Om 30 minuter lyfter discovery live...

AndreasNo skrev:
2653398 yes, ja tror tamefan jag sag rymdfarjan, den skulle ga over sthlm precis sa dem pa radion o da kolla jag darat o sag nat som blinka massa, va coolt..heheh

Det var 3G-masten du har som granne.

MikkE skrev:
2653389 Ingen som vet någon fakta om Discovery mm.

Hur många hk starmotorerna pressar ut, hur mkt 'bränsle' som går åt osv?

Grafiksida på AB säger 44 milj HK (de två raketerna på stora bränsletanken) och en förbränning på 5,5 ton bränsle i sekunden.

AxlySM skrev:
2653435 Grafiksida på AB säger 44 milj HK (de två raketerna på stora bränsletanken) och en förbränning på 5,5 ton bränsle i sekunden.
Yeah!
fyfan! 5,5 ton brännsle i sekunden..:skrämd

Jag vill höra nån miljöpartist eller liknande kommentera det..:hihi

MikkE skrev:
2653389 Ingen som vet någon fakta om Discovery mm.

http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html

MikkE skrev:
2653389Hur många hk starmotorerna pressar ut, hur mkt 'bränsle' som går åt osv?

AxlySM skrev:
2653435 Grafiksida på AB säger 44 milj HK (de två raketerna på stora bränsletanken) och en förbränning på 5,5 ton bränsle i sekunden.

När det gäller jetmotorer och raketmotorer så kan man inte räkna med hästkrafter. Det finns ingen axel att mäta hästkrafter på. Man mäter istället motoreffekten i dragkraft, d v s Newton, kp, kg eller motsvarande enheter. Att räkna om dragkraften till hästkrafter utgående från hastigheten på farkosten är enkelt, uppseendeväckande och helt meningslöst. Varför är jag inte förvånad att Aftonbladet gör just detta? :)

HannesH skrev:
2653476 Yeah!

Blir mest vatten ändå, så de är nog nöjda med just den biten. Då är boosterraketerna roligare om man vill reta miljöfascister, de spyr inte ut hallonsaft direkt.

Last edited:
HannesH skrev:
2653476 Yeah!

Äh det är ju en fjärt i rymden i jämförelse med min bränsleförbrukning under en sommar.......

Sen är det inte fosilt bränsle de eldar utan de eldar väte+syre så de är rätt miljövänliga, iof måste bränslet tillverkas vilket är energikrävande men man kan hoppas att energin kommer från vindkraftverk:)

För övrigt borde du sova på nätterna Hannes din mamma blir så arg på mig om du inte klarar skolan...

//Miljöpartisten

ft skrev:
2653488

Blir mest vatten ändå, så de är nog nöjda med just den biten. Då är boosterraketerna roligare om man vill reta miljöfascister, de spyr inte ut hallonsaft direkt.

Vadå vad är det för fel på restprodukten av ammonium perchlorate och aluminum:D ....
Blandsaft is the shit...

Last edited:
Drysen skrev:
2653380 Iofs för man inte stå nära direkt, kamerorna och alla står ju nån kilometer bort, man lär ju ändå vara rätt mäktigt.

Yes.. På plats slås man av det enorma ljudet som man inte märker ett dugg av på TV. Dock var det en reporter som sa att det "knastrar" och DET gör det verkligen. Skulle verkligen vara kul att få åka med..

Färjorna ser så små ut jämfört med Saturn V raketerna, jag vill minnas att de består av 5miljoner delar, där talar vi om pussel och för de planerade månlandningarna måste de använda liknande raketer.

KristianAE86 skrev:
2654140 RAKETMOTORER AVGER I TEORIN ENDAST VATTENÅNGA SOM AVGASER - SÅ DET HAR NOG INTE ALLT FÖR MKT ATT KLAGA PÅ HOS MILJÖPARTIET.
Jaha, men måste du skrika?

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back