Olycka i tisdags!

Har du gjort någon polisanmälan ?

Känns som att det är väsentligt för att öht dra ärendet vidare när den ev vållande har avvikit från olycksplatsen.
 
Har bilen backat ut framför dig så måste det vara han/hon som är vållande till olyckan och därmed ska du inte betala för skadorna på hojen.

Om han kört som man ska ja.. Har man lyckats öppna kopplingskåpan och sen bli medvetslös så är man nog rätt mycket vållande själv när det kommer till kritan. Några 20km/h har jag svårt att tro de gick i.

det finns något som heter typ trafikförsäkringsförening eller något sådant som täcker smitningsolyckar

Får inte en krona från dom om du inte har vittnen eller ett reg.nr så du kan hitta den skadade bilen. Ur försäkringssynpunkt just nu så ser det ju ut som han kört på tok för fort i garaget, och sen vurpat på egen hand men försöker skylla på en smitande bil för att få ut pengar, på sin halvförsäkrade MC.

Nu låter man ju galet negativ & elak. Men det finns alltid två sidor på ett mynt och f-bolag tillhör sällan den goda sidan.
 
det finns något som heter typ trafikförsäkringsförening eller något sådant som täcker smitningsolyckar
Ja, men dom är inga Moder Theresa heller, det ska bevisas en hel del att det verkligen var den som smet som orsakade olyckan. Har man inga vittnen, och fordnen aldrig har vidrört varandra så är det ganska knivigt. Det är ju en sak med tex en parkeringsskada, lättbevisat. Men om man som TS har gjort, kört utan hjälm (så man verkligen hör å ser andra fordon) och ändå inte haft vett att köra så försiktigt så man undviker den backande bilen i ett p-hus, då är det nog lätt för TFF att misstänka att det var en singelolycka. Bara för att nån annan gör fel så har man ju inte rätt att stå på sig, alla har ju ett ansvar att undvika olyckan, tex köra försiktigt i p-hus...
 
ok nu ska jag sprida lite ljus i det hela :) Jag var med i en krock där föraren smet, inga vittnen förutom mig själv, jag fick fylla i en lapp hur olyckan gick till. det gick snabbt med f-bolaget o allt ordnade sig.

Du har säkert tagit bilder o så på platsen o på hojen, om inte gör det, detso mer underlag detso bättre. Håller tummarna att de ska orna sig, trist början på året, men då kan de ju bara bli bättre :)

Tolf
 
först anmäl..

Sen går du in på ebay o beställer kåpor...= billigt..

Eller så går du in på AVA o beställer ett helt nytt kåpset lackat o klart för 8000:- kan vara billigare till 600, detta pris var till en 10:a
 
först anmäl..

Sen går du in på ebay o beställer kåpor...= billigt..

Eller så går du in på AVA o beställer ett helt nytt kåpset lackat o klart för 8000:- kan vara billigare till 600, detta pris var till en 10:a

Varför beställa något som en försäkring eventuellt täcker,, det är vinter ute och kallt som fan känns inte så där bråttom att beställa saker till en hoj
 
Avhåller mig från moralpredikan. Tycker det är jäkligt fegt att smita från en olycka där motparten är medvetslös. Vem var det som ringde ambulans? Är det inte ett allmänt garage lär det inte röra sig så mycket människor där inne.

Tolkar jag saken rätt så stod motorcykeln parkerad i ett gemensamt garage och olyckan inträffade där inne under varmkörning. Har allmänheten tillträde eller är det så att alla platser är förhyrda och elektronisk in och ut loggning krävs? Om det senare är fallet så borde det gå att komma fram till vem som hyr platsen där olyckan inträffat. färg från bilens lack kan dessutom ha avfärgats på motorcykeldelar.

Jag hade nog polisanmält händelsen och om det inte framkommer vem bilisten var gå vidare till trafikskadeföreningen.

Vänta med att köpa delar till motorcykeln innan du fått lite mer klarhet i hur du ska gå till väga.
 
Last edited:
aha, det hände alltså i garaget.

