Om oljan skulle ta slut, vilket bränsle skulle driva motorcyklar?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ptja. En tanke som slog mig. Vet ej varför men vi har ju många alternativa bränslen som driver bilar, etanol, diesel (matolja), biodiesel, vätgas (?), el osv.

Dom verkar ju vara hyffsad okej vissa av dom om man jämför med den moderna bensinbilen som vi kör på olja. Anledningen är väl att vi vill komma 800 kilometer på en tank och sen kunna fylla den på 2 minuter.

Men jag ser inga alternativ till hojar, visst såg nån cross-el hoj men prestandan var mycket sämre och batteriet räckte i en halvtimma.

Finns det hojar som i princip har samma prestanda som dagens men körs på t.ex. etanol? :) Länka!

Jag tror oljan kommer bli alldeles för jävla dyr inom 10-15 år..

Ja etanol lär väl inte vara något problem? Drar ju liite mer men det är ju en minimal skillnad, ett pris värt att betala för att kunna fortsätta köra den interna förbränningsmotorn ;)

Att köra på etanol med ungefär samma prestanda görs redan. Kolla etanol.nu Den stora nackdelen för etanolen är väl att det krävs stora markareal för att odla fram tillräckligt med växter för att göra etanol på. Detta skulle då innebära att vi odlar biobränslen där vi annars kunde odlat mat, vilket inte känns moraliskt rätt med tanke på svält mm.

Ett alternativ till batteridrivna el-hojar skulle kanske vara bränsleceller, men i dagsläget är det svårt och dyrt att framställa tillräckligt med vätgas för att det skulle gå.

Kärnkraft kanske vore något...

Att köra på etanol med ungefär samma prestanda görs redan. Kolla etanol.nu Den stora nackdelen för etanolen är väl att det krävs stora markareal för att odla fram tillräckligt med växter för att göra etanol på. Detta skulle då innebära att vi odlar biobränslen där vi annars kunde odlat mat, vilket inte känns moraliskt rätt med tanke på svält mm.

Ett alternativ till batteridrivna el-hojar skulle kanske vara bränsleceller, men i dagsläget är det svårt och dyrt att framställa tillräckligt med vätgas för att det skulle gå.

Kärnkraft kanske vore något...
Mark finns att odla på men man får EU-bidrag för att inte odla

Etanol,,, funkar ju bra på rallybilar t,ex,,, billigt, enkelt och inget släpande på dyr högoktanigt bränsle.

De var ju några italienare som hade byggt en kallfusionsreaktor för något år sedan, vad hände med den? Den skulle ju gå att göra liten nog för att sätta i en bil, kanske en hoj...?

I så fall, med en sådan reaktor, får man 14ggr räckvidd på ett batteripaket, jämfört med att bara köra på batterierna.

Mark finns att odla på men man får EU-bidrag för att inte odla

Jo, men om vi skulle helt upphöra att använda bensin och olja som drivmedel så får vi nog börja odla även i fattiga länder. Sockerbetor som är bra för etanolframställning trivs bäst där det är varmt och soligt.

De var ju några italienare som hade byggt en kallfusionsreaktor för något år sedan, vad hände med den? Den skulle ju gå att göra liten nog för att sätta i en bil, kanske en hoj...?

I så fall, med en sådan reaktor, får man 14ggr räckvidd på ett batteripaket, jämfört med att bara köra på batterierna.

OM den verkligen funkar så kan den nog eventuellt lösa en del energiproblem. Det är antas vara en LENR, och kallfusion brukar väl anses vara lite fel benämning för den.
Det är dessutom någon grek som påstår sig ha replikerat Rossis LENR (Greken han skulle samarbeta med från början)...
Själv vetefan om jag riktigt tror på det.

Men vad gäller alternativa bränslen... Gengas!

Det finns bara ett realistiskt alternativ för framtiden - och det är vätgas - väte i vätskeform då.......

