Om ZX10R i NSBK

Nyteknik skrev:
Fet var rätta ordet. :hihi

Detta är en tävlingsmotorcykel; inget dökött. Och jag hade älskat den även om det satt en hårdtrimmad enstånka inanför kåporna.

Ser ju ut som en moped... :hihi
 
Nyteknik skrev:
Fet var rätta ordet. :hihi

Detta är en tävlingsmotorcykel; inget dökött. Och jag hade älskat den även om det satt en hårdtrimmad enstånka inanför kåporna.

Frågan är då om den får njuta av att framföras av en tävlingsförare som är kapabel att ta den till de tuffa gränser som det radikala chassit tillåter...man kan ju bara hoppas.
 
ZoulFly skrev:
Frågan är då om den får njuta av att framföras av en tävlingsförare som är kapabel att ta den till de tuffa gränser som det radikala chassit tillåter...man kan ju bara hoppas.

Tyvärr inte. Vårt förhållande är ytterst ojämnlikt i det avseendet. Hon är överkvalificerad sin roll, kan man säga. Jag hoppas kunna kompensera mina tillkortakommanden och få henne att ha överseende med mitt fumliga sätt genom att ta riktigt väl hand om henne i depån och hemma i garaget.

:kär
 
Nyteknik skrev:
Fet var rätta ordet. :hihi

Detta är en tävlingsmotorcykel; inget dökött. Och jag hade älskat den även om det satt en hårdtrimmad enstånka inanför kåporna.

Målad med överbliven köksskåpluckefärg från 60/70-talet ???? Fisgul !! :)
 
För att återknyta till ämnet med Kawwans sving....(och lite annat)

Som jag förstod det så körde alltså Hawk teamet med orginalsvingen? Men nåt harris "chain adjuster" kit på. (Eller CUT onto it som dom skrev?)
Nån som vet vad det är för något? Vad fyller det för funktion?

Vad bör/måste/kan man göra mer på ZX10'an?
Som jag förstått det så kan en styrdämpare vara bra, verkar inte sitta på orginal.

Är det bara duktiga A-förare som märker av att dämparna är "sådär"....
Och är det i så fall bara för att dom är vana vid en "fullkittad fabriksräser" (sköld), eller är orginaldämparna så kassa?
Känns inte det mesta med orginaldämpara svampigt, svajigt, och mjukt som man är van vid en "fabriks" ducce...?
Är ju rätt stor kostnad att kitta om gaffeln och dämparen, märker en sunkig b-förare av det?





Don Quixote skrev:
Även om Per Gustavsson har kört fort och varit nöjd med sin 10a har Jensen och Sköld klagat högljutt på att den inte går att köra riktigt fort på, enligt dom pga av aldeles för kort hjulbas och "felkonstruerat länkage".

Jag frågade Nik på Hawk Kawasaki om dom, som hävdats av bl.a. ovan nämnda herrar, kör med en "superbike-kit-sving" som är klart längre.

Svar:

On the subject of the swingarm, we use a standard ZX-10R arm with new Harris chain adjusters cut into it. And we've actually found we don't need to use all the adjustment that we put in there!

Good luck with your racing in 2005 and thanks for your continued support

Nik


Mtp att dom lyckats vinna ett antal rejs i BSB borde det gå att åka fort i Sverige också.

Min mening är inte att försvara hojen utan att påpeka att Jensen nog mest är bitter för att han inte hänger på Miinin i år och att Sköld har tappat glöden.
 
Macke skrev:
Som jag förstått det så kan en styrdämpare vara bra, verkar inte sitta på orginal.

Är det bara duktiga A-förare som märker av att dämparna är "sådär"....
Och är det i så fall bara för att dom är vana vid en "fullkittad fabriksräser" (sköld), eller är orginaldämparna så kassa?
Känns inte det mesta med orginaldämpara svampigt, svajigt, och mjukt som man är van vid en "fabriks" ducce...?
Är ju rätt stor kostnad att kitta om gaffeln och dämparen, märker en sunkig b-förare av det?

Den har ingen styrdämpare original nej, de flesta som har det är väl inte av bästa modell ändå och saknar t o m justering så de byts väl ändå ut. I mitt långsamma bandagstempo så tycker jag inte den är oroligare än andra hojar jag kört men de som alltid vill ha styrdämpare vill väl ha det här också förstås.

Tror knappast att dämparna är "kassa" om vi inte ska definiera alla standarddämpare som kassa då den håller konkurrenterna bakom sig i standardskick. Men jämfört med en superbike så är det säkert svajigt i högre hastigheter. När jag pratade med Sköld på Sviestad i höstas så sa han att bakdämparen var bra men gaffeln behövde kittas, det sa Gerry Nordström på Bike också när jag träffade honom på Ringen, han kör ju en privat.
 
Ninjaboy skrev:
Den har ingen styrdämpare original nej, de flesta som har det är väl inte av bästa modell ändå och saknar t o m justering så de byts väl ändå ut. I mitt långsamma bandagstempo så tycker jag inte den är oroligare än andra hojar jag kört men de som alltid vill ha styrdämpare vill väl ha det här också förstås.

