God kväll alla vetande (och ovetande för den delen)
Har suttit och funderat, googlat och funderat lite till över detta, men utan att faktiskt komma fram till något speciellt konkret, så därför tänkte jag att jag kan fråga er!
Jag skulle gärna bygga en hoj, eller snarare modifiera delar från olika hojar och sen pussla ihop dem, men jag har ju endast lust att göra detta om jag sen får köra hojen efteråt! I sommar kommer jag att skaffa A2 kort, så det är på denna behörighet hojen bör kunna framföras på.
Nu till själva frågan:
Om jag använder motor från en A2 kompatibel hoj (vi säger XJ6 för enkelhetens skull)
KW är tillräckligt lågt, och den stryps sedan ned till lämplig KW/vikt.
Men större delen av resten av delarna kommer från, låt oss säga en R6a eftersom motorn är ganska lik. (Ramen kommer alltså från en R6, men modifieras för att ta den nya motorn)
Om man gör detta ordentligt och enligt reglemente, vad kommer då stå på papperna?
Kommer jag att få köra hojen om alla regler stämmer?
Kommer ursprungseffekten då vara från motorn?
Kommer denna effekt att behöva bevisas på något sätt? (bänka)
Självklart skulle allting ske enligt korrekt följd med SFRO, besiktning osv.
Vad säger ni?
(Haka inte upp er på modellerna och om det skulle fungera i praktiken bara ett exempel)
Har suttit och funderat, googlat och funderat lite till över detta, men utan att faktiskt komma fram till något speciellt konkret, så därför tänkte jag att jag kan fråga er!
Jag skulle gärna bygga en hoj, eller snarare modifiera delar från olika hojar och sen pussla ihop dem, men jag har ju endast lust att göra detta om jag sen får köra hojen efteråt! I sommar kommer jag att skaffa A2 kort, så det är på denna behörighet hojen bör kunna framföras på.
Nu till själva frågan:
Om jag använder motor från en A2 kompatibel hoj (vi säger XJ6 för enkelhetens skull)
KW är tillräckligt lågt, och den stryps sedan ned till lämplig KW/vikt.
Men större delen av resten av delarna kommer från, låt oss säga en R6a eftersom motorn är ganska lik. (Ramen kommer alltså från en R6, men modifieras för att ta den nya motorn)
Om man gör detta ordentligt och enligt reglemente, vad kommer då stå på papperna?
Kommer jag att få köra hojen om alla regler stämmer?
Kommer ursprungseffekten då vara från motorn?
Kommer denna effekt att behöva bevisas på något sätt? (bänka)
Självklart skulle allting ske enligt korrekt följd med SFRO, besiktning osv.
Vad säger ni?
(Haka inte upp er på modellerna och om det skulle fungera i praktiken bara ett exempel)