Om detta är sant... (Helene-mordet)

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7762634.asp

... då fattar jag inte varför vi har ett rättsystem över huvudtaget! :kocko Hade jag inte haft familj och något att leva för själv skulle jag mycket väl kunnat agera bödel! :mad: Jag tror inte ens att jag skulle haft skuldkänslor efter att man avslutat livet på honom! Fan va arg jag blir! :mad: :mad: :mad:

Solklara bevis i ett så tungt fall, men att det skulle ta så många år innan konstaplarna fick tummarna loss så de kunde jämföra 52 åringens DNA med vad som fanns på den mördades kropp... *suck* :mad:

Jag tror att rättvisa skipas ändå på något vis.

Tills dess... :corn

Fy fan vad jag lider med hennes föräldrar,tänk att efter alla år äntligen få fast aset,och sen gå fri på en sån pissgrej....då vete fan om inte jag hade tagit min bästa vän Herr Glock och väntat utanför rättsalen...

Henkmaster skrev:
Solklara bevis i ett så tungt fall, men att det skulle ta så många år innan konstaplarna fick tummarna loss så de kunde jämföra 52 åringens DNA med vad som fanns på den mördades kropp... *suck* :mad:
Eh va? 52-åringen kom in i utredningen först förra året (eller om det var förr-förra), i samband med att polisen grep två andra misstänkta, de fick då in ett tips om att 52-åringen kunde vara intressant. Så hemskt många år är inte det, polisen måste ju även ha en skälig misstanke för att kräva in DNA, de kan inte bara åka runt och ta blodprov på varenda människa i Skåne.

McRae skrev:
Vi har inget rättssystem!!
Kolla bara på Mijailovic dokussåpan!
Du menar att rättegångar och sånt trams är beviset på ett avsaknat rättssystem? Vad är ett rättssystem för dig? Sharia-lagar och offentliga avrättningar i idrottsarenor?

I en rättsstat så går det till precis som i Anna Lindh-rättegången, det mals i flera dömande instanser innan man kommer till avslut, och var inte orolig, Mijailovic kommer att få livstid.

sgtpepper skrev:
Eh va? 52-åringen kom in i utredningen först förra året (eller om det var förr-förra), i samband med att polisen grep två andra misstänkta, de fick då in ett tips om att 52-åringen kunde vara intressant.

Jag håller med. Självklart är det väldigt hemsk att det kan bli så att ingen döms för mordet..

Men som det står i artikeln, DNA på kroppen innebär ju inte att man mördat någon. Polisen söker ju dessutom efter en annan inblandad. 52 åringen har säkerligen gjort sig skyldig till sexuella övergrepp och borde dömmas för det. Men att utan andra bevis än DNA dömma någon för mord vore i mina ögon värre för då har vi ju ingen rättstat...

Jag undanbeder mig ett Sverige där vi får medborgargarden knallar runt och utför summariska avrättningar om de misstänker någon för grova brott.

Henkmaster skrev:

Jag tror att rättvisa skipas ändå på något vis.

Tills dess... :corn
Mja... I just detta fall har flera personer suttit anhållna på skenbart solklara bevis. För nåt år sen var det två män som gick gatlopp med jackor över huvudena.

Vad gäller DNA:t har inte Polisen suttit med tummarna i röven utan det är först nyligen som man rent teniskt klarat av att ta fram en DNA-profil ur materialet.

Edit: en nackdel med att döma folk för lättvindigt är att i det fall man dömer en oskyldig så går en skyldig fri. Det finns t ex de som tror att det går en del barna-mördare fria därför att Quick har tagit på sig en massa mord han inte begått. Och hur bra är det? Det finns alla skäl att kräva övertygande bevisning.

Last edited:
korvgubbe skrev:
52 åringen har säkerligen gjort sig skyldig till sexuella övergrepp och borde dömmas för det. Men att utan andra bevis än DNA dömma någon för mord vore i mina ögon värre för då har vi ju ingen rättstat...

Som jag ser det är det minst lika allvarligt brott att sätta på ett barn som att ta ett barns liv! Straffet borde var det samma!

xtreme skrev:
Som jag ser det är det minst lika allvarligt brott att sätta på ett barn som att ta ett barns liv! Straffet borde var det samma!

Straffskalorna kan givetvis vara värt att diskutera och för mig är övergrepp på barn bland de värsta man kan begå. Oavsett min personliga åsikt om brottets karraktär ska man dömmas för de brott man begått och få de påföljder som våra lagar föreskriver. Varken mer eller mindre. Och framför allt ska man dömmas på mer än bara indicier!

korvgubbe skrev:
Straffskalorna kan givetvis vara värt att diskutera och för mig är övergrepp på barn bland de värsta man kan begå. Oavsett min personliga åsikt om brottets karraktär ska man dömmas för de brott man begått och få de påföljder som våra lagar föreskriver. Varken mer eller mindre. Och framför allt ska man dömmas på mer än bara indicier!