Tror knappast att dämparna är "kassa" om vi inte ska definiera alla standarddämpare som kassa då den håller konkurrenterna bakom sig i standardskick. Men jämfört med en superbike så är det säkert svajigt i högre hastigheter. När jag pratade med Sköld på Sviestad i höstas så sa han att bakdämparen var bra men gaffeln behövde kittas, det sa Gerry Nordström på Bike också när jag träffade honom på Ringen, han kör ju en privat.

Jaha, då får man börja spana av marknaden på framgaffelkit till ZX10'an.
Tror ju iafs att det fortfarande är skiten som håller i styret som sätter begränsingarna, men ändå...
Skiter kanske i bakdämparen iaf. Såg nu att det såg ut som att det satt styrdämpare på den.
Nån som visste nåt om det där Harriskittet?
 
Jag tror de menade typ Wilbers och såna, inte något speciellt "fabrikskit" eller något till gaffeln.

Har du hittat en med styrdämpare menar du? För det är inte original.
 
Per Gustavsson har kört, så vitt jag vet, helt standard-ZX10a i Superbike i år. Det har gått fort som faen. Jerker kvalade in på 1.08 på Åsen på skölds 10a. Ska du köra Rookie med 10an lär den rakt ur lådan vara bättre än det mesta annat du kör mot. Ett kit till framgaffeln med jobb kostar runt 3000 hos Wemi. Sen är det bara att gasa...

EDIT: Harris-kittet gör att du får mer justeringsmöjligheter på hjulbasen än orginal. Men som dom skrev, dom har inte använt allt ändå.

Macke skrev:
Jaha, då får man börja spana av marknaden på framgaffelkit till ZX10'an.
Tror ju iafs att det fortfarande är skiten som håller i styret som sätter begränsingarna, men ändå...
Skiter kanske i bakdämparen iaf. Såg nu att det såg ut som att det satt styrdämpare på den.
Nån som visste nåt om det där Harriskittet?
 
Don Quixote skrev:
Per Gustavsson har kört, så vitt jag vet, helt standard-ZX10a i Superbike i år.
Kör väl med längre kedja för att kunna flytta hjulet så långt det går i svingen?
I våras gick den lite varmt (95°C) också, trots ute temp på 15°C, har nog säkert gjort något åt det under säsongen.
 
Ninjaboy skrev:
Den har ingen styrdämpare original nej, de flesta som har det är väl inte av bästa modell ändå och saknar t o m justering så de byts väl ändå ut. I mitt långsamma bandagstempo så tycker jag inte den är oroligare än andra hojar jag kört men de som alltid vill ha styrdämpare vill väl ha det här också förstås.

Tror knappast att dämparna är "kassa" om vi inte ska definiera alla standarddämpare som kassa då den håller konkurrenterna bakom sig i standardskick. Men jämfört med en superbike så är det säkert svajigt i högre hastigheter. När jag pratade med Sköld på Sviestad i höstas så sa han att bakdämparen var bra men gaffeln behövde kittas, det sa Gerry Nordström på Bike också när jag träffade honom på Ringen, han kör ju en privat.

Offtopic men MÅSTE du ha en sådan grym hoj!? :Bugar
 
Don Quixote skrev:
Per Gustavsson har kört, så vitt jag vet, helt standard-ZX10a i Superbike i år. Det har gått fort som faen. Jerker kvalade in på 1.08 på Åsen på skölds 10a. Ska du köra Rookie med 10an lär den rakt ur lådan vara bättre än det mesta annat du kör mot. Ett kit till framgaffeln med jobb kostar runt 3000 hos Wemi. Sen är det bara att gasa...

EDIT: Harris-kittet gör att du får mer justeringsmöjligheter på hjulbasen än orginal. Men som dom skrev, dom har inte använt allt ändå.

Tror som sagt att det mestadels är skiten som håller i styret som sätter begränsningarna. Och jag tror (och hoppas) att att ZX10'an orginal är bättre än min gamla R1'a med gamla öhlinsgrejer på.

Är kanske värt att kolla med Wemi då, trodde det skulle vara dyrare med ett sådant kit. Dom har väl rätt bra support också har jag fått för mig.

Kan bli kul nästa år.... :D
 
Macke skrev:
Tror som sagt att det mestadels är skiten som håller i styret som sätter begränsningarna. Och jag tror (och hoppas) att att ZX10'an orginal är bättre än min gamla R1'a med gamla öhlinsgrejer på.

Är kanske värt att kolla med Wemi då, trodde det skulle vara dyrare med ett sådant kit. Dom har väl rätt bra support också har jag fått för mig.

Kan bli kul nästa år.... :D

Klart du ska ha dig en 10a. Btw kom jag på att vinnaren i Franska SuperStock satt på en 10a så det funkade tydligen bra att köra standard :)
Klart du ska ha dig en Kwack. Det blir ball. Och om du inte kört en 10a så kan det meddelas att motorn är :yoparty
 
Don Quixote skrev:
Klart du ska ha dig en 10a. Btw kom jag på att vinnaren i Franska SuperStock satt på en 10a så det funkade tydligen bra att köra standard :)
Klart du ska ha dig en Kwack. Det blir ball. Och om du inte kört en 10a så kan det meddelas att motorn är :yoparty

Redan klart! :D
Nu kan man ju inte skylla på materialet längre... typiskt... :tungan
 
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back
Top