Nej dom har inte sämre kvalitet än original.

Såhär ser lackade kraschkåpor ut.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=135465

Om du tittar till vänster ser du ett gäng annonsörer annars sök på google. En firma som säljer dessa är greven http://www.kkracing.se/temp/sebimoto/kapor.htm

Kan ju vara värt att nämna att krashkåpor sällan har samma utseende som orginalkåpor och samtidigt ofta faktiskt är av sämre kvalitet. Finns ju historier där folks importerade krashkåpor har exploderat i hög fart osv. Jag tycker man ska vara medveten om detta innan man överväger att byta ut orginal mot krashkåpor alternativt importkopior. Främst det faktum att utseendet ofta skiljer sig från orginal, och då ibland också passform med fästpunkter osv. Kan bli en del egensnickrande för att få dit dem ordentligt om man har otur.
Men kollar man upp grejerna ordentligt innan köp kan man hitta krashkåpor av god kvalitet och rätt utseende. Jag tycker dock han ska göra som andra sagt och hålla utkik här och på blocket efter utannonserade orginalkåpor av gott skick.

Lycka till!
 
Får inte en krona från dom om du inte har vittnen eller ett reg.nr så du kan hitta den skadade bilen. Ur försäkringssynpunkt just nu så ser det ju ut som han kört på tok för fort i garaget, och sen vurpat på egen hand men försöker skylla på en smitande bil för att få ut pengar, på sin halvförsäkrade MC.

Nu låter man ju galet negativ & elak. Men det finns alltid två sidor på ett mynt och f-bolag tillhör sällan den goda sidan.

jag fick ut pengar ifrån dom, inga vittne, foto o sånt. körde till polisen o gjorde en polis anmälan o snuten tog kort på skadan förvisso är det 5-6 år sen. någon dum jävel hade backat på mej på en parkeringsplats mitt på blanka dagen. men det finns kanske inte längre :confused:
 
jag fick ut pengar ifrån dom, inga vittne, foto o sånt. körde till polisen o gjorde en polis anmälan o snuten tog kort på skadan förvisso är det 5-6 år sen. någon dum jävel hade backat på mej på en parkeringsplats mitt på blanka dagen. men det finns kanske inte längre :confused:
Det är en jävla skillnad mellan repor från en lowsider på krokväg och från en parkeringsskada. Det ser vilken snut som helst. Har hojen blivit påkörd har man dessutom ofta märken från bilen på den, det har man inte om man kör omkull.
 
Kolla med brotts offer jouren..
Man kan få ut pengar därifrån.. ( jag fick det, dock inte mkt)
Men täcker kanske en del..
 
Kan ju vara värt att nämna att krashkåpor sällan har samma utseende som orginalkåpor och samtidigt ofta faktiskt är av sämre kvalitet. Finns ju historier där folks importerade krashkåpor har exploderat i hög fart osv. Jag tycker man ska vara medveten om detta innan man överväger att byta ut orginal mot krashkåpor alternativt importkopior.

Låter ju som rena skrönan. Hur kommer det sig då att alla RR förare åker med glasfiberkåpor och inte ABS? För det är ju det enda som skiljer kåporna.

Passformen kan vara varierande som du säger.
 
Låter ju som rena skrönan. Hur kommer det sig då att alla RR förare åker med glasfiberkåpor och inte ABS? För det är ju det enda som skiljer kåporna.

Passformen kan vara varierande som du säger.

är nog abs-kåpor han menar ,
var ju nån här på sh som dom rök för i hög fart ,färdiglackade kinakåpor m urtag för lyse

Citat:
Inskickat av team toker
jag fick ut pengar ifrån dom, inga vittne, foto o sånt. körde till polisen o gjorde en polis anmälan o snuten tog kort på skadan förvisso är det 5-6 år sen. någon dum jävel hade backat på mej på en parkeringsplats mitt på blanka dagen. men det finns kanske inte längre




var i samma sits själv så reglerna har nog skärpts till nu,hade blivit påkörd på parkering och drog till snuten där dom dokumenterade allt,men tff ersatte inget eftersom inte polis hade varit på plats och dokumenterat trots att det syndes märke efter dragkrok och färg från andra bilen
 
Last edited:
Låter ju som rena skrönan. Hur kommer det sig då att alla RR förare åker med glasfiberkåpor och inte ABS? För det är ju det enda som skiljer kåporna.

