Ombyggt/Amatörbyggt fordon effekt på papper?

Vill man bygga så ska man förstås. Annars fanns det en del riktigt sportiga 400 cc på 90-talet.
 
Vill man bygga så ska man förstås. Annars fanns det en del riktigt sportiga 400 cc på 90-talet.

Absolut, men föredrar den moderna looken, och sen har jag på något sätt fått för mig att äldre hojar ofta behöver lite mer uppmärksamhet vad det gäller underhåll och renoveringar/isärplockningar etc ;) Jag gillar att mecka och göra fordon "mina egna" men det finns en gräns och köra är roligare än att skruva :)
 
Absolut, men föredrar den moderna looken, och sen har jag på något sätt fått för mig att äldre hojar ofta behöver lite mer uppmärksamhet vad det gäller underhåll och renoveringar/isärplockningar etc ;) Jag gillar att mecka och göra fordon "mina egna" men det finns en gräns och köra är roligare än att skruva :)

Så du menar att du tror att det blir mindre jobb att bygga ihop en fräck sporthoj av delar från div olika hojar och få den genom SFROs besiktning än att modernisera och underhålla en 90-talshoj?

Ok, vad har du tänkt utgå från för ram?
 
Så du menar att du tror att det blir mindre jobb att bygga ihop en fräck sporthoj av delar från div olika hojar och få den genom SFROs besiktning än att modernisera och underhålla en 90-talshoj?

Ok, vad har du tänkt utgå från för ram?

Jag tror att det blir mer jobb koncentrerat i början (dvs under höst/vinter/tidig vår) men mindre jobb när man väl vill åka, dvs när den är klar! :)

Har kikat lite på att köra en R6 ram från 2005 alternativt en R6S från 06-09 (de är lika dana) Detta då en XJ6 motor borde passa ganska lätt! (XJ6 är ju baserad på en FZ6 motor, som är baserad på en R6 motor från 2005, så utsidan och fästen är ganska lika.)

Men annars har jag även kollat på 848 ram, där blir det dock lite svårare att hitta en motor som fungerar utan allt för stora justeringar.

Men innan jag ens bestämde mig för något så ville jag veta om det ens skulle gå, så nu är jag kanske lite mer fri att tänka på det praktiska :) :yoparty
 
Men annars har jag även kollat på 848 ram, där blir det dock lite svårare att hitta en motor som fungerar utan allt för stora justeringar.

Att sätta i en annan motor i en 848-ram och regga som amatörbygge är nog inte det lättaste. 848-motorn är ju en bärande del i ramen, och när jag bollade den idén (sätta in annan motor i Ducatiram) med sfro:s representant så rekommenderade han det inte alls eftersom de inte kan veta hur en annan motor än just Duccemotorn klarar av belastningarna. Så där var det stopp och han var inte vidare villig att godkänna ett sådant bygge. Så jag byggde en egen ram istället till mitt amatörbygge. Och ännu gladare är jag för det, för fan vad bra det blev :hihi
 
Att sätta i en annan motor i en 848-ram och regga som amatörbygge är nog inte det lättaste. 848-motorn är ju en bärande del i ramen, och när jag bollade den idén (sätta in annan motor i Ducatiram) med sfro:s representant så rekommenderade han det inte alls eftersom de inte kan veta hur en annan motor än just Duccemotorn klarar av belastningarna. Så där var det stopp och han var inte vidare villig att godkänna ett sådant bygge. Så jag byggde en egen ram istället till mitt amatörbygge. Och ännu gladare är jag för det, för fan vad bra det blev :hihi

Kan vara bra att veta att de inte gillar den idén, tack!:fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top