lära sig ska man göra det själv, och naturligtvis är det bra om man har hjälp, men det är fortfarande man själv som ska göra det, inte den duktiga mekanikern, då lär man sig inget. :fakta

Word :klappar

Det är som inte hälften så kul om man inte gjort det själv jue... Sen har jag iofs svårt att se hur slutresultatet skulle bli sämre, även om priset pga att jag lär behöva 5 ggr mer färg/spackel etc än ett proffs förmodligen blir detsamma.
 
Dawg skrev:
2351371 Nu anser jag inte att de flesta lagt ord i munnen på mig, men jag startade inte tråden för att jag ska göra nåt, utan för att jag undrade hur alla andra gör.

Vidare har jag ingen erfarenhet av att modda hojar, men har seglat på nivå och både byggt om, byggt till och lagat sönderseglade däck. Skillnaden är materialet och det faktum att båtens lagningar ofta ska hålla för ett antal hundra kilos tryck, och så vara vattentätt då.

Frågan var i grunden om folk gjorde det själva eller inte. Vidare hur man då ska handskas materialen OM man nu ska göra något själv.

Jag har inte sagt något om att du inte har kunskapen att laga/modda hoj, jag bara vädrade mina åsikter om hur vissa människor börjar "fixa" sina kära ägodelar utan att ens tänka i förväg och till slut har något som saknar både finess och kvalité.

PutteLiten skrev:
2351435 Man kan inte läsa sig till att bli duktig mekare. Någonstans måste man börja och i början blir det skit.

Och det är faktisk inte ovanligt att man gör det för att man tycker det är kul inte för att man vill ha det billigare. Att det är billigare kan vara en motivator, men det kan också bara vara en bonus.
Vill man lära sig ska man göra det själv, och naturligtvis är det bra om man har hjälp, men det är fortfarande man själv som ska göra det, inte den duktiga mekanikern, då lär man sig inget. :fakta

Visst måste man börja någonstans, de flesta hade moppe-åldern för det. De som å andra sidan missat den chansen tycker jag gör rätt i att skaffa ett litet projekt vid sidan om sin finaste ägodel. Jag har aldrig fixat saker själv för att det blir billigare, snarare blir det mycket dyrare både med pengar och tid, anledningen till att jag fixar själv är enkel:
1) Det är kul.
2) Jag har total koll över vad som är gjort och hur väl det är gjort.
3) Jag har tillgång till alla verktyg som jag någonsin skulle behöva.

Bara för att förtydliga det hela, jag försöker inte hoppa på någon. :)
 
Någon som kan lära mig att se skillnad på ABS plast och ABS plast? Finns tydligen 4 olika sorter och de gillar inte varandra... mao ska svetsa en kåpa så måste den svetsas med samma typ av ABS plast.

Någon?

//Peter
 
gör allt själv så klart

och spackla på orginalplast går utmärkt, bara men vet vad man ska ha för spackel och kan det man gör.
 
Back
Top