Omkörningar och crossbanedäcksval.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Omkörningar är något som man helst inte övar på då det alltid känns som en stor risk, hur gör man egentligen omkörningar? Hur tränar man att göra omkörningar? Göra på så sätt som man ser på TV när de dyker in frammanför framhjulet på den som blir omkörd känns lite väl häftigt att göra på träning...

Tänkte bli så ambitiös i sommar att jag kör crossbana på veckodagarna och motard (gokartbana) på helgerna, dvs slå om en hel del däck ;D Frågan är då, vad bör man ha för däck som klarar sig en bra stund och går relativt bra i leran? Det får ju inte vara för bra grepp heller då man vill kunna använda sin träning när man ska köra på riktiga motardbanor sen! Mina skurna slicks var lite besvärliga i kurvorna när jag testade förra året ;D

Försöker vinna årets "starta flest trådar"-pris om det är nån som undrar :P (eller så är man väldigt intresserad å nyfiken)

Förstår att det blir tjatigt ;> :Bugar till alla er som orkat hittills :)
Fortsätter att fylla på med nyfikenhet :P
Finns det någon som kör med relativ hård fjädring bak och tävlar (och är duktig dvs)? Jag gillar den så, men bör jag mjuka upp den ändå? Ställer ni om fjädringen för olika banor?

nu vet jag inte om jag fattat fel, men det är crossdäck du är ute efter :confused: ??

Om du vill ha ett prisvärt däck som kanke inte har fästet som superduper3ggrdyrare däcken har, MEN som har en livslängd som är minst det dubbla än på nämnda däck. Då kan jag rekomendera maxxis däcken, du ger 7 eller 800 spänn (Listpris) för fram och bak däck. Jag körde andra halvan av (cross) säsongen på dessa däck och blev väldigt imponerad. Då vart det ca 10 tävlingar på dessa däck, och resultaten va desamma som när jag körde på däck som var listat på 900 till 1000 kr styck.
ett mycket ekonomiskt val :tummenupp

Obs givetvis körde jag inte tio tävlingar på samma uppsättning däck :kocko
men ett nytt bakdäck till varje race och 4 fyra race per framdäck. Sen ett otal träningar på dom innan dom var slut :yoparty

OlleR skrev:
Finns det någon som kör med relativ hård fjädring bak och tävlar (och är duktig dvs)? Jag gillar den så, men bör jag mjuka upp den ändå? Ställer ni om fjädringen för olika banor?

Nu är ja igång igen :rolleyes:

Men det viktigaste är inte om fjädring är hård eller mjuk (jo egentligen men...) utan om du har balans i den, om du sätter dig på hojjen så ska den sjunka i hop lika mycket fram som bak, alltså den ska sjunka ihop "jämnt". Sjunker den bara i bak så kärvar gaffeln (byt olja tokofta, bra olja ) eller är för hårt ställd gentemot bakändan, det kan ju även vara vice versa, att bakfjädringen är för mjuk :va
Men där har du ju det där med smaksaken om du vill ha en hård eller mjuk fjädring när du kör.
En bra tumregel är att hojen ska slå igenom en eller ett par ggr per varv dock inte så att plingar i grejjerna utan så att man känner att hela fjädringen används. Sträva dessutom att ha fjäringen så jämnt ställt det går, så inte hojen sätter sig i bak- då får du problem med kurvtagningen. eller att den ser ut som en dragracer- då kommer den att studsa i bak i bromsstalpen. var inte rädd att skruva, jämför dina inställningar med fabriksinställningarna då och då så känner du om du är ute och cyklar. Lycka till
(fjädrings skruvning kan man hålla på med en livstid, hojen passar ändå bara till skicket banan är just den dagen man är där och kör, dessa tips gäller bara cross då jag hittils bara har torrvaravat min motard i garaget ännu :huvet )

Maxxis däcken är sketa sjysta!!! det värsta är bara att dom håller hälften så bra av gämfört med bridgestone eller michelin...
sen tycker jag att sandmönstrade däck är dom som funkar bra på alla underlag!
När det är gytjigt spelar det ingen roll egentligen vad du har, bara däcken inte är för slitna...Det där med omkörningar hmm... ja kör du mycket fortare än den framför är det inte så svårt... annars får man väl dra om i någon kurva eller så... dom gånger jag kör om någon väljer jag ett annat spår än den jag kör om och sedan bara drar på...
fast det är viktigt att hålla blicken högt och en bit fram så du ser att det inte är en tajt kurva eller något där det finns stor chans att den du körde om kommer ikapp in i kurvan och kör in i dej...
det första man får lära sej på crossbanan är väl att köra precis där man tänkt (i det spår)... och det funkar... :tomten GOD JUL :tomten

Last edited:
Det var supermotard det här gällde (jag övervägde att sätta det i topic men av nån anledning blev det inte så)! Hursomhelst så är det ändå bra att veta då det kan hända att man hittar några crosshjul att slänga på! Fjädringen gissar jag är ungefär samma för motard och cross? Ska ut å skruva nu till helgen då jag har nära mellan garage å bana för en gångs skull :)

(tänker alltså använda 17" på crossbanan såväl!)

