Olycka orsakad pga punkaspray?

Ni som fått punka efter att ha använt punkaspray. Är ni säkra på att punkan berott på sprayen?

Lite lustigt namn eg. låter ju som nåt man vill spreja på sina ovänners däck...

Hade kört med pyspunka i ett halvår. Fyllde i skum före en längre etapp. Efter ca 15 mil small däcket (innerslang).

War-psycho skrev:
2253900 På min första hoj (Z650'n för 11 år sen) lagade jag bakdäcket "tillfälligt" med punkaspray.
Funkade bra, trots innerslang.

Fast sen glömde jag faktiskt bort detta, och körde vidare resten av säsongen utan vidare åtgärd, och inte nog med det.
Jag körde även hela nästa sommar också tills däcket var blankslitet. :gnissla

Sen i slutet av den andra säsongen med mitt "tillfälligt" lagade däck, efter en hyfsat hård runda dagen innan, så var det platt igen när jag tog ner hojen från centralstödet.

Inte illa pinkat för en "tillfällig" lagning med punkaspray, tycker jag. :)

Men kör men som ett långsamt :arsele så händer det ju inget. Ditt inlägg var inte så givande.

Edit: *Victor-hackar-på-Robbans-dator*

Last edited:
Robban W skrev:
2254819 Men kör men som ett långsamt :arsele så händer det ju inget. Ditt inlägg var inte så givande.
Så oväntat att det kom från dig, du gör ju tydligen inget annat än väntar på att gnälla på mina inlägg, (som en tant i mataffären som klämmer på alla tomaterna så dom kan få gnälla lite.:6surkart)

Du har ju f.ö. ingen aning om hur hårt den hojen fick gå.

Robban W skrev:
2253784En jobbarpolare däremot fick "smällpunka" på framhjulet o körde omkull innan han hann reagera. Är dock osäker på om han hade punkaspray eller ej.
Tja, DET var ju VÄLDIGT givande, med tanke på att du inte ens visste om han använt punkaspray överhuvudtaget. :dummer
Snacka om att kasta sten i glashus, tänker du förstöra den här tråden också med din totalt meningslösa pajkastning ?

Äh, stick till ICA och leta gamla tomater istället, gnällkärring.
(Glöm inte att köpa lite tamponger till dig själv också medans du är där, för det verkar du behöva.)

Last edited:
kanske inte är sprayen som är orsaken, men av någon anledning läcker ju däcket? En skruv rakt in? Isf vet du inte om det sabbat nåt i stommen och det är därför man INTE ska laga ett mcdäck.

Känns inte lika allvarligt att spränga ett däck på en bil som på en mc, men jag skulle aldrig råda nån att använda det till vare sig bil eller mc.

SilentPlanet skrev:
2253984 oj då va dyrt.. vi tar 50kr för lagning av däck, :yoparty
Oj då, tror jag fick slanta 250 för mitt bildäck.
Hur mycket tar ni för ett däcksbyte (hoj)?

Wille skrev:
2253966
Jag vill veta varför alla förespråkar att man MÅSTE köpa nytt bakdäck så fort man fått punktering.

Det är bara för att man vill vara på den säkra sidan, för vissa verkar det hålla däckets livslängd ut, medans för vissa andra så pajar däcket igen efter bara några mil.
Dumt att gambla med sitt liv helt enkelt!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back