Om du skall köpa beg. Mille 04 och upp.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Se då till att ordentligt diskutera mätarställning med säljaren eller MC-handlaren. Saken är den att på Mille 04 och eventuellt nyare så verkar det vara en bugg (eller miss av annat slag) i systemet. Vad som sker är att om batteriet kopplas ur (möjligen endast när det sker under en längre tid) så re-set;ar mätarställningen ned till "0" (noll). Enligt vissa (men osäkra källor) så sker det endast en gång. D v s vid nästa följande urkopplingar kommer mätarställning finnas kvar och lagrat i systemet. (en skottkärra salt gäller dock för det sistnämnda som möjligen är helt fel)

Att den re-set;ar till 0 första gång, kan jag bekräfta till 100 % säkerhet dock. Jag kan också bekräfta att kortare urkopplingar på någon halv-timme INTE re-set;ar mätarställningen. Efter ca 600 mil under första säsong, kopplades batteriet ur under en längre tid. När jag kopplade in batteriet igen inför säsong-2, stod mätarställningen på 0 km. Om det är åtgärdat på 05 och 06 har jag inte minsta koll på.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Se då till att ordentligt diskutera mätarställning med säljaren eller MC-handlaren. Saken är den att på Mille 04 och nyare så verkar det vara en bugg (eller miss av annat slag) i systemet. Vad som sker är att om batteriet kopplas ur (möjligen endast när det sker under en längre tid) så re-set;ar mätarställningen ned till "0" (noll). Enligt vissa (men osäkra källor) så sker det endast en gång. D v s vid nästa följande urkopplingar kommer mätarställning finnas kvar och lagrat i systemet. (en skottkärra salt gäller dock för det sistnämnda som möjligen är helt fel)

Att den re-set;ar till 0 första gång, kan jag bekräfta till 100 % säkerhet dock. Jag kan också bekräfta att kortare urkopplingar på någon halv-timme INTE re-set;ar mätarställningen. Efter ca 600 mil under första säsong, kopplades batteriet ur under en längre tid. När jag kopplade in batteriet igen inför säsong-2, stod mätarställningen på 0 km. Om det är åtgärdat på 05 och 06 har jag inte minsta koll på.
Jag har haft batteriet frånkopplad under vintern. Det blir kul att se vad som händer när jag kopplar in det igen :tomten

Fifan, ska ha det i åtanke, mille är på köplistan... :4skrika

--
Får vi se nåra fler moonwalks i år ? :hihi så jävla klockrent, men det ser ut som att du åker utan skyddskläder :7peta

#Olsson# skrev:
Se då till att ordentligt diskutera mätarställning med säljaren eller MC-handlaren. Saken är den att på Mille 04 och nyare så verkar det vara en bugg (eller miss av annat slag) i systemet. Vad som sker är att om batteriet kopplas ur (möjligen endast när det sker under en längre tid) så re-set;ar mätarställningen ned till "0" (noll). Enligt vissa (men osäkra källor) så sker det endast en gång. D v s vid nästa följande urkopplingar kommer mätarställning finnas kvar och lagrat i systemet. (en skottkärra salt gäller dock för det sistnämnda som möjligen är helt fel)

Ha ha är det sant , vilket skit ! dom flesta kopplar väl bort strömmen under vintern. Det betyder att det kommer att finnas en hel del 04 or millar med låga mil om några år :rolleyes:

espa skrev:
Ha ha är det sant , vilket skit ! dom flesta kopplar väl bort strömmen under vintern. Det betyder att det kommer att finnas en hel del 04 or millar med låga mil om några år :rolleyes:

Jepp. Jag har en riktig "låg-milare" Får se om jag någonsin kommer över tusen. :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D