Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett par rejäla tuber på båda sidor av ramen, samt en reserv tank kopplat från en slang uppkörd i röven till motorn. Särskilt juletid är överskottet på egentillverkad metangas så stor att tankning blir överflödigt. Sommartid kan man koppla på ett släp innehållande gödsel från en gödselstack att användas som kompost för gas tillverkning.
Metangas är det bränsle som släpper ut minst co2/mil.
Eller?![]()
Det där med
Sommartid kan man koppla på ett släp innehållande gödsel från en gödselstack att användas som kompost för gas tillverkning.
Det där med släpet är en bra idé. Tyvärr är nämligen metan en kraftig växthusgas där varje kg metan har en växthuseffekt motsvarande ca 20 till 30kg CO2 (beroende på vilken undersök/mätning man tror på).
Detta innebär
att 1kg metan som inte förbränns, bara släpps direkt ut i luften från gödselhögen motsvarar ca 25kg CO2
att 1kg metan som förbränns ger 2,75kg CO2
dvs att elda metan från soptippar och gödsel är riktigt bra jämfört med att bara släppa det rakt ut i luften, en minskning med växthuseffekten med ca 90%.
Det här innebär också att användning av naturgas från naturgaskällor=nästan enbart metan
endast ger lägre växthuseffekt än koleldning ifall metan läckaget vid produktion, transport och användning är mycket lågt.
I Göteborg har det funnits Naturgasbussar men där var man faktiskt så sjysst att man erkände att pga läckaget av naturgas till luften hade de högre växthuseffekt än dieselbussar. Och det var enbart läckaget vid användningen av naturgas i lokaltrafiken (som jag tror) .
Inte medräknat läckage vid naturgaskällan och under transport till Göteborg.
Last edited: