Om du skulle kunna utrota fattigdom bara sådär!

En bra idé?

• Antal röstningar
    0

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Ponera följande exempel;

Gud tar en titt igenom Aftonblaskan och läser till sin förvåning att en hel del folk i välfärdsstaten Sverige klagar på att resten av världen är fattig. Eftersom Gud är Gud knäpper han med fingrarna och POOF! - världen förändras totalt!

Som goda kommunister delar nu hela jordens befolkning på alla råvaror, naturtillgångar och den növändiga arbetskraften. Eftersom ingenting finns i obegränsade mängder säger enkel logik att om en grupp människor ska ha mer, ja då måste en annan grupp få mindre. ALLA människor lever nu på samma villkor; de får samma lön, samma mängd vatten, mat, ström och bensin att konsumera etc. Eftersom det självklart inte finns tillräckligt av allt för att kunna ge sex miljarder människor samma standard som vi i västvärlden åtnjuter varje dag har vi fått sänka vår standard rejält.

Vi har tillräckligt med rent vatten för att hålla oss vid liv och tvätta oss någon gång i veckan, men inte mer. Vår föda består av ris och i bästa fall lite kött - inga gourmétmåltider här inte. Att ta bilen till snabbköpet 500m är bara att glömma - bensinen har ransonerats ut i så små mängder att man bara kan köra bilen några gånger om året.

Billiga kläder från HM är bara att glömma. Eftersom alla ska ha lika mycket betalt är kostnaden för tillverkning vardagssaker skyhög.

Skolväsendet har förkortats avsevärt. Eftersom det nu finns flera miljarder barn i behov av utbildning har man inte längre råd att ge alla möjligheten till en god utbildning. Fem år för att lära sig det mest grundläggande, sen är det dags att ge sig ut i arbetslivet.

Samma sak gäller sjukvård; mediciner och fysisk vård ges nu enbart om landet i fråga har öronmärkta pengar kvar att ta ifrån.

Kort å gott: jordens alla sex miljarder människor lever ett OK liv, men inte mer.
Det finns inget hopp om ett bättre liv eftersom möjligheten helt enkelt inte existerar. FN hade dessutom rätt: när fattigdomen försvann följde krig och elände med ut. Alla lever i en absolut rättvis harmoni.

Om nu Gud frågar dig i förväg om detta vore en bra idé, vad hade du svarat?

Slutade och läsa där vid att jag bara skulle få äta ris och lite kött! :mad:

Herregud!

Jag är snarare på den linjen att var och en får ta vara på sig själv!

Bidrag och såndär skit är för förlorare!

Last edited:
Tja... Svårt att svara på när man inte vet hur du kommit fram till just de mängderna mat/energi/vatten? Markus hemsida?

Skulle nog tro att det skulle bli mer att dela på!

Är du dum på riktigt, LR?

A, förmodligen.

Om du åsyftade på religion delen så skit i den; det var inte det centrala :tummenupp

Tja... Svårt att svara på när man inte vet hur du kommit fram till just de mängderna mat/energi/vatten? Markus hemsida?

Mitt exempel bygger knappast på empirisk data - jag ger bara en möjlig tolkning av problematiken kring internationell fattigdomen och ber dig ta ställning.

Det är mycket möjligt att alla skulle få det jättebra, men om det inte var så - skulle du ändå tycka att det hela var en bra idé?

Last edited:
Glad & fattig, rik & deppad. Vem är du att ta ifrån de fattigas deras enda glädekälla? På bilder & filmer från fattiga länder ler alltid barnen, alltså är de lyckliga. Barn i rika länder försöker se bistra & coola ut. Alltså är det mest synd om de rika egentligen.

:snilleblixt

Eftersom jag tillhör västvärlden känner jag mig kränkt över de fattigas ständiga leenden!

Mitt exempel bygger knappast på empirisk data - jag ger bara en möjlig tolkning av problematiken kring internationell fattigdomen och ber dig ta ställning.

Det är mycket möjligt att alla skulle få det jättebra, men om det inte var så - skulle du ändå tycka att det hela var en bra idé?

Jag förstod det, men du vinklar onekligen det hela ganska mycket!

T.ex. kläderna, tror du att kläderna skulle bli nämnvärt dyrare om de tillverkades i Sverige till svenska löner, om inga aktieägare och VD:ar skulle ha sin del av kakan? Ett par jeans kostar några få kronor att tillverka, och de som syr dem har det nog som du beskriver att genomsnittet skulle få det!

Fast det skulle säkert bli så som du beskriver efter några år av ansvarslöshet, om man förutsätter att ingen skulle göra något utan en VD-lön!

Wtf. :mad:
Jag har inte ens hemsida.
Att jorden skulle gå under om allehanda folk skulle försöka dela på tillgångarna är ju uppenbart, de klarar ju inte ens att dela på det de har idag.

Jag förstod det, men du vinklar onekligen det hela ganska mycket!

T.ex. kläderna, tror du att kläderna skulle bli nämnvärt dyrare om de tillverkades i Sverige till svenska löner, om inga aktieägare och VD:ar skulle ha sin del av kakan? Ett par jeans kostar några få kronor att tillverka, och de som syr dem har det nog som du beskriver att genomsnittet skulle få det!

Fast det skulle säkert bli så som du beskriver efter några år av ansvarslöshet, om man förutsätter att ingen skulle göra något utan en VD-lön!

scenariot är som sagt inte baserat på empiriska data.

Grundfrågan är om DU som välmående svensk skulle vara villig att dela med dig av ditt välstånd. Sen exakt hur mycket du är villig att ge bort, det är en annan fråga :tummenupp

Om alla skulle få det jättebra helt plötsligt så vore det ju inget att debattera, eller hur? :)

Wtf. :mad:
Jag har inte ens hemsida.
Att jorden skulle gå under om allehanda folk skulle försöka dela på tillgångarna är ju uppenbart, de klarar ju inte ens att dela på det de har idag.

Hade du haft en hemsida hade det stått där:tuttar

scenariot är som sagt inte baserat på empiriska data.

Grundfrågan är om DU som välmående svensk skulle vara villig att dela med dig av ditt välstånd. Sen exakt hur mycket du är villig att ge bort, det är en annan fråga :tummenupp

Om alla skulle få det jättebra helt plötsligt så vore det ju inget att debattera, eller hur? :)

Jag personligen hade varit beredd att dela med mig en hel del om jag trodde att det skulle leda till mer rättvisa!

Blev t.ex med i Rädda barnen idag:yoparty

Last edited:
Jag tycker däremot det var rolig läsning, men när jag sitter så länge på dass och grubblar, somnar onämnbara delar av kroppen och det är smärtsamt att få igång dem igen.

Övertygad som någon annan att standarden hade blivit betydligt högre än den ponerade. Hur många miljarder ägs inte av några få, som ytterst sällan har nåt vett att använda dem vettigt! Dessutom tror jag denne Gud i sin storhet fördelat lite annorlunda ändå. Det går åt mer energi att hålla värmen på dessa breddgrader, torde den veta som isf skapat nämnda temperaturzoner.

Problemet är väl som du påpekar de ändliga naturresurserna och ett totalt jämlikt utdelande av dem. Men jag tror nog att du är lösningen på västvärldens livsstilsproblem en bra bit på vägen vad mat och motion beträffar. Problemet om vi alla käkade som på Okinawa är att vi skulle bli så fantastiskt många pga att vi lever längre och skaffar barn högre upp i åldrarna. Maten skulle dock räcka till fler om vi som de bara åt oss 80% mätta och alla odlade. Vi skulle bli friskare också pga vad vi inte stoppar i oss för vi hade odlat mer och inte låtit en massa kreatur trampa ner odlingsbar mark för sitt idisslande. Folkhälsan skulle dessutom bli bättre eftersom vi pga den begränsade tillgången på fossila bränslen hade nödgats använda kroppen som motor och fortskaffningsmedel vid förflyttning, den förbättrade konditionen hade föranlett sänkning av innetemperaturen tex.

Tror dagens 8 timmars arbetsdag hade reducerats ganska radikalt och därmed också stress och förslitning, psykisk ohälsa, ensamhet mm. Dock hade barnalstrandet ökat pga mer tid, ork, socialt leverne, ökad virilitet, fruksamhet och tid till sex som förströelse.

Det här var kul, aldrig tänkt i de banorna innan. Har inte tid till mer nu, men fö brukar nog inte så många orka läsa mina haranger, vilket gör mej ganska lite.
Kul att du tog upp det Mini!

Jag tycker däremot det var rolig läsning, men när jag sitter så länge på dass och grubblar, somnar onämnbara delar av kroppen och det är smärtsamt att få igång dem igen.

Övertygad som någon annan att standarden hade blivit betydligt högre än den ponerade. Hur många miljarder ägs inte av några få, som ytterst sällan har nåt vett att använda dem vettigt! Dessutom tror jag denne Gud i sin storhet fördelat lite annorlunda ändå. Det går åt mer energi att hålla värmen på dessa breddgrader, torde den veta som isf skapat nämnda temperaturzoner.

Problemet är väl som du påpekar de ändliga naturresurserna och ett totalt jämlikt utdelande av dem. Men jag tror nog att du är lösningen på västvärldens livsstilsproblem en bra bit på vägen vad mat och motion beträffar. Problemet om vi alla käkade som på Okinawa är att vi skulle bli så fantastiskt många pga att vi lever längre och skaffar barn högre upp i åldrarna. Maten skulle dock räcka till fler om vi som de bara åt oss 80% mätta och alla odlade. Vi skulle bli friskare också pga vad vi inte stoppar i oss för vi hade odlat mer och inte låtit en massa kreatur trampa ner odlingsbar mark för sitt idisslande. Folkhälsan skulle dessutom bli bättre eftersom vi pga den begränsade tillgången på fossila bränslen hade nödgats använda kroppen som motor och fortskaffningsmedel vid förflyttning, den förbättrade konditionen hade föranlett sänkning av innetemperaturen tex.

Tror dagens 8 timmars arbetsdag hade reducerats ganska radikalt och därmed också stress och förslitning, psykisk ohälsa, ensamhet mm. Dock hade barnalstrandet ökat pga mer tid, ork, socialt leverne, ökad virilitet, fruksamhet och tid till sex som förströelse.

Det här var kul, aldrig tänkt i de banorna innan. Har inte tid till mer nu, men fö brukar nog inte så många orka läsa mina haranger, vilket gör mej ganska lite.
Kul att du tog upp det Mini!
:tummenupp

Bra skrivet!

Men det där med sex? Finns väl ingenstans i den civiliserade världen de har mindre sex än i Japan?

ojojoj vad många påståenden som e totalt felaktiga i din berättelse om hur det skulle behöva bli för att alla skulle få det bra, orkar inte ens börja argumentera det.. ojojoj, tänk till lite mer innan du skriver om hur det skulle påverka t.ex var / hur folk bor, vad dom skulle kunna bidraga med som resurs att framställa mer produkter, olika länder olika förutsättningar för att ha det "lika bra" beroende på naturresurser, osvosvosvosvosvosvosv och så vidare väldigt länge... vill inte va tråkig, men kritisk till uttalandet, din fråga kan man enbart svara på utifrån att det skulle bli som du skriver, men eftersom det inte är så det hade blivit på riktigt så e de egentligen helt onödigt... OJ va tråkig jag e nu som förstör denna tråden =)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back