Ombesiktning "Felaktig ljusbild"

Strul

Respect All-Fear None
Gick med
12 May 2005
Hoj
Speed Triple 955i -03
Var och besiktade frugan Suzuki SV1000 S -03 idag och fick nerslag på ljusbilden, har tydligen ett framlyse för vänstertrafik????
Har ägt hojen sen 2005 och aldrig fått nerslag tidigare.....
Måste alltså byta hela j-l framlyset, DYRT!!
Någon som varit med om något dylikt?
Kan man hitta ett begagnat lyse?
Plocka av toppkåpan och sätta på ngt annat lyse?

Det billigaste på Ebay.de var 375 Euro. Det var iofs nytt.
Du skulle ju kunna slänga dit ett glidarlyse för en billig penning och besiktiga med det. Sen montera på det du har nu.

Kommer inte ihåg ifall de godkände att man tejpa lysena så de inte bländar mötande.

En, kanske dum fråga, men har du kollat så att glödlampan sitter rätt... Var inte helt ovanligt att så var fallet på en del bilar när jag drev mack!!!

En, kanske dum fråga, men har du kollat så att glödlampan sitter rätt... Var inte helt ovanligt att så var fallet på en del bilar när jag drev mack!!!
Precis, det är tex ganska lätt att få ljusbild modell helljus i halvljuset om lampan halkar snett.

TS, finns det någon märkning på lampglaset som går att härleda till vad det är för ljusbild?

Som sagt var kolla lampan om den sitter fast ordentligt,
kan även vara okunnig besiktningspersonal säkert att dom kollade rätt lampa?

Jag besiktade min daytona häromveckan,
först gnälldes det lite på att halvljuset stod högt
så jag slog av helljuset åt dom och då såg halvljuset bra ut. :confused:

Sen skulle dom skriva nerslag på att ena halvljuslampan inte fungerade
så jag slog på helljuset igen... :confused:

Separata lamphus för halv och helljus...

Är MC:n importerad från Storbritannien? Det hade ju isåfall kunnat vara en ledtråd till om den faktiskt är anpassad för att köra på fel sida av vägen. :)

kolla om det går vrida på lamphållare.en del strålkastare så kan man vrida så det passar både höger och vänstertrafik.

Hmmmm. det är väl inte så att du har skiftat lampsocklarna ? Mellan höger och vänster sida ? Så halvljuset på vänster sida och helljuset på höger sida ?
Vad jag minns var halvljuset enbart i höger strålkastare och helljuset enbart i vänster strålkastare. På SV650S.
Som man ser det sittande på hojen
H4 lampor i båda två strålkastarna på SV650S.

Eftersom du ägt hojen sedan 2005.
Ljusbilden har alltid tidigare gått igenom. => Slutsats inget fel på strålkastarna !
Eftersom du håller med om att ljusbilden är fel, se #6, inte bara en besiktningsman med dålig dag.
Så blir min slutsats fel på strålkastarlampan (om du inte skiftat lampsocklarna).
Byt halvljuslampan till en annan , gärna till en av annat fabrikat än det fabrikat som sitter i !

Till sist en metod som kanske lyckas. Sänk halvljuset. När jag besiktigade min Sprint RS var kommentaren: Kör du ofta med passagerare ?
Svar: Ja
och så var det inget mer om att halvljuset var lågt ställt....

Last edited:
Ombesiktning "Felaktig ljusbild"

kolla om det går vrida på lamphållare.en del strålkastare så kan man vrida så det passar både höger och vänstertrafik.

Det går inte på SV. Det är bara o byta reflektor. Det är lätt att kolla ljusbilden så låter lite otroligt om det vore missat i besiktningen.

Lys upp mot en vägg är ljusbilden \____ då är det för vänstertrafik. Är ljusbilden _____/ så är det för högertrafik.

Är ljusbilden fel på en ickeimporterad hoj så undran man över historiken.

Edit: såg att ts bodde en bit ifrån mig. Annars hade du kunnat låna min reflektor om det är verkligen denna som är boven.

Last edited:
Kanske räcker med att byta glödlampa, det kan tydligen ge bättre ljusbild.

Det kanske är fel på besiktningsgubben och inte strålkastaren. Testa en annan besiktningsstation nästa gång.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!