Om oljan skulle ta slut, vilket bränsle skulle driva motorcyklar?

Tror inte det funkar med "vätgaskonverterade" bilar. För att vätgas kör med bränsleceller vilket kräver en helt annan typ av motor. Det sorgliga med vätgas är att det går åt stora mängder el vid processen elektrolys som skiljer vätepartiklarna från syrepartiklarna i vatten. Man förbrukar alltså mer energi jämfört med vad man får.

EDIT aha, förstår att det finns två typer av vätgas bilar. En som kör bränsleceller som driver en elmotor och en annan som är en internalcombustion engine :) aka det du pratade om.

http://www.youtube.com/watch?v=woOtOuWnB1E

Edit: Fan du kom på det själv ;)

Man kan ju elda vätgas, alltså precis som med andra gaser som man kör förbränningsmotorer på. Nackdelen är, om jag minns rätt, att det blir en del biprodukter om man förbränner luft från atmosfären, om man inte kör syrgas...

Lösningen på problemet är ju oändligt med energitillgång. Solcellerna är på gång, och snart kommer ett enormt genombrott med riktig fusion, då får vi hur mycket el som helst ;) Då kan vi bygga enorma underjordiska odlingar om markytan inte räcker till, så man kan odla mat och sockerbetor till etanolen, om vi nu fortfarande vill ha sådant. Men har man näst intill oändligt med el så kan man ju spotta fram vätgas också

Det är framtiden de ;) Om jag blir världspresident ^^

Last edited:
Ubåtar har ju använt elektrolyt för att ta fram syret ur vatten för att kunna andas så varför inte använda vätet,,

för ett par årsedan såg jag Hondas vätegas bil på GR och den gick alldeles precis som en vanlig bil med vanligt vatten som avgaser

Tror inte det funkar med "vätgaskonverterade" bilar. För att vätgas kör med bränsleceller vilket kräver en helt annan typ av motor. Det sorgliga med vätgas är att det går åt stora mängder el vid processen elektrolys som skiljer vätepartiklarna från syrepartiklarna i vatten. Man förbrukar alltså mer energi jämfört med vad man får.

Nej det bryter mot de fysiska grundlagarna, det hela sker via en elektrolys som borde se ut såhär: 2H2O + ENERGI = 2H2 + O2, räknade lite fort och kom fram till att det teoretiskt går åt 286kj a mol vatten. energin som blir värme i elektrolysen är ca 30-40%, detta går också teoretiskt att ta tillvara på, energin som används till att spjälka upp vattnet i vätgas och syre kan kommer ifrån förnyelsebara energikällor så som vindkraft eller solkraft vilket gör detta till ett bra alternativ om man får utveckla det hela mer.
Dock så finns det ju andra saker som säger emot, att det som sagt behövs otroligt mycket energi, men å andra sidan så har en bensinmotor en verkningsgrad på 30% medans en bränslecell kan ligga på ca 70% så frågan är om det skulle gå åt så mycket mer energi?

Att tänka på är att vätgas är otroligt reaktivt samt ingen energikälla utan energibärare..... i det här fallet kan energin komma ifrån vindkraftverk- så indirekt kör man på vindkraftverk :)....
å andra sidan tror jag att vi kommer att köra på ethanol om oljan skulle ta slut om man nu inte började att tillverka denna kemiskt, om oljan nu tar slut eftersom det hela tiden bildas ny, frågan är om det är mer än vissa vill säga?

Det lyxigaste är ju syntetbensin tillverkad av förnyelsebart. Mycket bättre kvalité än dagens krackbensin dessutom.
Fischer-Tropsch, gammal teknik med vilken tyskarna tillverkade tex syntetisk flygbensin och syntetiskt dieselbränsle till bla ubåtarna under kriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer–Tropsch_process

Last edited:
Det lyxigaste är ju syntetbensin tillverkad av förnyelsebart. Mycket bättre kvalité än dagens krackbensin dessutom.
Fischer-Tropsch, gammal teknik med vilken tyskarna tillverkade tex syntetisk flygbensin och syntetiskt dieselbränsle till bla ubåtarna under kriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer–Tropsch_process

Fischer-Tropsch användes också av Sydafrika under apartheidtiden när det var blockad mot olja till Sydafrika. Bensinen var inte anmärkningsvärt dyr jämfört med Sverige. Vilket inte är så konstigt, mesta bensinpriset i Sverige är ju diverse skatter. Och kol, grunden för Fischer-Tropsch ska visst räcka 500år.

Yesbox, äckligt mycket erfarenhet av detta när det gäller båtmotorer, tror dock att de behövs tillsats av vatten i form av kondens.....

* Eller var du ironisk ? btw med lite mer orsak kan det även vara att just i marin miljö kommer det in vatten ifrån sjön där det finns näringsämnena NPK, och eftersom syntetbensin/alkylatbensin om det nu är samma sak, är miljövänlig så undanhåller inte denna en uppkomst av alger vilket vanlig bensin hade gjort....

Last edited:
Problemet med vätgas och bränsleceller är väl att om man ska nå samma effekt som på en sporthoj med förbränningsmotor så får man trycka in ett antal bränsleceller, tungt och otympligt. Det verkar idag inte som ett alternativ för MC-branschen.