OlleR skrev:
Det var supermotard det här gällde (jag övervägde att sätta det i topic men av nån anledning blev det inte så)! Hursomhelst så är det ändå bra att veta då det kan hända att man hittar några crosshjul att slänga på! Fjädringen gissar jag är ungefär samma för motard och cross? Ska ut å skruva nu till helgen då jag har nära mellan garage å bana för en gångs skull :)

(tänker alltså använda 17" på crossbanan såväl!)

Synd o skita ner en så fin hoj :näsblod

ok då är det bara att prova själv och glömma allt ja yrade om :lol
Berätta hur det funkar med 17 på crossbanan *nyfiken*

ey snubben med ktm, hur i helsike lyckades du får maxxis däcken att slitas mer än ett par bridgestone tex :confused:

Tar du hojjen till kiosken i mellanåt eller? :va :hihi

Närå bara retas, men alla jag snackat med/tävlat mot på race tycker att maxxis har en enorm livslängd :va

Hemskesven skrev:

ey snubben med ktm, hur i helsike lyckades du får maxxis däcken att slitas mer än ett par bridgestone tex :confused:

Närå bara retas, men alla jag snackat med/tävlat mot på race tycker att maxxis har en enorm livslängd :va
Jag tog MX-licens för några år sedan för att kunna rejsa SM. Det var en kurs som ordnades speciellt för oss med 17". Jädra roligt det var på Linköpings MX-bana när ett gäng dårar som aldrig varit på crossbana innan sladdar runt med 17" och slicks :3freak :yoparty
Ännu roligare blev det när de släppte in massa folk som var där för vanlig träning, hehe. De trodde inte vi var kloka vilket vi ju såklart är/var!!

Olle-> Kör såklart med de däcken du tänkt rejsa med sen, det ger ju bästa träningen inför vad som komma skall. Och så köper du mitt GHOST så får du lite bättre klipp i spisen oxå :7peta ;)

Supermoto skrev:
Olle-> Kör såklart med de däcken du tänkt rejsa med sen, det ger ju bästa träningen inför vad som komma skall. Och så köper du mitt GHOST så får du lite bättre klipp i spisen oxå :7peta ;)

Vad har jag tänkt köra med för däck när jag ska rejsa sen? =) Jag vet ju inte vad som används! Det är en lerbana vi har och den va sanslöst hal med slicks, framdäcket kanade precis så fort som det får chansen att göra det...
Tipsa gärna om va man bör köra för däck på våra svenska banor!

Angående systemet så tänker jag så det knakar, men jag känner mig inte redo att lägga ut de pengarna än då jag inte vet när å vad jag ska byta till för hoj. Den ska bytas ut och därför känns det inte så värt att lägga ut pengar man inte får tillbaka :(

OlleR skrev:
Vad har jag tänkt köra med för däck när jag ska rejsa sen? =) Jag vet ju inte vad som används! Det är en lerbana vi har och den va sanslöst hal med slicks, framdäcket kanade precis så fort som det får chansen att göra det...
Tipsa gärna om va man bör köra för däck på våra svenska banor!

Skurna slicks och regndäck. Lämpligast borde vara att öva med både och, farmför allt slicks fram & bak och regn fram & slicks bak.

Barrett skrev:
Skurna slicks och regndäck. Lämpligast borde vara att öva med både och, farmför allt slicks fram & bak och regn fram & slicks bak.
Jag körde med skurna slicks fram/bak i sommras men det var inte lyckat i gröten ;D Kokar man regndäck fram, så jag behöver slå om hela tiden ifall jag vill ha någon livslängd? Intermediate-däck, ingen som kör på sådana?

*Edit, en vanlig tävling med bra väder och en vanlig rallycrossbana, kör man endast skurna slicks då?

OlleR skrev:
Jag körde med skurna slicks fram/bak i sommras men det var inte lyckat i gröten ;D Kokar man regndäck fram, så jag behöver slå om hela tiden ifall jag vill ha någon livslängd? Intermediate-däck, ingen som kör på sådana?

*Edit, en vanlig tävling med bra väder och en vanlig rallycrossbana, kör man endast skurna slicks då?

Hur har du skurit däcken då? Mer/annat mönster kanske är lösningen?

Barrett skrev:
Hur har du skurit däcken då? Mer/annat mönster kanske är lösningen?

Jag skar bara mitt på, saken är den att jag har ju ingen däckskärare :( Hur bör man skära? Nån visade i någon annan tråd ett mönster som såg ut lite som ett gatdäck, men det skulle ju inte funka i leran ändå...

Hemskesven skrev:

:mad: hehe :tungan nja men vafan jag har kört med några maxxis, gummit är juh satans mjukt i dom för mej höll dom inte mer än ca 7 timmar... dom andra brukar hålla ca 14-15 timmar... men ändå dom är hälften så dyra sen är greppet jääääkla skönt i dom....

Ska du köpa crossdäck köp INTE Maxxis dom är iof billiga men de fungerar bara som fälgskydd hur hala som helst och stenhårda. Jag talar av egen erf fick ett par av en och han ville ha ett utalande av mig vad jag tyckte om däcket och det blev har man självmords tankar är det bra. Ska du köpa crossdäck som är bra till ganska vettiga pengar med bra livslängd så köp Metzeler MC5, Pirellie MT32 eller michellin S12 vill du ha mjukare däck så kan du köpa metzeller mc4 pirelli 320 eller michellin starcross men dessa däck håller bara lite mer än hälften av de ovanstående däck. Bridgestone och dunlop kan jag ej utala mig om för jag har aldrig haft sånna däck

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti