Om detta är sant... (Helene-mordet)

juha01 skrev:
Vi kanske skulle ha haft ihjäl 24 åringen direkt efter att han greps efter Anna Lindh mordet.... Det var nog många som ville det också.

Tja... fast jag tycker inte att det brottet är lika allvarligt! Av två anledningar. 1 - hon hade själv valt jobbet som minister, vilket gör att man blir en utsatt människa. 2 - hon hade levt halva sitt liv, Helene hade precis börjat sitt - och hade framförallt inte valt en possition där man löper stor risk för att bli utsatt för brott.

Mavve skrev:
Man försätter sig inte i en sån situation att nån kan ljuga en till fängelse.

När ska vi dra o ha ihjäl gubbfanskapet?

1. Mavve
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.

Hakar nog på efter rätten fått sin chans att skapa rättvisa! Vore ju kul att se om dom nån gång lyckas!

Goodstuff skrev:
Alla som talar vitt och brett om medborgare som tar lagen i egna händer kan ju tänka på tex Joey Rahman ( stavning?) som efter att ha suttit 18 år i fängelse för mord släpptes efter att ny bevisning påvisat hans oskuld. Eller den skånska man som dömts för våldtäkt och andra sexuella övergrepp på sin egen dotter som högst troligt kommer frikännas pga nya bevis, tex. att dottern förklarat att hon ljugit tidigare. Dessa män skulle varit döda nu med eran fantastiska rättsskipning.

Får kanske ge efter lite... du har en poäng där! Fast i grund och botten är det bara ytterligare bevis på att rättsystemet är lite si och så!

xtreme skrev:
Tja... fast jag tycker inte att det brottet är lika allvarligt! Av två anledningar. 1 - hon hade själv valt jobbet som minister, vilket gör att man blir en utsatt människa. 2 - hon hade levt halva sitt liv, Helene hade precis börjat sitt - och hade framförallt inte valt en possition där man löper stor risk för att bli utsatt för brott.

Ursäkta.. Fel av mig..

Jag menade givetvis 35-åringen som blev oskyldigt anklagad!

xtreme skrev:
... fast jag tycker inte att det brottet är lika allvarligt! Av två anledningar. 1 - hon hade själv valt jobbet som minister......

Inte lika allvarligt? Så det är mindre allvarligt att ha ihjäl en offentlig person än en "privat"? Säg att du skojar... för mig har två människors lika värde alltid varit en självklarhet.

Och vade det gäller preskriptionstider är det fortfarande så att jag anser att våra lager alltid ska gälla. Däremot skulle jag gärna se en höjning av preskriptionstiden för mord med betydande del...

Men ditt snack om att "ta lagen i egna händer", "borde torteras" o.s.v. är ju slående likt det rättsystem som tillämpas i vissa delar av världen som väldigt ofta fått stå i skottfältet här...

Ena dagen heter det:
"- DOM är helt sjuka i huvudet som gör så, stenar någon för ingenting"..
...andra dagen:
"- men VI borde få skjuta gubbfan utan rättegång eftersom Aftonbladet meddelat att det fanns DNA på den dödes kropp och nån vill att snubben ska bli fri"

Det är givetvis mycket allvarligare om en utrikesminister mördas, jämför med en vanlig medborgare. I det förra fallet är mordet ett angrepp på demokratin, på Sverige som land. Ett ministermord kan, exempelvis, vara starten på en statskupp.

Mordet på Helen begicks när jag pluggade juridik i Lund. Jag blev oerhört illa berörd av historien då, och när jag nu hörde att man lyckats binda en gärningsman till åtminstone någon form av sexuellt utnyttjande av Helen, var min första tanke, precis som många andras här, att häng fanskapet bara. En högst mänsklig reaktion på en bestialisk handling.

Men, om man (kanske särskilt som jurist) besinnar sig en aning och ser på saken med lite större eftertänksamhet, så växer också andra tankar fram. Att göra processen kort med en misstänkt brottsling utan övertygande bevisning, att döma honom, ej endast för de brott som kan bevisas, utan även för närliggande gärningar är ett säkert tecken på en polisstat (Irak, det gamla sovjet, Nordkorea för att nämna några exempel). I en rättsstat får sådant överhuvudtaget inte förekomma, och det är egentligen ganska självklart varför.

Här på forumet har det i andra trådar givits uttryck för mycken upprördhet över hur fortköraren "Janne" kunde dömas till fängelse på så lösa boliner och utan (vad som på forumet anses vara) full bevisning. Det är naturligtvis en riktig reflexion att en fortkörare inte skall dömas utan att full bevisning om hans skuld föreligger. På samma sätt är det självklart att inte heller mördare, våldtäktsmän eller andra misstänkta för grövre brott döms utan full bevisning.

Detta är inte ett uttryck för rättssamhällets förfall, utan istället en absolut förutsättning för en rättsstat. Man brukar säga att det är bättre att tio skyldiga kommer undan rättvisan, än att en oskyldig döms. Det är just detta som är ett av fundamenten i rättstaten. Det får inte finnas något som helst tvivel om den anklagades skuld när han döms. Tyvärr begår domstolarna trots allt fel härvidlag. Det händer att oskyldiga döms, men dessa fall är relativt få.

Om domstolarna lät sig i högre grad styras av sådana känslor som jag själv hyst när det gäller Helen-mordet, så finns det verkligen anledning att börja tvivla på rättssamhället. Kritisera gärna hur rättssystemet fungerar men gör det på "rätt" och saklig grund, till exempel varför straffskalorna så sällan utnyttjas fullt ut, eller om preskriptionstider för olika brott bör förlängas.

korvgubbe skrev:
Inte lika allvarligt? Så det är mindre allvarligt att ha ihjäl en offentlig person än en "privat"? Säg att du skojar... för mig har två människors lika värde alltid varit en självklarhet.

Människovärdet är det samma men jag tycker fortfarande att det är ett värre brott att våldta och döda ett oskyldigt barn än att knivhugga en minister som SJÄLV valt ett utsatt liv. Sen ligger det faktiskt något i det valmers säger... men jag förstår inte hur man kan tycka att ett knivhugg som leder till dråp/mord är värre än att våldtas i flera dagar för att sedan dödas?

korvgubbe skrev:
Men ditt snack om att "ta lagen i egna händer", "borde torteras" o.s.v. är ju slående likt det rättsystem som tillämpas i vissa delar av världen som väldigt ofta fått stå i skottfältet här...

Där får jag nog bara ta smällen - jag har nog ett väldigt primitivt tankesätt! Sen fösvarar jag absolut inte de rättsystem som du pratar om! Jag har nog någon form av dubbelmoral när jag tänker efter - det är nog dags att jag ger mig nu före ni får mig att framstå som en total idiot!

xtreme skrev:
Människovärdet är det samma men jag tycker fortfarande att det är ett värre brott att våldta och döda ett oskyldigt barn än att knivhugga en minister som SJÄLV valt ett utsatt liv. Sen ligger det faktiskt något i det valmers säger... men jag förstår inte hur man kan tycka att ett knivhugg som leder till dråp/mord är värre än att våldtas i flera dagar för att sedan dödas?

Det är du som gör en värdeskillnad mellan de olika moroden, inte Korvgubben

xtreme skrev:
Där får jag nog bara ta smällen - jag har nog ett väldigt primitivt tankesätt! Sen fösvarar jag absolut inte de rättsystem som du pratar om! Jag har nog någon form av dubbelmoral när jag tänker efter - det är nog dags att jag ger mig nu före ni får mig att framstå som en total idiot!

Det kan vara bra att tänka efter före ibland. Även om jag kan förstå din magkänsla gällande våldtäkter, mord, tortyr etc.

Ankan skrev:
Här kan ni läsa ett oerhört vettigt inlägg, scrolla genast upp tre poster.

Ankan, du skriver så vettigt att du ska få en kram eller en öl (välj själv) nästa gång vi ses.

gladh

xtreme skrev:
1. en minister som SJÄLV valt ett utsatt liv....
2. men jag förstår inte hur man kan tycka att ett knivhugg som leder till dråp/mord är värre än att våldtas i flera dagar för att sedan dödas?
3. det är nog dags att jag ger mig nu före ni får mig att framstå som en total idiot!

1. En minister har valt att engagera sig för att försöka påverka omvärlden trots att det medför väldigt mycket arbete och att allt man gör hängs ut i media. Däremot är det beklagligt att det finns grupper som försöker ta till våld för att tysta dem...

2. Våldtäkt och sexuella övergrepp är ett brott, mord ett annat. Begår man båda skall man självklart straffas hårt för båda. Våldtar man "bara" någon så skall man dömmas hårt för detta men man kan ju inte dömmas för mord därutöver bara för att man ändå håller på... varje brott skall helt enkelt prövas, bevisas och därefter generera ett straff..

3. Kan ju säga att du inte framstår som en idiot så länge du argumenterar för din sak men samtidigt är beredd att lyssna på motpartens argument och därefter väger dem båda mot varandra för att till sist avgöra vad du skall tycka. En idiot är snarare den som envist klamrar sig fast vid en åsikt oavsett om han/hon hör att dennes argument inte håller.

korvgubbe skrev:
3. Kan ju säga att du inte framstår som en idiot så länge du argumenterar för din sak men samtidigt är beredd att lyssna på motpartens argument och därefter väger dem båda mot varandra för att till sist avgöra vad du skall tycka. En idiot är snarare den som envist klamrar sig fast vid en åsikt oavsett om han/hon hör att dennes argument inte håller.

Kan bara instämma.....

Måste säga att mycket av snacket ligger på dagisnivå. Istället för att hålla på och snacka om nackskott och att ta ihjäl personer, som i sig är olagligt. Lägg energin istället på att påverka politiker som ändrar rättssystemet. Har vi valt att ha ett rättssystem med den rättssäkerhet vi ändå har så tycker jag det är fel att hålla på och säga att det suger älgpung. Visst finns det många bestämmelser som gör att skyldiga går fria, och det försvarar jag inte på något sätt, men det ska också finnas en rättssäkerhet för misstänkta, oavsett deras skuld eller inte.

Självklart tar jag inget försvar för 52-åringen som bevisligen åtminstone våldtagit det stackars flickebarnet och med hög sannolikhet har han oxå mördat henne. Och ja jag tycker oxå att straffen för sexualbrott är för låga, särskilt vad gäller brott mot barn men det är trots allt på gång diskussioner om att preskriptionstiden skall börja löpa från det år personen fyller 18 år och liknande.

Hoppas svinet blir dömd iaf, de håller ju på att leta stödbevisning i stugan där de tror att Helene hölls fången.

*/ ?>
Back