I dagsläget talar man om att ha bränsleceller som ett tillägg för att t ex driva elsystemet i en lastbil. Givetvis kan också bränsleceller driva en personbil men jag tycker ändå att bränsleceller har en del kvar innan de blir ett konkurrenskraftigt alternativ (åtminstone för MC). Liksom fusion har man pratat om det länge men det har inte lyft helt ännu.

Den el som används för att framställa vätgasen kan med fördel genereras från vind- och vågkraft där man annars har problem att lagra den el som produceras, vätgasen erbjuder en lagringsmöjlighet.

Tror fn på etanol som väl skulle bli svindyr om/när oljan tar slut. MC-åkandet kanske då blir en hobbyaktivitet på bana (plus racing givetvis).

Ja, det där var bara mina 50 öre men vad vet jag.

Jag har mest erfarenhet av i marina dieseltankar. Dessa bakterier kräver att det finns vatten i bränslet, de lever i gränsskiktet mellan vatten och dieseloljan. Så det viktigaste är att inte ha bottensats av vatten. Att bottenavtappa tankar på kondens. Bakterierna bryter ned dieselolja i en anaerob process.

Detta problem är inte specifit kopplat till F/T-bränsle.
Däremot har problemet eskalerat med de 5% låginblandning av FAME (biodiesel) som nu även inblandas i marin miljödiesel för fritidsbåtar. FAME löser vatten, varför areaförhållandet blir mycket stort. Bakterierna får större planhalva om man ska uttrycka sig lite enkelt.

I förorenade system dödar man normal genom tillsats av biocid. Bor är den vanligaste aktiva substansen i dessa. Bra att tillsätta innan man lägger upp sin båt för vintern.

Alkylatbränsle har jag ingen erfarenhet av.

Alylatbränsle är en petroleumprodukt, men med lågt innehåll av aromater, vilket ger mindre skador på miljön i enkla småmotorer där andelen oförbrända kolväten i avgaserna är stor. Tex utombordare, motorsågar osv.

På tex en katrenad modern bensinbil, är miljövinsten ringa med alkylatbensin, det är mest vid tankning en sån bil släpper ut mycket HC som man kan få i lungorna.
Eftersom aromaterna i vanlig bensin är giftiga, cancerogena och an ge cellförändringar, så an jag tänka mig att de fungerar som biocid, dvs de gör livet kärvt för de oljenedbrytande bakterierna i vanlig bensin.

Last edited:
....
På tex en katrenad modern bensinbil, är miljövinsten ringa med alkylatbensin, det är mest vid tankning en sån bil släpper ut mycket HC som man kan få i lungorna.
Eftersom aromaterna i vanlig bensin är giftiga, cancerogena och an ge cellförändringar, så an jag tänka mig att de fungerar som biocid, dvs de gör livet kärvt för de oljenedbrytande bakterierna i vanlig bensin.
Jo miljödiselns problem är ju bekräftat officiellt. du tror inte att det är bensenen i vanlig bensin som fungerar som biocid i det här fallet? vet inte det kemiska sammansättningen i alkylatbensin, men har som sagt erfarenhet att det bildas alger i båtmotorer som körts på sådan. men på land kanske man klarar sig :)

Jo bensen är en av de mest hälsovådliga aromaterna i vanlig bensin.

om oljan nu tar slut eftersom det hela tiden bildas ny, frågan är om det är mer än vissa vill säga?

Måste faktiskt säga stop! här. Den olja vi kör i bilarna har ju tagit miljontals år för att bildas och vi har redan lyckats tömma cirka 50% av tillgångarna (uppskattas det). Eller vart vad det du menade? :)

Problemet är att vi egentligen bara hittat en stor källa sen 70-talet också.

kolla t.ex. bakur eller texas :)

Inte för att detta skulle hända (att oljan bara tar slut över en natt) Men jag rekommenderar er starkt att se dokumentären - A world without oil - av HBO.

Måste faktiskt säga stop! här. Den olja vi kör i bilarna har ju tagit miljontals år för att bildas och vi har redan lyckats tömma cirka 50% av tillgångarna (uppskattas det). Eller vart vad det du menade? :)

Som du själv sa, att det bildas kontinuerligen ny olja av naturen själv...

Som du själv sa, att det bildas kontinuerligen ny olja av naturen själv...

Jo, men vi förbrukar cirka 200 000 000 fat olja om dagen (200 miljoner). Den tar miljarder år att framställas naturligt, haha tycker du är lite naiv :)

kommer vara naiv till man har starkt vetenskapliga bevis på hur stor nyproduktionen är; och denne studie ska vara oberoende av allt som har något med miljön att göra :P

Till bilar kommer kolvmotorena vara kvar.
Förmodligen hybrider.
Motorcyklar kommer att slippa hybridtekniken och fungera ungefär som nu.
Som bränsle kan man använda i stort sett vad som helst.
Det går att köra på nermalda träskor om man får dem tillräckligt billigt.
"Beroendet" av fossila bränslen hänger mest på att det är billigt med högt energiinnehåll.

De är då vi åker till biltema å köper trampor till våra motorcyklar,å bygger om dom till trampcykel!..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park