Om jag skulle smälla....

prise skrev:
Fängelse? Indraget körkort? Böter? Jag är fortfarande på prövotid!
Sannolikt böter och indraget körkort (du måste troligen köra upp på nytt då du har prövotid). Fängelse är nog bara aktuellt vid grövre förseelser. Upprepade fall av (grov) olovlig körning.

Jag är nyfiken på vad bolagen säger om de vanliga 74kW-strypningarna som sitter (satt) på de flesta 90-talshojar.

Många är ju fortfarande registrerade som 74kW, men är ostrypta.. däribland min.
Min är försäkrad som fulleffekt, men den stämmer ju ändå inte överrens med reg-beviset. Vad gäller, rent krasst?

Anton_Ljunghusen skrev:
Kör du full gäller ej trafikförsäkringen, men det är ett av få tillfällen då den inte gäller
källa teoriboken

Nu är du väl ändå ute på lite väl tunn is. Visa mig var det står att om fordonet aviker från regbeviset gäller ej trafikförs...

A egen erfarenhet har jag lärt mig att trafikförsäkringen gäller alltid oavsett hur mycket du har fibblat med fordonet dvs din motpart och dina egna personskador täcks. Däremot gäller inte vagnskadan så du får troligtvis inte ut någon ersättning för motorcykeln eller mycket lite ivf.

Jag krockade för övrigt en 25kw cykel i en bil förra sommaren och Folksam struntade blankt i att kolla strypningarna, nu satt de iof där men iaf :tungan

Last edited:
När jag ringde och skulle försäkra min RGV250 så frågade jag vem det blev billigast och bäst på mig eller farsan (hade inte skrivit under ägarbytet än) och de sa att om jag ställde den på farsan så fick jag dels billigare försäkring och så fick jag ta bort strypningarna då han hade full behörighet.. försäkringen skulle gälla även för mig ostrypt då den var försäkrad ostrypt.. så sa dem i af men vi bor i samma hushåll änsålänge kanske va nåt med det också.
Jag sa även att jag var huvudsakliga brukaren av hojen men de sa att de inte hade någon betydelse

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8