Om 30 minuter lyfter discovery live...

Hur många varv runt jorden hinner det där järnskrotet på ett dygn? Från att vara åvanför Asien till Australien tog inte lång tid. :3freak

Starfighter skrev:
2656264 Hur många varv runt jorden hinner det där järnskrotet på ett dygn? Från att vara åvanför Asien till Australien tog inte lång tid. :3freak
Tar väl ca 90 min runt jorden?

24h x 60m = 1440 / 90 = 16 varv
eller
24h / 1,5h = 16 varv

Last edited:
trelleborgaren skrev:
2656275 själv så kör jag lite rymdtema på mitt skrivbord förtillfället. Aldrin på månen -69 (eller var det -68) hur som helst grym bild tycker jag, ska se om jag hittar länken.

edit: här i orginalstorlek http://www.panoramas.dk/moon/a11/as11-40-5903HR.jpg

Tidigast 69 IAF, eftersom den första månlandningen var i juni 69

(EDIT)
Eftersom det ändå bara är rymdnerdar som läser här så kan jag väl erkänna att jag tog emot och spelade in ljudet från jubileumssputniken (1997) på min dator, och dessutom anropade jag rymdstationen MIR och fick svar av hon den amerikanska bruttan med yvigt rött hår...
Däremot lyckades vi inte etablera en fast förbindelse då rymdstationen just dök under horisonten.
Dessutom har jag även pratat med en ryss via en amatörradiosatelit med min amatörradio, han satt någonstans mitt i ryssland, och jag satt i bilen...
(bilen var parkerad vid tillfället)

Får jag vara med i eran StarWars klubb nu?

Last edited:
GuW skrev:
2656357
(EDIT)
Eftersom det ändå bara är rymdnerdar som läser här så kan jag väl erkänna att jag tog emot och spelade in ljudet från jubileumssputniken (1997) på min dator, och dessutom anropade jag rymdstationen MIR och fick svar av hon den amerikanska bruttan med yvigt rött hår...
Däremot lyckades vi inte etablera en fast förbindelse då rymdstationen just dök under horisonten.

Hur lyckades du med det? Trodde man var tvungen att ha någon überradio för att kontakta dem?! :)

Starfighter skrev:
2656381 Hur lyckades du med det? Trodde man var tvungen att ha någon überradio för att kontakta dem?! :)

Närå, det räcker gott med ett par watt ut, det är inte mycket i vägen serru.

Jag körde vid tillfället helt utan slutsteg, ca 25wattar ut på 144mHz.
Sateliten jag körde länkade ner på 28mHz, en av dom gamla ryska amatörsateliterna tror jag det var.

Det var dock länge sedan, numera har nyfikenheten lagt sig och radion samlar damm.

Kanske dags att damma av den och börja lyssna efter ISS och herr fågelsång.

(alla som har en scanner kan lyssna på 145.80mHz som är både data och voice downlink, fm narrow)

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back