Olycka orsakad pga punkaspray?

Wille skrev:
2253777 Finns det någon som har varit med om en olycka som kan relateras till att det skedde pga att ett däck var lagat med punkaspray?

Jag lagade budhojen hur många gånger som helst med punkaspray. Det brukade hålla bra trots att det var innerslang.
En jobbarpolare däremot fick "smällpunka" på framhjulet o körde omkull innan han hann reagera. Är dock osäker på om han hade punkaspray eller ej.

hmm?

frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

bäddat för att skita sig.. :va

Winrick skrev:
2253816 frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

Men HAR det gått åt skogen då? Känner du någon som råkat ut för olycka pga att han/hon lagat sitt däck med punkaspray?

Njae men de va jäääävligt nära. Framsulan small i 170. Laga inte med spray är mitt tips.

Wille skrev:
2253777 Finns det någon som har varit med om en olycka som kan relateras till att det skedde pga att ett däck var lagat med punkaspray?
På min första hoj (Z650'n för 11 år sen) lagade jag bakdäcket "tillfälligt" med punkaspray.
Funkade bra, trots innerslang.

Fast sen glömde jag faktiskt bort detta, och körde vidare resten av säsongen utan vidare åtgärd, och inte nog med det.
Jag körde även hela nästa sommar också tills däcket var blankslitet. :gnissla

Sen i slutet av den andra säsongen med mitt "tillfälligt" lagade däck, efter en hyfsat hård runda dagen innan, så var det platt igen när jag tog ner hojen från centralstödet.

Inte illa pinkat för en "tillfällig" lagning med punkaspray, tycker jag. :)

Jag har bara positiva erfarenheter av punkaspray bl.a. från en europasemester
där bakdäcket lagades i Österrike. Det funkade perfekt hela vägen hem via Moseldalen och ett varv på "Ringen". Körde sedan även höstsäsongen hemma med samma lagning.

Wille skrev:
Har du punka i ditt däck? Isf kan du ju plugga däcket hos en däckfirma, kostar kanske 200 spänn bara.

FUBAR skrev:
2253951 Har du punka i ditt däck? Isf kan du ju plugga däcket hos en däckfirma, kostar kanske 200 spänn bara.

Nope jag har inte punka i nåt däck, men jag har haft två punkteringar i ett o samma bakdäck och där jag då har haft punkaspray och som har fungerat finfint utan några komplikationer. Då har jag även kört på band med det däcket och varit i hastigheter runt 250 km/h utan några problem.

Jag vill veta varför alla förespråkar att man MÅSTE köpa nytt bakdäck så fort man fått punktering. Finns det några belägg/statistik på att folk förolyckats pga att man har lagat ett däck med punkaspray där det kan sägas att punkasprayen var det som var "felet".

Wille skrev:

Jag blev åskådare till en jäkligt lustig sak i helgen som var relaterat till punkaspray, dock inte på en båge utan på det lilla stödhjulet fram på en husvagn. Ni vet det lilla fjutthjulet som man kan veva upp.

Hur som helst, plötsligt hörde jag en jävla smäll utifrån gatan och knatade ut. Grannens husvagnsdäck hade exploderat! Det vällde ut punkaspray och hans bil som var parkerad bredvid hade en stor buckla i sidan. Det visade sig att den lilla plastfälgen som däcket satt på hade slititis i två delar, varav den ena hälften av fälgen hade skjutit rakt in i sidan på bilen och sedan studsat 20 meter bort. Utöver bucklan lossnade listen på sidan av bilen.

Vilken smäll! Grannen hade haft i punkasprayen nån timme tidigare och hjulet hade stått i värmen. Kanske hade han i för mycket...

Wille skrev:
2253847 Men HAR det gått åt skogen då? Känner du någon som råkat ut för olycka pga att han/hon lagat sitt däck med punkaspray?

jag vet av egen erfarenhet att d inte håller så bra i längden och att jag skulle iallafall inte lita på d... köp nytt däck i stället.

Winrick skrev:
2254142 jag vet av egen erfarenhet att d inte håller så bra i längden och att jag skulle iallafall inte lita på d... köp nytt däck i stället.

Jag har haft det i flera av mina gamla bilar och där har däcken i samtliga fall gått tills de har varit slut utan mankemanger. Hojdäck har jag provat på en gammal FZR och det höll tills däcket var slut.

Personligen tycker jag att det skulle kännas lite sådär att laga ett framdäck med annat än temporärt.

Lägger ut så mycket pengar på cykeln så varför snåla med ett jävla däck, tänk situationen när man ligger på sjukan och grämer sig över att man körde vidare med punkaspray i däcket. Ne det tänker inte jag göra, köp ett bandäck om du är snål!

Winrick skrev:
2253816 frågan man ska ställa sig e om man överhuvudet taget ska laga mc däck med punka spray.. funkar bara för stunden...

Jag har punkaspray i en bil, har väl kört några tusen mil med det, så det är väl inte alltför dåligt i bilr iaf, kanske blir lite känsliga i bågar, men hur mkt?

jag har åkt på punkaspray i 70 mil när jag var på väg hem från semestern ett år och det var dock inget problem

Wille skrev:
2254251 Alla svarar bara "OM".. Ge mig lite konkreta bevis istället.

Framdäcket smällde för mig, pang. Det är fakta, sen att jag råkade übermanövrera upp det är en annan sak.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back