Om ZX10R i NSBK

Chris Ash skrev:
Men om man kommer från en Ducati VM-racer så är säkert Kawan jäkligt krattig att köra. Allting passar inte alla, och bara för att den passar Hawks förare behöver inte Skölden vara nöjd med den. Sköld har ju lite erfarenhet av hojar och hyfsad känsla för inställningar så nog finns det fog för det han säger.

Han är väl inte van att ha så mycket effekt. :hihi Men seriöst torde det väl körmässigt vara stor skillnad att ta ut sista i en R4:a om man kört V2 så länge. Hans Kawa är väl inte så preppad heller jämfört med hans tidigare Duccar.

Ninjaboy skrev:
Han är väl inte van att ha så mycket effekt. :hihi Men seriöst torde det väl körmässigt vara stor skillnad att ta ut sista i en R4:a om man kört V2 så länge. Hans Kawa är väl inte så preppad heller jämfört med hans tidigare Duccar.

Hans Kawa måste ju iaf ha rymts inom Superstockreglementet, och jag är ganska säker på att den var helt standard när han körde den på Sviestad.
Hans Ducati var ju en 996RS från 99 som var uppdaterad och trimmad av herr Sköld själv, minnet är lite luddigt men jag har för mig jag hört saker som 01 motor och sånt. Bjorn kan den hojen utan och innan men han har ju emigrerat eller något.....

Skillnad körmässigt kan du fråga EasyLiving om, enligt honom är VM-Duccarna svårkörda, brutala bestar jämfört med dagens snälla Rad4-1000, han själv körde Superbike på en GSXR1000. Bjorn berättar något liknande om hemska röda maskiner....

abstruse skrev:
Vad bra, då har man 16 år på sig att smiska 52:or då... :rolleyes:

Så kan man se det och det är väl ganska sympatiskt att någon som skulle kunna vara farsa till de flesta som kör Rookie 1000 och tycker att de är snabba är dem fullständigt överlägsna.

Sköld fick teamorder ifrån Ducati, non che spetticaki löd budskapet, på Skånska betyder det här finns ingen spettekaka.

Lite kryptiskt kan tänka men det betyder att Sköld inte får prestera bra tider med en riskokare.

Att klaga på en 50 åring, som kör snabbare än dom flesta är enbart patetiskt. Att han sen vill skydda "sitt" NSBK är en helt annan sak. Ser framemot att se 999 i startfältet -05, vad jag har hört så är det hans gamla motor som sitter i nytt chassi, stämmer detta??

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Att klaga på en 50 åring, som kör snabbare än dom flesta är enbart patetiskt. Att han sen vill skydda "sitt" NSBK är en helt annan sak. Ser framemot att se 999 i startfältet -05, vad jag har hört så är det hans gamla motor som sitter i nytt chassi, stämmer detta??

Mvh//ZS

Jag fick uppfattningen av att han hade kommit över två 999or VM-motorer. Tror så är fallet.

Sen var det inte alls meningen att hacka på Sköld i sån utsträckning som vissa verkar ha uppfattat det som. Det var ett litet påpekande bara. Han är givetvis en gudabenådad förare!

Japp, jag har emigrerat.. eller nåt, sanningen att säga har jag tagit lite time out samt bilsemestrat i europa.. Att åka genom centrala Berlin nattetid i hällregn å lyssna på Ramstein var lite speciellt :) Tyskjävlar kan ju inte skylta ordentligt ju :kocko

Sköld hit å sköld dit, han har fått klä mycket skott sista tiden här :mad:

Och nä, det går nog inte att jämföra en superbikeducce å en japanesisk superstock radfyra på samma dag. Jag har iofs aldrig ens kört en japansk radfyra av större, modern modell. Men den stora röda var rent ut av läskig..

/B

Jo, visst var hans Kawa helt standard, i alla fall på SM på Sviestad när jag talade med honom. Hans främsta synpunkter på hojen gällde chassie och fjädring. Efter att ha suttit i sadeln på diverse tävlingscyklar tyckte han nog att Kawan i sitt gatutförande satt på arslet, känndes mjuk,svampig, vag och ingav inget vidare förtroende.

Teddy skrev:
Jo, visst var hans Kawa helt standard, i alla fall på SM på Sviestad när jag talade med honom. Hans främsta synpunkter på hojen gällde chassie och fjädring. Efter att ha suttit i sadeln på diverse tävlingscyklar tyckte han nog att Kawan i sitt gatutförande satt på arslet, känndes mjuk,svampig, vag och ingav inget vidare förtroende.

Detaljkvalitén fick sig tydligen också en känga......

fast det är en rätt fet skithoj...

Last edited:
Klaga inte mer på Sköld. För oss (blivande) gubbar är det skönt att veta att det går att köra RR i många år till om än inte på den nivån som sköld är.
Hoppas han fortsätter i många år till !

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa