Om endast EN mc-modell fick finnas worldwide, vilken passar alla?

En adventurehoj med 500cc kan ju aldrig vara fel :) men den får gärna ha 270-graders motor så den låter tufft också
 
Ponera att miljökrav gjorde att alla mc-tillverkare i hela välden fick tillverka en enda modell, då reservdelshantering och reparationer avsevärt skulle förenklas.
Vilken enda modell (märke, kubik, typ) skulle vara optimal för allt?
Finns ingen ,som några påpekat så ska det finnas spänning i hojen -hellre än att köra en tråkig hoj så låter iallafall jag bli .
Velat runt några år nu med bara en hoj i garaget men ja det på hjärtat så är det inte många nya som lockar alls i dagsläget då dom antingen känns könslösa/tråkiga eller bara mellanmjölk -det praktiska/ekonomiska osv styr inte så mycket på hojar dom ska locka/vara kul /kunna skrämmas .
är faktiskt bakåtsträvare där med all elektronik idag så föredrar jag en oldschool gixxer/r1:a efter att ha ägt och blivit skrämd av så elektronik är säkert bra och en sportis a’la rsv4:a s1000rr utan elektronik skulle vara hårig på riktigt 😬
 
Finns ingen ,som några påpekat så ska det finnas spänning i hojen -hellre än att köra en tråkig hoj så låter iallafall jag bli .

Men det gör inte alla dom miljoner människor som kör en Honda Supercub eller liknande.

Vi lyckligt lottade människor som har hoj som leksak är i numerärt underläge.

Jag känner lite folk i Colombia (Medellin och Bogota), att äga en bil är uteslutet, dels har dom inte råd, dels finns det inga parkeringar.
Men en motorcykel med 200-250cc motor, antingen av vespa typ eller ADV typ kan dom äga, den går att rulla in på bakgården och ställa mot väggen.
Det viktiga är att det går att skjutsa, helst 2 personer, på den, och att man kan montera en packlåda.

En populär modell är AKT. som tydligen är en licenstillverkad kina hoj

eller kina importer av alla de slag, alla med små motorer.

Hastiget är inte viktigt, dom kör sällan över 100, utan normalt på landsväg kör dom runt 70, helt oberoende av vad det är skyltat, böter betalas enklast och billigast direkt i handen på polismannen vid vägkanten, och körkort köper man eller får man på köpet av handlaren som köper det åt dig,
Vill man komma billigare undan så kan man faktiskt köra upp för körkort också, det är väldigt enkla prov, men krånglig byråkrati, som givetvis kan påskyndas mot extra betalning.

Det ser liknande ut i hela Sydamerika och stora delar av Asien och Afrika också, och andra delar av världen, det är den majoriteten hojen ska passa till.
 
Men det gör inte alla dom miljoner människor som kör en Honda Supercub eller liknande.

Vi lyckligt lottade människor som har hoj som leksak är i numerärt underläge.

Jag känner lite folk i Colombia (Medellin och Bogota), att äga en bil är uteslutet, dels har dom inte råd, dels finns det inga parkeringar.
Men en motorcykel med 200-250cc motor, antingen av vespa typ eller ADV typ kan dom äga, den går att rulla in på bakgården och ställa mot väggen.
Det viktiga är att det går att skjutsa, helst 2 personer, på den, och att man kan montera en packlåda.

En populär modell är AKT. som tydligen är en licenstillverkad kina hoj

eller kina importer av alla de slag, alla med små motorer.

Hastiget är inte viktigt, dom kör sällan över 100, utan normalt på landsväg kör dom runt 70, helt oberoende av vad det är skyltat, böter betalas enklast och billigast direkt i handen på polismannen vid vägkanten, och körkort köper man eller får man på köpet av handlaren som köper det åt dig,
Vill man komma billigare undan så kan man faktiskt köra upp för körkort också, det är väldigt enkla prov, men krånglig byråkrati, som givetvis kan påskyndas mot extra betalning.

Det ser liknande ut i hela Sydamerika och stora delar av Asien och Afrika också, och andra delar av världen, det är den majoriteten hojen ska passa till.
Ja men är det det kriteriet så ska jag ha med allt jag har i jobbet också -då blir det hoj med dragkrok och släpkärra 🤮(byggbranschen/snickare)
 
Du kanske ska ha en bil i jobbet, eller kör du motorcykel i jobbet idag?
😉nej men du drog ju parallellen ett fordon bara och det var frågan i trådstarten- då vill jag ha en med dragkrok och kärra -ja att folk har det som enda fordon på en del ställen förstår jag i Colombia har dom inte -30 på vintern heller🥶
😀klart jag kör bil det gör alla i skogen nästan
 
😉nej men du drog ju parallellen ett fordon bara och det var frågan i trådstarten- då vill jag ha en med dragkrok och kärra -ja att folk har det som enda fordon på en del ställen förstår jag i Colombia har dom inte -30 på vintern heller🥶
😀klart jag kör bil det gör alla i skogen nästan

Nej, förutsättningen var att det skulle finnas en enda motorcykelmodell, inte att alla andra fordon skulle försvinna, hantverkare i fattiga länder kör bil dom med om behovet finns.
(behov av mer än en stege, några färgpytsar och penslar, för det kan man ju lika gärna ta på motorcyklarna dom har)

Näe, klimatet spelar ju såklart in, Sverige kommer aldrig att bli som Mumbai eller Medellin, men dom är fler än oss, så vi får rätta oss efter den motorcykel som passar dom bäst
 
Kontentan är väl att om en produkt skall bli bra måste det finnas avgränsningar för vilka problem den skall lösa. Kom att tänka på detta klipp:

 
Nej, förutsättningen var att det skulle finnas en enda motorcykelmodell, inte att alla andra fordon skulle försvinna, hantverkare i fattiga länder kör bil dom med om behovet finns.
(behov av mer än en stege, några färgpytsar och penslar, för det kan man ju lika gärna ta på motorcyklarna dom har)

Näe, klimatet spelar ju såklart in, Sverige kommer aldrig att bli som Mumbai eller Medellin, men dom är fler än oss, så vi får rätta oss efter den motorcykel som passar dom bäst
😀Ja med dom förutsättningarna att vi ska anpassa oss till deras behov i asien skulle Sveriges hojförsäljning av nytt upphöra marknaden finns inte 🤷‍♂️en 600 är nog svårsåld här om den inte är grusinriktad
 
😀Ja med dom förutsättningarna att vi ska anpassa oss till deras behov i asien skulle Sveriges hojförsäljning av nytt upphöra marknaden finns inte 🤷‍♂️en 600 är nog svårsåld här om den inte är grusinriktad

600!!!

Jag tycker sällan man ser något över 250, någon enstaka upp till 500.

Jo, stora leksaker som vi gillar är nog en liten minoritet.

Jag brukar ibland kolla filmer på MC polis jakter i favelorna, den flyende ofta på en 125-250 tvåtakt, Polisen på en lite större fyrtakt, och det är fan jämt skägg

 
Med Alternativ Intelligens borde man väl kunna få fram en Blåvit Motorcykel, en garanterat könlös motoriserad tvåhjuling! :tummenupp

Inte alltför alternativt bara så vi får fram en SR250. :hihi

För er ungdomar som inte växte upp i sossiga Sverige...
Jag vet var det står en oöppnad BlåVit "Raklödder", jag har länge undrat hur gammal den är, den är alltså minst 25 år gammal.

Anledningen till att den är oöppnad är att han köpte två, och använde halva första flaskan och fick så fruktansvärt mycket Acne av vad det nu var i, och därför ställde bort den andra.

Jag har också ett starkt minne av att dom flesta produkterna var ren skit, till marginellt lägre pris än kända märken.

Företeelsen lever kvar i Kanada, men där har dom Gula etiketter, och hela världen skrattar åt det.
 
Med Alternativ Intelligens borde man väl kunna få fram en Blåvit Motorcykel, en garanterat könlös motoriserad tvåhjuling! :tummenupp

Inte alltför alternativt bara så vi får fram en SR250. :hihi

För er ungdomar som inte växte upp i sossiga Sverige...

"Svea Annonsbyrå" var en del i den gigantiska kooperativa koncernen - en period den största byrån i landet.

Allt borta idag. Nedlagt, bortsålt, bortfibblat.
 
Jag vet var det står en oöppnad BlåVit "Raklödder", jag har länge undrat hur gammal den är, den är alltså minst 25 år gammal.

Anledningen till att den är oöppnad är att han köpte två, och använde halva första flaskan och fick så fruktansvärt mycket Acne av vad det nu var i, och därför ställde bort den andra.

Jag har också ett starkt minne av att dom flesta produkterna var ren skit, till marginellt lägre pris än kända märken.

Företeelsen lever kvar i Kanada, men där har dom Gula etiketter, och hela världen skrattar åt det.

"Svea Annonsbyrå" var en del i den gigantiska kooperativa koncernen - en period den största byrån i landet.

Allt borta idag. Nedlagt, bortsålt, bortfibblat.

Men se det positiva, vi har ICAs egna varor. Ägs inte av något kooperativ utan vinsten går direkt till privata Icahandlare. :tummenupp

En rödvit Polkaretta skulle göra susen på gångvägarna! :crash

 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top