Passformen kan vara varierande som du säger.

Det har varit uppe i ett antal trådar innan där folk beskriver dålig kvalitet på importkåpor. I en tråd hade höger sidokåpa (tror jag det var) exploderat av fartvinden. Säger verkligen inte att dålig kvalitet är en norm gällande krashkåpor, men jag tycker det är viktigt att man informerar trådskaparen ordentligt innan han bestämmer sig för vad han vill göra. Köper man ordentliga kåpor från en känd tillverkare är det helt säkert inga problem, men att köpa billigaste på ebay hade i alla fall jag aktat mig för.
Håller du inte med?

Passform och och framförallt utseende kan skilja sig mellan orginal och krashkåpor. Sen finns det ju krashkåpor vissa tycker är snyggare än orginal. Man ska dock vara medveten om att man sällan (läs aldrig) får ut lika mycket för en hoj med krashkåpor i jämförelse med orginal vid försäljning.
 
Det har varit uppe i ett antal trådar innan där folk beskriver dålig kvalitet på importkåpor. I en tråd hade höger sidokåpa (tror jag det var) exploderat av fartvinden. Säger verkligen inte att dålig kvalitet är en norm gällande krashkåpor, men jag tycker det är viktigt att man informerar trådskaparen ordentligt innan han bestämmer sig för vad han vill göra. Köper man ordentliga kåpor från en känd tillverkare är det helt säkert inga problem, men att köpa billigaste på ebay hade i alla fall jag aktat mig för.
Håller du inte med?

Passform och och framförallt utseende kan skilja sig mellan orginal och krashkåpor. Sen finns det ju krashkåpor vissa tycker är snyggare än orginal. Man ska dock vara medveten om att man sällan (läs aldrig) får ut lika mycket för en hoj med krashkåpor i jämförelse med orginal vid försäljning.
Glasfiberkåpor exploderar inte, eftersom dom hålls ihop av glasfibern. Abs kanske kan göra det, men det låter väldigt osannolikt. Du får hemskt gärna länka till trådarna!

Och självklart är ju det dyraste bäst! :rolleyes:
 
Kolla upp ordentligt om personskadorna. Trafikförsäkringens personskadeskydd är strikt styrt av lagstiftning och inget försäkringsbolaget kan "tycka" om. Det man har möjlighet att göra är ta ut en begränsad självrisk. Dom frivilliga delarna av försäkringen är mer ett affärsavtal mellan parterna.
 
Låter ju som rena skrönan. Hur kommer det sig då att alla RR förare åker med glasfiberkåpor och inte ABS? För det är ju det enda som skiljer kåporna.

Passformen kan vara varierande som du säger.

Det är några omgångar lättare att laga upp glasfiberkåpor efter att RR-snubbarna har ramlat.
Abskåporna brukar också se ut som originalkåpor. Dvs att det är en frontkåpa, 2 sidor och en tail.


Glasfiberkåpor VS Abskåpor
 

Bifogat

  • 85_300.jpg
    85_300.jpg
    38.4 KB · Visningar: 45
  • Seven Starssmalkl.JPG
    Seven Starssmalkl.JPG
    67.9 KB · Visningar: 50
Last edited:
Det är några omgångar lättare att laga upp glasfiberkåpor efter att RR-snubbarna har ramlat.
Abskåporna brukar också se ut som originalkåpor. Dvs att det är en frontkåpa, 2 sidor och en tail.


Glasfiberkåpor VS Abskåpor
Dessutom måste man inom RR ha en hel underkåpa, som ska rymma motorns vätskevolym. Alla gatkåpor är ju delade mitt under, i dom flesta fall helt öppna där dessutom.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top