Om det som inte får hända, händer

Spelar roll - kör jag ihjäl mig på väg hem från jobbet idag så synd.
Planera inför döden gör jag när jag fyllt 80.

Jag är gift!
Då löser sig mycket helt automatiskt.

Mja, inte om du har barn från tidigare förhållanden/äktenskap... :)
Då kan det skapa en massa problem om det inte finns testament.

Jag har livförsäkring som betalar ut en slant...

Jag tror att man kan få ut till 1½ miljon vid dödsfall..

Det är väl en del i mina ögon...

Finns olika summor, tror det är beroende på premien du betalar och vilken ålder, civiltillstånd etc vid dödsfallet.
Men jag har inte kollat igenom min livförsäkring på rätt länge så jag kommer inte ihåg detaljerna.

Men en "massa" pengar kan det bli i alla fall.

Last edited:
Skaffa Vita arkivet från Fonus till var och en i familjen.

Mja, inte om du har barn från tidigare förhållanden/äktenskap... :)
Då kan det skapa en massa problem om det inte finns testament.

Jag skrev att det löser mycket... inta allt.
För min del så räcker dock de fem barn jag har i nuvarande äktenskap.

vita arkivet är inte ett testamente. Där skriver du bara vilken låt av Motorhead som ska spelas på i begravningsakten; om det ska drickas Zoegas eller Gevaila och om de närvarande ska ha overall.

Jag skrev att det löser mycket... inta allt.
För min del så räcker dock de fem barn jag har i nuvarande äktenskap.

:näsblod
Räcker och blir över... heh

Jag skulle dock skrivigt "man" och inte "du" för jag menade mer allmänt... sorry. :hej

Hur skriver man enklast ett testamente? måste man göra det på nån bank eller advokat? hur går man till väga?

Har anmält mig till Donationsregistret dom får ta alla organ men bara till transplantation, man kan välja att donera till forskning också men det blev inte av, övrig dödsplanering lägger jag på is i ca 50år

Har anmält mig till Donationsregistret dom får ta alla organ men bara till transplantation, man kan välja att donera till forskning också men det blev inte av, övrig dödsplanering lägger jag på is i ca 50år

Att lägga "dödsplanering" på is kan bli kostsamt och ett rent helvete för ens sambo om man som jag just köpt en gård för en massa pengar. Dör jag kan hon och sonen inte bo kvar, utan tvingas sälja och leta reda på en lgh. Då blir nog sogearbetet änn värre...
Håller på att titta på en skaplig liv/olycksfallsförsäkring som hjälper min familj om något skulle hända mig.

Det är klart att man måste skriva testamente. Det är inte så svårt, finns mallar på nätet. Bevittnas av två personer, förvara ett exemplar i vapenskåpet och ett hos föräldrarna.

Bättre ta det säkra före det osäkra. Dålig stil mot anhöriga att inte tänka på sådant i tid.

Niclas

Testamente är ju bra men de flesta som kraschar överlever ju faktiskt. :näsblod
Börja med en olycksfallsförsäkring, skriv sen övriga papper. :tummenupp

:felämne
Till er som tror att det löser sig om man gifter sig. Det är fler som separerar än dör i trafiken! Skriv äktenskapsförord om ni tex har en firma, familjens gamla stuga eller bara en massa pengar med in i äktenskapet. Jag hade inget sån't. :huvet
:backontop

Det var en man som jobbade på Fonus som var och pratade för oss i skolan idag. Sa en hel del intressanta saker.

Exmpel att en "normal" begravning ligger på ungefär 20 tusen kr. Att skriva ett testamente på fonus med dera jurister ligger på cirka 2 tusen kr.
Man har kontakt med deras personal i cirka ett halv år efter begravninggen, lite olika lång tid beroende på.

Något att tänka på när man planerar sin begravning gällande musik och liknande är att vissa kyrkor inte tillåter cd-spelare. Utan kräver livemusik.
Vissa kyrkor tillåter inte alla sorters låtar pågrund av textinnehåll med mera.
Det är prästen och kyrkans regler som bestämmer över hur själva begravningen kan få utformas, begravningsbyråerna kan dock försöka påverka.

Det dör cirka 90 tusen i Sverige om året, 10 tusen av dom i stockholmslän.
Därför kan det i Stockholmslän dröja väldigt länge innan man kremeras då det endast finns 4 eller 5 stycken krematorier. Kommer inte håg om det var 4 eller5 stycken. Det kan ta allt från 4 dagar upp till 14 dagar innan en kropp kremeras. Balsamering är vanligt i stockholmsområdet just pågrund av den långa väntetiden.

Kremering och gravplats är gratis. Man är berättigad sin gravplats i 25 år. Man får meddelande om att gravplatsen håller på att löpa ut och kan då förlänga tiden. Annars överlåts den till någon annan.

Askan får spridas över vatten och vissa tillåtna ställen.
Länsstyrelsen bestämmer. Den får ej tas med hem.

Pacemaker får inte vara kvar i kroppen under en kremering då detta leder till explosion. Den kan vara så kraftig att dörren till ungnen kan lossna.

Lite fakta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...