Om oljan skulle ta slut, vilket bränsle skulle driva motorcyklar?

De var ju några italienare som hade byggt en kallfusionsreaktor för något år sedan, vad hände med den? Den skulle ju gå att göra liten nog för att sätta i en bil, kanske en hoj...?

I så fall, med en sådan reaktor, får man 14ggr räckvidd på ett batteripaket, jämfört med att bara köra på batterierna.

Det var ju ren lögn och ungefär i klass med den nedfrysta Bigfooten.

Om pratar energikällor är Thorium framtiden, det är dock långt dit. Kanske tom osannolikt men det låter ju bra :-)
<a href="http://www.motherboard.tv/2011/11/9/motherboard-tv-the-thorium-dream" target="_blank">

Last edited:
Det var ju ren lögn och ungefär i klass med den nedfrysta Bigfooten.

Nja det är väl inte klart än? sedan så rörde sig ju inte det om kallfusion utan en energikatalysator vilket Andrea Rossi o Co själva sa ifrån början som jag uppfattade som... var väl detta ”Bensinskalle” syftade på....

Nja det är väl inte klart än? sedan så rörde sig ju inte det om kallfusion utan en energikatalysator vilket Andrea Rossi o Co själva sa ifrån början som jag uppfattade som... var väl detta ”Bensinskalle” syftade på....

Jasså, de kanske dillat mer om det där?
Jag har inte läst om det sedan förra vintern men senast framstod det som påhitt och var inte planen att bygga ett kraftverk i Aten i höstas?
Vem som sade vad kommer jag dock inte ihåg, kanske är dem något på spåret men mycket verkar suspekt. Vad jag minns kunde dem inte förklara teoretiskt hur det funkar och det är väl nästan a och o inom vetenskap men inget är omöjligt. Har du en färsk seriös länk om projektet får du gärna dela med dig.

Jasså, de kanske dillat mer om det där?
Jag har inte läst om det sedan förra vintern men senast framstod det som påhitt och var inte planen att bygga ett kraftverk i Aten i höstas?
Vem som sade vad kommer jag dock inte ihåg, kanske är dem något på spåret men mycket verkar suspekt. Vad jag minns kunde dem inte förklara teoretiskt hur det funkar och det är väl nästan a och o inom vetenskap men inget är omöjligt. Har du en färsk seriös länk om projektet får du gärna dela med dig.

Nja jag har bara följt de som ny teknik har skrivit, men inte lika aktivt som förut. det handlar om en reaktion med bl.a. nickel, de ska ju säga hur de fungerar när de fått patenten, hur de är med det nu vet jag inte...
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3358363.ece
http://rossifocardifusion.com/

Till bilar kommer kolvmotorena vara kvar.
Förmodligen hybrider.
Motorcyklar kommer att slippa hybridtekniken och fungera ungefär som nu.
Som bränsle kan man använda i stort sett vad som helst.
Det går att köra på nermalda träskor om man får dem tillräckligt billigt.
"Beroendet" av fossila bränslen hänger mest på att det är billigt med högt energiinnehåll.

Den mest kända hybriden är nog Toyota Prius som i det standardiserade bränsletestet drar 0,39L/mil. Mycket bra.
I praktiken är det en tung bil och en vän som haft den som tjänstebil uppskattade att den drog 0,7liter/mil.
Jag hyrde en Prius en helg. Körde lite i Göteborg och sedan till Helsingborg och sedan hem igen. När jag räknade ut bensinförbrukning för de ca 50 mil det blivit så var den 0,69liter/mil. Dvs 77% högre än 0,39L/mil vid testet.
En "vanlig" DRIVe Volvo V50 drar mindre än Toyota hybriden. I praktisk körning.
Men visst har Toyota lyckats bra med marknadsföringen av Prius....

Den mest kända hybriden är nog Toyota Prius som i det standardiserade bränsletestet drar 0,39L/mil. Mycket bra.
I praktiken är det en tung bil och en vän som haft den som tjänstebil uppskattade att den drog 0,7liter/mil.
Jag hyrde en Prius en helg. Körde lite i Göteborg och sedan till Helsingborg och sedan hem igen. När jag räknade ut bensinförbrukning för de ca 50 mil det blivit så var den 0,69liter/mil. Dvs 77% högre än 0,39L/mil vid testet.

Opels (och volvos också för den delen, även om den är onödigt tung och snabb) hybrider går enligt uppgift på 0,17.
De flesta åkatilljobbetpendlingarna går på enbart batteri, normalkörning går de på sisådär 0,3 och med urladdade batterier ungefär som en vanlig bil i den storleksklassen.
Allt enligt ett långtest i Smålandsposten av en som brukar vara negativ till både el- och hybridbilar.
Hittar inte nu.
Annat test:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-opel-ampera-334

Kort sagt: EL.

