Ombesiktning "Felaktig ljusbild"

E-märkt ska den väl i alla fall vara på alla "moderna" (sedan 70-talet?) fordon?

Om jag nu minns rätt då jag sökte efter en ny framlykta med H-4 lampa till min gamla Honda vilket det fanns gott om i England så skiljer siffran i E-märkningen mellan höger och vänstertrafik, kommer dock inte ihåg vad det skall vara för märkning för höger respektive vänstertrafik. Man bör utifrån E-märkningen på strålkastaren kunna kolla om den är för höger eller vänster trafik

Det är så om jag nu fattat det rätt så att bara för att ett lyse är E-märkt betyder det inte att det är godkänt att använda i vika positioner som helst, man skall ha rätt E-märkning på rätt ställe.

31 § Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1988 eller senare års modell skall vara
1. typgodkänd enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §),
2. typgodkänd enligt ECE-reglemente 1, 5, 8, 20, 31, 57, 72, 112, 113 (se 3 kap. 1 §), eller
3. av typ som uppfyller kraven enligt SAE J584b.
Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, avsnitt S7 i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.

Halvljusstrålkastare på motorcykel av 1987 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i första eller andra stycket om strålkastaren är av så kallad europeisk typ med skarp ljus/mörkergräns och under mörker och vid klar sikt till-fredsställande belyser vägen en sträcka av minst 40 m framför fordonet.
:fakta

Back