Försår jag rätt nu? Låt säga att det inte går att binda honom vid själva mordet, och att sexuellt övergrepp preskriberas efter 15 år. Menar du då att vårt svenska rättsystem är som det ska? Då går han ju både fri från det sexuella övergreppet (för att det är preskriberat) och mordet (för att det inte går att binda honom för mer än själva övergreppet)! I det läget menar jag att vilken svensk som hellst borde ha full rätt att ta lagen i egna händer! Med ett rättsystem som fungerar så otroligt illa måste sunt förnuft få ta över! Sunt förnuft i detta fall är att långsamt tortera honom (flera dagar) tills han avlider! En sådan sjuk människa förtjänar inget annat straff än döden - oavsett vad våra lustiga lagar säger! Sen må det va hänt att jag är en dum jävel som tycker så här... men det är ju en helt annan sak! Är det verkligen bara jag som tycker så här förresten?

xtreme skrev:
Försår jag rätt nu? Låt säga att det inte går att binda honom vid själva mordet, och att sexuellt övergrepp preskriberas efter 15 år. Menar du då att vårt svenska rättsystem är som det ska? Då går han ju både fri från det sexuella övergreppet (för att det är preskriberat) och mordet (för att det inte går att binda honom för mer än själva övergreppet)! I det läget menar jag att vilken svensk som hellst borde ha full rätt att ta lagen i egna händer! Med ett rättsystem som fungerar så otroligt illa måste sunt förnuft få ta över! Sunt förnuft i detta fall är att långsamt tortera honom (flera dagar) tills han avlider! En sådan sjuk människa förtjänar inget annat straff än döden - oavsett vad våra lustiga lagar säger! Sen må det va hänt att jag är en dum jävel som tycker så här... men det är ju en helt annan sak! Är det verkligen bara jag som tycker så här förresten?

Nä det är fullt normalt att tycka så. Vilket väl är det sorgligaste av allt.

Chris Ash skrev:
Nä det är fullt normalt att tycka så. Vilket väl är det sorgligaste av allt.

:fakta

Sedan är det ju inte säkert att det är han som är mördaren!!

Vad det gäller preskibutionstiden så kan man diskutera. Thomas Bodström ska ta upp det i höst för att förlänga det på mord till uppemot 40 år, bara för att nämna exempel.

Straffskalorna kan iofs diskutteras, men då är det nog mer hur domstolar använder dom som retar svensson.. Jag personligen, som lekman, tycker inte att man ska påverka hur domstolar dömmer. Det vore samma sak som att tala om för dom att dom inte klarar sitt jobb. Känns ju som att domstolarna i sverige sitter på en hel del mer kompetens i ämnet än "vanligt folk"...

Observera att jag inte försvarar 52 åringen på något sätt men man ska dömas till det man är SKYLDIG till, inte vad folk TROR att man är skyldig till.

sgtpepper skrev:
Eh va? 52-åringen kom in i utredningen först förra året (eller om det var förr-förra), i samband med att polisen grep två andra misstänkta, de fick då in ett tips om att 52-åringen kunde vara intressant. Så hemskt många år är inte det, polisen måste ju även ha en skälig misstanke för att kräva in DNA, de kan inte bara åka runt och ta blodprov på varenda människa i Skåne.
Fel,han blev namngiven redan i inledningen av utredningen.

Men fortfarande - har han haft göken inne i henne spelar det ingen roll om han sedan mördat henne eller inte! Den som säger något annat har inga barn själv och kan inte föreställa sig hur en förälder känner! Hade jag varit far till Helene och den anklagade friats (trots ganska stark bevisning) hade jag i alla fall tagit lagen i egna händer - även om jag själv fått sota med mitt liv!

xtreme skrev:
Men fortfarande - har han haft göken inne i henne spelar det ingen roll om han sedan mördat henne eller inte! Den som säger något annat har inga barn själv och kan inte föreställa sig hur en förälder känner! Hade jag varit far till Helene och den anklagade friats (trots ganska stark bevisning) hade jag i alla fall tagit lagen i egna händer - även om jag själv fått sota med mitt liv!
Beware of the rättfärdigas vrede :rolleyes:

När jag endå sitter och hetsar upp mig kan jag lägga in en annan intressant grej om vårt rättsystem! Den där trevliga Flink fick ju livstid.... och den livstidren (10 år eller va det nu är) är ju snart slut! Fan va tryggt det känns att veta att han snart kommer ut som en fri man! Och kom nu inte och säg att han säkert ändrat sig på dessa 10 år....

xtreme skrev:
När jag endå sitter och hetsar upp mig kan jag lägga in en annan intressant grej om vårt rättsystem! Den där trevliga Flink fick ju livstid.... och den livstidren (10 år eller va det nu är) är ju snart slut! Fan va tryggt det känns att veta att han snart kommer ut som en fri man! Och kom nu inte och säg att han säkert ändrat sig på dessa 10 år....

Var har du fått det ifrån?

Livstid är inget tidsbestämt straff(precis som namnet antyder), Mattias Flink har nu suttit i tio år och en eventuell nådeansöken kommer inte på fråga än på flera år.

xtreme skrev:
Det där behöver du inte hetsa upp dig över, eftersom det är ren rappakalja.

Chris Ash skrev:
Var har du fått det ifrån?

Livstid är inget tidsbestämt straff(precis som namnet antyder), Mattias Flink har nu suttit i tio år och en eventuell nådeansöken kommer inte på fråga än på flera år.

Förr (åtminstone för en 15-20 år sedan) var benämningen "livstid" i praktiken 12 år. Numera är det som du säger, ett icke tidsbestämt fängelsestraff. Det finns exempel på personer som skakat galler i över 20 år och gör det fortfarande, på fängelse, inte knasvård.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back