Last edited:
På en sporthoj skulle det väl bli lite otympligt men en guldvinge skulle man väl kunna driva med gengas.:)

Well, problemet med etanol är ju att det går åt enorma mängder för att producera olja vi hämtar upp gratis ur marken. Men jag tror på vätgas, fast dock då i bilar. Detta verkar vara det mest vettiga alternativet. Ska jag vara ärlig tror jag dock större oljebolag försöker förhindra att den här nya tekniken blir allt för populär änsålänge iaf. Men vi får se.

problemet ligger i att vi har haft en stadig ökning på efterfrågan på olja de senaste 100+ åren. Men ända sen 70-talet i USA och nu nyligen så har vi peekat. Vill säga att vi har olja, men den motsvarar inte efterfrågan. Vi kan inte producera ännu mer. Vilket gör att oljan kommer bli dyrare och dyrare. :) Haha dom hittade endast en ny vettig källa i hella mellanöstern mellan 1969-2005.

Säkert bra men problemen uppstår väl mer när man drattar på rumpan....[video]http://www.snabbstart.com/film/ebcea86452[/video]

Säkert bra men problemen uppstår väl mer när man drattar på rumpan....[video]http://www.snabbstart.com/film/ebcea86452[/video]

nja , det där var en vätebomb ... inte en vätgas bomb :rolleyes:

Blir nog lite mera som Hindenburg i liten form om vätgasen poffar i tanken :hihi

Jag tror på Etanolen i MC ... att en hoj drar liiite mera spelar ingen roll , samt att man bör kunna kräma ur ett par till HK ur en rätt byggd spritmotor ...

Last edited:
Well, precis som mänskligheten upplevt bronsåldern, medeltiden osv. Så tror jag framtiden kommer se oss som tillväxt-tiden med dom fossila bränslena. På jesukristi tid fanns ungefär 300 miljoner människor på planeten. På 1800 år det blev 600 miljoner människor. 600 miljoner människor gick sen på 200 år till 7 miljarder människor. Med hjälp av fossila bränslen ;)

Men jag tror ändå att den tekniska utvecklingen har gått i takt med vår tillväxt. Så om vi bara kan få något sätt att producera mer mat (bättre mat) så kan vi iallafall hålla kvar vår tillvaro. Ska bli spännande att se vad framtiden har och bär med sig iallafall. Tills dess tänker jag åka hoj och njuta av livet.

Ingen som har länkar till konstiga hojbyggen med alternativa bränslen då? (för att återgå till topic)

Well, problemet med etanol är ju att det går åt enorma mängder för att producera olja vi hämtar upp gratis ur marken. Men jag tror på vätgas, fast dock då i bilar. Detta verkar vara det mest vettiga alternativet. Ska jag vara ärlig tror jag dock större oljebolag försöker förhindra att den här nya tekniken blir allt för populär änsålänge iaf. Men vi får se.

Det är ingen ny teknik med vätgas. Den är för tillfället dyrare att åka med pga skatter sedan ca 30 år. Någon annan kanske kommer ihåg bättre men vill minnas det var under regeringen Ingvar Carlsson som man såg till det, efter att några taxiåkare börjat köra omkring med vätgaskonverterade bensinare.

Tror inte det funkar med "vätgaskonverterade" bilar. För att vätgas kör med bränsleceller vilket kräver en helt annan typ av motor. Det sorgliga med vätgas är att det går åt stora mängder el vid processen elektrolys som skiljer vätepartiklarna från syrepartiklarna i vatten. Man förbrukar alltså mer energi jämfört med vad man får.

EDIT aha, förstår att det finns två typer av vätgas bilar. En som kör bränsleceller som driver en elmotor och en annan som är en internalcombustion engine :) aka det du pratade om.

http://www.youtube.com/watch?v=woOtOuWnB1E

Last edited:
Ja, det blir nog några olika alternativ varav sannolikt sprit tar största andelen och kanske 100% av MC-branshen. Dessvärre kommer det öka priserna även på sprit och all annan energi. Matvaror kommer också av naturliga skäl gå upp i pris eftersom man kan göra sprit av potatis och i princip all spannmål.

Ny hungersnöd kommer nog sprida ut sig i den fattigare delen av världen. Det finns begränsat med mark i världen och den kommer verkligen behövas den dagen vi inte längre kan ta vår energi från underjorden.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park