Varför inte etanol?
Läs Plan B 4.0
-> Urlakning; vi kan inte ha hur många fält som helst utan att detta problem uppstår.

Last edited:
Ja, den får man ju ur väggen..
Skärpning.

Djees, och självfallet produceras elen på något sätt, och problem med den totala energiåtgången finns där med. Men det direkta problemet, som uppstår när man börja odla på enorma fält, i form av urlakning uppstår inte.

Det finns EN miljökämpe som jag har respekt för och som aldrig har levt på orealistiska drömmar..BJÖRN GILLBERG.
Har följt honom och hans prejekt med stort intresse ända sen jag pluggade i Uppsala i början på -70 talet.
För er som minns så höll han på c:a 8år innan hans egenimporterade Usa bil med KATALYSATOR godkändes av myndigheterna för att få registreras och köras i Sverige.

Han har nu under ett par års tid jobbat med att få del av forskningspengar för att utveckla tillverkning av METANOL ur skogens ROT-avfall, Rötter, grenar, och toppar från skogsavverkningen. Ni som läser NY Teknik har säkert också läst om hans projekt, och hans ideer är som vanligt fascinerande. Några av hans sammanfattningar är belysande i frågan.

- Bensinen är effektivare som bränsle än Metranolen.
- Metanolen är effektivare som bränsle än Etanolen.

- Om vi ska driva samtliga fordon som finns i Sverige idag med ETANOL behövs 6x så stor åkerareal som idag brukas.
- Om vi ska driva samtliga fordon som finns i Sverige idag med METANOL så räcker det avfall vi idag lämnar kvar i skogen.

Björn Gillberg håller på med en Metanolfabrik i Hagfors och när den är uppe i full drift kommer han att ta över kommunens fjärrvärmeverk och använda spillvärmen från metanoltillverkningen till att leverera fjärrvärme.

Sök på Metanol Björn Gillberg så hittar ni massor av nyttig information om hans ideer och planer.

Eller:

http://www.realtid.se/articlepages/..._realtid166/20080222153435_realtid166.dbp.asp

Bara ett exempel på många av artiklarna som finns.

/KentW

Prius är en stor skitbil. Såg någonstans hur den tillverkades, den fraktas från japan till usa och sen tillbaka typ innan den ens blir såld och batterierna har enorm miljöpåverkan. Du torde köra din gamla 2l/milen volvo före att köpa en prius för det är en stor belastning för miljön (den släpper ut en j**la massa innan den ens lämnat fabriken!)

Men i USA så är man OK så länge man kör en prius, då kan man göra vad fan man vill mot miljön --- så resonerar alla kändisar iaf.

Finns det fortfarande folk som tror att odling av spannmål för etanol tar föda för folk i 3:e världen? Dags att vakna isåfall eller? Mycket mark ligger i träda på grund av att gårdsstöd utgår (eu bidrag) Genom att tillverka etanol skapar man en marknad för spannmål där bonden kan få betalt för sina grödor. Det finns dessutom möjlighet att göra etanol av grödor som börjat gro. Dvs man kan inte längre utnyttja dessa till matproduktion. Men göra etanol av dem går utmärkt, vilket också görs.

Det finns dessutom ingen som varken tror eller påstår att etanolen ska ersätta oljan som helhet. Vi behöver alla biobränslen vi kan framställa för överhuvudtaget ha en chans att nå en vettig ersättningsprocent.

Jag tycker att det saknas seriös debatt inom politiken avseende alternativa bränslen.
Menar man allvar med miljötänket, så kan man inte skatta ihjäl alternativen.
Etanol tror jag inte riktigt på i större skala, men metanol och biogas kan ta den del som inte passar för dieselteknik.
Dieselbränsle är ganska billigt att göra av restprodukter från massaindustrin.
Och egentligen allt med energivärde.

Nä, fy fan.
Den sortens motorer går på vitt vin och sädesvätska.
Dyrt.

För att inte tala vilka resurser den förväntar sig få. Den vill ju tanka sig själv med ett eget kreditkort registrerat på dig ;) Gärna ett blackmastercard!

Framtidens bränsle heter metangas

Ett par rejäla tuber på båda sidor av ramen, samt en reserv tank kopplat från en slang uppkörd i röven till motorn. Särskilt juletid är överskottet på egentillverkad metangas så stor att tankning blir överflödigt. Sommartid kan man koppla på ett släp innehållande gödsel från en gödselstack att användas som kompost för gas tillverkning.
Metangas är det bränsle som släpper ut minst co2/mil.
Eller?:arsele

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...