Om jag skulle smälla....

prise skrev:
Fängelse? Indraget körkort? Böter? Jag är fortfarande på prövotid!
Sannolikt böter och indraget körkort (du måste troligen köra upp på nytt då du har prövotid). Fängelse är nog bara aktuellt vid grövre förseelser. Upprepade fall av (grov) olovlig körning.

Jag är nyfiken på vad bolagen säger om de vanliga 74kW-strypningarna som sitter (satt) på de flesta 90-talshojar.

Många är ju fortfarande registrerade som 74kW, men är ostrypta.. däribland min.
Min är försäkrad som fulleffekt, men den stämmer ju ändå inte överrens med reg-beviset. Vad gäller, rent krasst?

Anton_Ljunghusen skrev:
Kör du full gäller ej trafikförsäkringen, men det är ett av få tillfällen då den inte gäller
källa teoriboken

Nu är du väl ändå ute på lite väl tunn is. Visa mig var det står att om fordonet aviker från regbeviset gäller ej trafikförs...

A egen erfarenhet har jag lärt mig att trafikförsäkringen gäller alltid oavsett hur mycket du har fibblat med fordonet dvs din motpart och dina egna personskador täcks. Däremot gäller inte vagnskadan så du får troligtvis inte ut någon ersättning för motorcykeln eller mycket lite ivf.

Jag krockade för övrigt en 25kw cykel i en bil förra sommaren och Folksam struntade blankt i att kolla strypningarna, nu satt de iof där men iaf :tungan

Last edited:
När jag ringde och skulle försäkra min RGV250 så frågade jag vem det blev billigast och bäst på mig eller farsan (hade inte skrivit under ägarbytet än) och de sa att om jag ställde den på farsan så fick jag dels billigare försäkring och så fick jag ta bort strypningarna då han hade full behörighet.. försäkringen skulle gälla även för mig ostrypt då den var försäkrad ostrypt.. så sa dem i af men vi bor i samma hushåll änsålänge kanske va nåt med det också.
Jag sa även att jag var huvudsakliga brukaren av hojen men de sa att de inte hade någon betydelse

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back