Om man saknar servicebok!

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Goddagens alla härliga mc människor, ere nån i detta avlånga land som kan komma med ett bra tips om man har köpt en hoj som inte hade nån servicebok. Väl medveten köpte jag denna hoj efter åtskilliga tester och kontroller att hojen va ok osv men nu skulle jag vilja starta upp en ny servicebok. Jag har kollat med Yamaha center (hojen e en retta -04a) i Haninge eller va d heter;) om dom skulle kunna hjälpa mig med detta men där ville dom knappt svara i telefonen och när jag kom fram så blev det ett blankt nej!
Vet nån om vart man kan köpa ett nytt häfte? tacksam för svar såklart :)

/Anders

Skit i att försöka ordna en "orginalbok"
Verkar ju bara jobbigt och oseriöst.
Hade du även tänkt efterkonstruera alla odokumenterade servicar i din tilltänkta "orginalbok"?

Gör en egen bok/häfte som du skriver ner allt i.

Last edited:
Tyvärr inget svar på din fråga, men jag var med om samma grej nyligen.

Var in till AVA för att köpa ett svenskt häfte som jag kan kludda i. Fick inte köpa något. De sa att Suzuki inte lämnar ut sådana i efterhand...

Nu har ju jag det engelska (ifyllda) häftet förvisso så jag får kludda där, men det är kul att ha grejer på svenska den dagen man väl säljer. Handbok/instruktionsbok var dock inga problem att få köpa.

Om du inte får tag i något häfte men ändå vill ha det bra dokumenterat så får du väl knåpa lite i datorn eller ägna ett kollegieblock åt hojen eller något. Duger oftast bra den dagen man säljer (om det ändå inte finns garanti).

bara att spara alla kvitton från verkstaden om du ska serva den. samma sak som stämpel

Kör på en Statoils "bildagbok" istället.

Det kommer ju för evigt att saknas det som saknas redan nu.
Skriver du bara in löpande när du gör servicar och vad du gör på dom, samt sparar kvitton så är ju dom minst lika legitima som en servicebok där det saknas flera år från början.

ljug som faan! perfekt tillfälle!
Ja, om man är lagd åt det hållet så är det ett perfekt tillfälle.

Men i övrigt så, om det inte handlar om ljug, så tycker jag att egenhändig dokumentering framförd av någon som jag bedömer trovärdig smäller lika högt som vilken stämplad orginalbok som helst enligt mitt sätt att se på saken.
Men då anser jag mig vara hyfsat bra på att bedöma teknisk status samtidigt som jag tror att jag klarar att avslöja en lögnare.

Hur som helst så skulle jag inte köpa utan bok om jag ansåg att boken var så jävla viktig.

Mina fordon har jag köpt och sålt med bok.
Enklast så, verkar det som.:rolleyes:

Men det är klart, om ts kan fixa en "ny originalbok" med stämplar och allt så är ju problemet löst. Det går kanske att ordna på nåt vis.:tummenupp
(Sen kan ju du, glad i hågen, köpa hans väldokumenterade hoj.)
(Jag har själv, glad i hågen, blivit lurad när jag köpt fordon med ogjord service fast det var äkta stämplar i boken.
Den gången ordnade sig det "misstaget" efter några telefonsamtal)

Sorry för ot. Jag vet inte hur man fixar en ny originalbok, men det kanske går på nåt smart sätt.
Lycka till.

Last edited:
Jag fyller i ett excelark med vad jag gjort och när, samt sparar alla kvitton på prylarna (olja, filter, lager osv).

Om en verkstad gör något jobb behåller jag givetvis fakturan.

Den som köper får lita på att jag gjort det jag säger, annars kommer han/hon nog inte köpa hojen.

Hur många här skriver själva i service boken när ni byter olja och bromsvätskor osv.

Hur många här skriver själva i service boken när ni byter olja och bromsvätskor osv.
Jag gör det.
Jag skriver ner allt, till och med däckbyten, drivpaket mm.
Kul att ha+ lite yrkesskadad kanske.
Dokumenterar det mesta drift och underhåll i jobbet.

Last edited:

Är du inte klok, om någon hittar boken och ser hur mycket man lägger ner så blir man ju inlåst...

Näe, jag lägger nog inte så stora pengar, jag byter olja/filter varje höst, tändstift varannat år, däck/bromsar/drivpaket vid behov.

Fast nu har det slumpat sig så att allt är totalslut samtidigt :huvet
Fast olja och filter samt tändstift ligger på hyllan, det är bara bromsar och däck jag behöver beställa... och motivation...

Tack för alla hemliga å ohemliga tips haha...ja hade tänkt att börja dokumentera på eget surt förvärvat papyrus men villa stämma av med panelen lite först om nån visste nått om något å d gjorde ni minsann som har svarat i tråden.
Ha en bra sommar på er o kör med förstånd...eller inte :yoparty

/Anders

Back