Ombestyckning efter montering av micron slipon behövs ej!

Som du ser när du läser den länken så rekommenderar dom Dynojet och K&N-filter. Slip-on är inte så annorlunda i bestyckningsväg än original, den stora effektvinsten kan man göra med att byta grenröret. Några 5-7% på att enbart byta ljuddämpare har jag svårt att tro på.

Istället för ett dyrt Dynojetkit ska man lägga pengarna på att justera in hojen i bänk. Det kostar lite extra, men man får en ordentligt injusterad hoj. Dynojet är inget annat än större munstycken och hårdare fjädrar och i vissa fall andra nålar.
 
micron

Ok
Men det är lugnt att köra med originalbestyckningen om man har Micron slipon på då?
Inte skadligt för motorn?
 
Den går förmodligen lite snålt om du bara slänger på slip-on:et utan att byta munstycken. Eftersom ett öppnare avgassystem ökar genomströmningen av luft så får du alltså en magrare bränsle/luftblandning, motorn går varmare i och med att det är mer syre i förbränningsprocessen och därmed också hetare avgaser vilket kan skada utblåsventilerna i långa loppet.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top